Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. július 15. 07:39 Vállalat

A világ negyedében kapható a 12 éve indult borsodi energiaital

Néha megesik, hogy kiöregedőfélben lévő világsztárok kötnek ki a feltörekvő magyar márkáknál. Tíz éve a már visszavonult portugál focista, Figo dekázgatott és kacsingatott kantáros melósnadrágban a Szentkirályi palackozóüzemében, három éve pedig a Norbi Update-nek volt viharos kapcsolata Andre Agassi egykori teniszsztár arcával.

Legújabban idén áprilisban Bruce Willis világmegmentésre specializálódott amerikai színész állt be egy borsodi gyökerű energiaital-gyártó mögé. Egy tipikus magyar hétköznapjaira kevés élelmiszeripari innováció gyakorolt nagyobb hatást az elmúlt években, mint ezek a lényegében koffeinnel felturbózott szénsavas limonádék.

Egy tavalyi felmérés szerint a 19-29 év közöttiek 59 százaléka fogyaszt legalább alkalmanként energiaitalt, amelynek a Nielsen szerint bérelt helye van a top 20 élelmiszerkategória között, márciusi listájuk alapján a margarin, a macskaeledel és a cukorka szomszédságában*Az értékbeli forgalom alapján ezek tartoznak a húsz legnagyobb termékcsoport közé:
Feldolgozott friss hús
Sör
Sajt
Szénsavas üdítő
Ásványvíz
Gyümölcslé
Kávé
Gyümölcsjoghurt
Hűtött szeletes édesség
Tejföl
Édes keksz
Kutyaeledel
Táblás csokoládé
Étolaj
Praliné
Nápolyi
Margarin
Macskaeledel
Energia- és sportital
Cukorka
.

A szikszói hátterű, családi tulajdonban álló Hell Energy 2006-ban jelent meg a piacon, négy évvel később piacvezető lett Magyarországon, és villámgyors nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. Ma már közel ötven országban forgalmazzák, olyan távoli helyeken is, mint Angola, Chile, India, Kamerun, Kambodzsa vagy a Fülöp-szigetek.

 


Egy 2017-es prezentáció szerint Azerbajdzsánban 60 százalékos piaci részesedése volt, Bulgáriában és Görögországban 37-37 százalékos, és piacvezető Horvátországban és Romániában is. Tavaly volt az első év, amikor a magyar anyacég bevételeinek nagyobbik része exportból származott (ahol piacvezető, ott saját céggel rendelkezik). Míg hazai bevétele mindössze négy százalékkal nőtt 15,3 milliárd forintra, addig exportja 40 százalékkal lett több, összesen 18,5 milliárd. Különösen az EU-n kívüli exportja nőtt, 61 százalékkal.

A Facebookon 1,3 millió követővel rendelkező Hell Energy mellett az érdekeltségébe tartozó cégek is több milliárd forintos bevételre tettek szert. Ilyen az egy éve átadott alumíniumitaldoboz-gyára Szikszón, illetve a Miskolctapolcán 2015-ben megnyitott szórakoztatóközpont, az Avalon Park. Bár utóbbi tavaly veszteséges volt, a magyarországi cégcsoport összbevétele megközelítette a 40 milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy öt év alatt megötszöröződtek a bevételei.

 

A Hell azt közölte velünk, hogy exportpiacaik biztonságos kiszolgálása érdekében igyekeztek minél hamarabb függetlenedni külső beszállítóiktól, és az elmúlt években megvalósult beruházásaikkal – töltőüzem, logisztikai központ, alumínium italdobozgyár – már az energiaital-gyártás teljes spektrumát lefedik. 

A Hell Energy az üdítő- és italgyártók közül is egyre inkább kiemelkedik Magyarországon. A Coca-Cola magyarországi leánycége nagyon kilóg, tavaly 116 milliárd forintos árbevétele volt. A 2013-ban a vele még egy szinten lévő Szentkirályit azonban mostanára bőven lekörözte a Hell. A negyedik helyen álló Maspex Olympos portfóliójába tartoznak többek között a Kubu gyümölcslevek, az Apenta üdítők vagy az Olympos citromlevek.

 

A Hell-csoport terjeszkedését jelentős állami támogatások segítik, több alkalommal jutott százmilliós támogatásokhoz. Például 7 milliárd forint támogatást kapott egyedi kormánydöntéssel az alumíniumitaldoboz-gyárához, az Avalon Park pedig összesen több mint 700 millió forint állami és uniós pénzt kapott.

Vállalat energiaital hell Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. április 18. 06:47 Élet, Vállalat

Elárasztják a töltők az országot, mégis extrém sport a villanyautózás

Robbanásszerű növekedésnek indult tavaly az elektromosautó-töltők piaca itthon, de a koncepció nélküli fejlesztések miatt az ország továbbra sem átjárható.

Avatar
2019. április 17. 17:03 Közélet, Vállalat

A multik és a járadékszedők árnyékában élnek a magyar vállalkozások, de van remény

Egy kisebb válság közeledik, ami az államtól függő cégek és a multik meggyengítésével még jót is tehet a saját teljesítményükre alapozó magyar vállalkozásoknak.

Jandó Zoltán
2019. április 17. 06:50 Vállalat

Tízmilliókat spóroltak egy szakdolgozattal

Egy feljelentés miatt vágott bele a tápiószőlősi Ferzol Kft. alapítója abba a vállalkozásba, amelyből mára az évi több milliárdos árbevételt produkáló lemezmegmunkáló cég kinőtte magát.

Fontos

Tóth István János
2019. április 16. 17:39 Közélet

Két példa a történelemből, ami megmutatja, miért nincs tudomány szabadság nélkül

Évszázados károkat okozhat Magyarországnak a pusztítás, amit a kormány most a kutatóhálózatoknál véghezvisz.

Jandó Zoltán
2019. április 16. 07:02 Közélet, Vállalat

Andy Vajna már 2016-ban eladta a TV2-t egy 60 éves cinkotai nőnek

Egy 20 milliárdos előleg miatt teljesen másképp néztek ki a kereskedelmi tévé tulajdonosi viszonyai az utóbbi években, mint ahogy eddig tudtuk. A TV2 legutóbbi eladásának igazi története.

Váczi István
2019. április 15. 06:52 Közélet

Nem épül a legnagyobb hazai uniós fejlesztés, pedig egy éve letették az alapkövét

Pénz nincs, kapacitás nincs, vagy a választások miatt kell inkább másra fordítani az erőforrásokat, és ezért sorolták hátra a Miskolcot a szlovák határral összekötő M30-at?