Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 6. 12:54 Vállalat

Gyorsan véget ért a Fiat-Renault románc

Amilyen váratlanul kezdődött, olyan viharosan véget is ért a Fiat-Chrysler és a Renault egyesítését célzó tárgyalás. Az olasz vezetésű csoport menedzsmentje ugyanis úgy döntött, hogy visszavonja az ajánlatát, a francia állam ellenkezésére hivatkozva.

A fejlemény közvetlen előzménye, hogy a Renault menedzsmentje másodszor is elhalasztotta a döntést a Fiat-Chrysler ajánlatának elfogadásáról. A Renault 15 százalékos részvényese, a francia állam ugyanis azt jelezte, hogy több időre van szüksége.

„Világossá vált, hogy Franciaországban jelenleg nem adottak a feltételek az egyesülés sikeres végrehajtásához” – fogalmazott ezek után a Fiat-csoport közleménye. A Bloomberg cikke szerint ugyanakkor a „jelenleg” szó használata azt jelzi, hogy az olaszok a későbbiekben újra visszatérhetnek a tárgyalóasztalhoz. Ennek lehetőségéről a francia pénzügyminiszter is beszélt egy rádióinterjúban. A befektetők mindenesetre nem örültek, mindkét cég részvényárfolyama jelentős mínuszban kezdte a csütörtöki kereskedést.

A francia kormány részben azért kért több időt, hogy meggyőzze a Renault-val évtizedes partnerségben lévő Nissant, hogy támogassa az egyesülést. Erről a japán cég vezetése ugyanis csak az utolsó pillanatban szerzett tudomást, amit nem vett jó néven.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFiat-Renault: szerelem nem első látásraEgyik fél sem a másikkal képzelte el a jövőjét, most mégis lelkesen vágnának bele a közös bizniszbe.

A két társaság egyesülésével a világ harmadik legnagyobb autógyártója jött volna létre – a Volkswagen és a Toyota után –, körülbelül 35 milliárd eurós piaci értékkel. A Fiat-Chrysler hozzájuthatott volna az életbevágóan szükséges elektromos autós tudáshoz, ilyen modellek tömeges piacra dobása nélkül ugyanis várhatóan nem tud majd megfelelni a 2021-től hatályos uniós szén-dioxid-kibocsátási határértéknek (átlagosan 95 gramm/kilométer), amelyet flottaszinten kellene teljesíteni. A Renault-nak pedig egyebek mellett az jött volna jól, hogy beléphet a luxusautó-szegmensbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába hatékonyabbak az európai autók, mivel egyre nagyobbak, ezért sokkal szennyezőbbekA legnagyobb európai autópiacon, Németországban kedvelik a nehéz, szennyező és nagy teljesítményű autókat. A szennyező luxusautók eladását az EU kiskapukkal segíti.

Mindez jól hangzik, de már első pillanatra látszódtak a nehézségek is. Egy olasz-amerikai-francia-japán együttműködésben sok buktató lehetséges, és az autóipar gyakran nemzeti üggyé válik. Az egyesüléstől várt 5 milliárd euró körüli megtakarítást például nemigen lehetne teljesíteni jelentősebb elbocsátások, esetleg gyárak bezárása nélkül. Ez aligha hiányzik a sárgamellényes tüntetők által sakkban tartott francia elnöknek, de nyilván az olasz kormánynak is lenne ahhoz egy-két szava, ha olasz üzemre akarnának lakatot tenni.

A Renault-nál ehhez jön a Nissan- és a Mitsubishi-partnerség kezelendő terhe. A Japánban pár hónapja pénzügyi visszaélések gyanújával őrizetbe vett Carlos Ghosn vezérigazgató szerette volna a három céget szorosabban összefogni, esetleg összeolvasztani, japán részről valószínűleg ennek megakadályozása is cél volt, amikor lecsaptak a karizmatikus cégvezérre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRenault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválniSosem jön jókor, ha egy globális autógyártót lefejeznek, de a Renault-Nissan párosnál Carlos Ghosn lekapcsolása a végletekig kiélezheti az ellentéteket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Carlos Ghosn egyesülés fiat-chrysler Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.