Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. november 24. 18:04 Vállalat, Világ

Renault-Nissan: ki nem állhatják egymást, mégsem tudnak elválni

Bár cikkünk megjelenéséig még nem vádolták meg Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan Tokióban hétfőn sikkasztás gyanúja miatt őrizetbe vett vezérét, a Nissan japán vezérigazgatója már aznap nyilvánosan kifakadt. Hiroto Szaikava meg sem kísérelte leplezni az érzelmeit, rögtön arról beszélt a sajtónak, hogy Ghosn viselkedése a cégcsoporton belül elviselhetetlen, és azonnal javasolta is, hogy mozdítsák el az elnöki székéből.

A Nissan igazgatósága csütörtökön meg is hozta az egyhangú döntését Ghosn trónfosztásáról. A vezér csak a Renault élén tartotta meg a pozícióit, de amíg élvezi egy tokiói cellában a hatóságok vendégszeretetét, kinevezett helyettese viszi az ügyeket. Az események ilyen gyors pörgése felszínre hozta azt a kibékíthetetlen ellentétet, amely a vállalatcsoporton belül valószínűleg régóta feszült.

Ahogy a New York Times elemző cikke írja, a japán-francia autóipari szövetség, amelynek 2016 óta a Mitsubishi is tagja, a nyilatkozatok szintjén őrzi az egységességét, a birodalom széthullására nem kell számítani, a cégeket azonban jelenleg csak a gazdasági racionalitás tartja össze.

Az autóiparban egyáltalán nincs vége a globális konszolidációnak, a vezető szereplők közül számos további egyesülést vagy partnerséget tervez, a méretgazdaságosság ugyanis ezt követeli meg tőlük.

Ilyen környezetben a Nissan és a Renault szétválása szinte öngyilkossággal érne fel.

A két nagy szövetségesnek Ghosn letartóztatásától függetlenül sem ment jól az utóbbi időben, a Renault és a Nissan bevétele és nyeresége egyaránt csökkent. Míg a Nissan az Egyesült Államokban és Kínában, vagyis a világ két legnagyobb piacán esett vissza, a Renault-nak Afrikában és Indiában nem ment jól az értékesítés.

A Nissan hagyományosan a harmadik legnagyobb piaci szereplő Amerikában, a Toyota és a Honda után, de Ghosn a 2008-as válság lecsengése után egy stratégiaváltással maga mögé tudta gyűrni a Hondát. Ehhez olyan mértékű árcsökkentésre volt szükség, amely számos kisebb kereskedőt tönkretett, a nagyobb értékesítőket ezzel szemben Ghosn üzletpolitikája vastagon támogatta, például megfinanszírozta nekik a szalonok felújítását.

Bár a Nissan növelni tudta a piaci részesedését, a kereskedői hálózatát gyakorlatilag szétzilálta, és most, amikor az amerikai értékesítés minden márkánál visszaesett, a korábbi árcsökkentések után nem maradt semmilyen mozgástere a helyzet kezelésére.

A Renault-nak még nehezebb lenne önállóan talpon maradni, mert Amerikában nincs is jelen, Kínában pedig marginális piaci szereplőnek számít. Befektetésekre azonban talán még sosem volt akkora szükség mint most, mert a világ vezető gyártói kivétel nélkül öntik a pénzt az elektromos hajtásba, ami egyelőre nem termel nyereséget.

Mindezt úgy kell megtenniük, hogy Donald Trump kereskedelmi háborúja miatt az autóipar legfőbb alapanyagának, az acélnak az ára emelkedik, hiszen azt többnyire a vámokkal sújtott Kínában gyártják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzétŐrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Vállalat Világ autóipar Carlos Ghosn Nissan Renault Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2023. március 30. 09:22 Vállalat

Gigantikus mexikói ipari park mutatja a globalizáció új szakaszát

A járvány miatt rövidülnek az ellátási láncok, a gyártás kínai kiszervezése helyett pedig elkezdett közelebb települni az ipar a legnagyobb piacokhoz.

Váczi István
2023. március 30. 04:34 Vállalat

Másfél éve nem emelt fizetést az Aldi az egyik népszerű munkakörben

Ha most kezd valaki területi értékesítési vezetőként a láncnál, 30 százalékkal kevesebbet ér a bére, mint 2021 őszén. Érdeklődőből így sincs hiány.

Stubnya Bence
2023. március 28. 09:34 Vállalat, Világ

Segíti az infláció csökkenését, hogy egyre olcsóbb a tengeri szállítás

Már majdnem olyan áron lehet helyet foglalni a konténerszállító hajókon, mint a járvány előtt, és a díjak innen is tovább csökkenhetnek. Ez a vásárlók pénztárcájára is pozitív hatással lehet.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2023. március 31. 04:34 Világ

Tizenöt évet vesztett, de stabilizálódott az ukrán gazdaság

A tavalyi, 30 százalékos visszaesés után idén normalizálódni kezdett a gazdasági helyzet Ukrajnában, de az újjáépítés így is évtizedes projektnek ígérkezik.

Nagy Zsolt
2023. március 30. 17:35 Világ

A háborús bűnös Oroszország őrködhet áprilistól a világ békéje és biztonsága fölött

Az ukránok szerint ez egy rossz vicc. Ki lehet-e zárni Oroszországot az ENSZ-ből?

Nagy Zsolt
2023. március 30. 13:04 Világ

Kivégzés vár azokra az oroszokra, akik vissza akarnak vonulni a frontról

A visszavonulást megakadályozó egységek nem számítanak újdonságnak az orosz hadsereg történetében.