Az IBM a világ egyik legnagyobb célpontja az álláskeresők körében, a HR-osztályoknak naponta több mint 8 ezer pályázatot kell kezelniük. A társaság azonban tisztában van vele, hogy a külsősök felvételénél talán még fontosabb a jó alkalmazottak megtartása. A 350 ezer főt foglalkoztató multinál nem egyszerű átlátni, hogy ki mennyire elégedett, sőt emberi aggyal szinte lehetetlen is. A mesterséges intelligencia azonban segít.
A CNBC cikke szerint az IBM Watson megoldására épülő szisztéma csaknem tökéletesen működik, 95 százalékos pontossággal időben előre tudja jelezni azt, ha valaki azon töri a fejét, hogy máshova menne dolgozni. Azt azonban üzleti titokként kezelik, hogy az elemzések milyen megfigyelési adatokból készülnek.
A cég szabadalommal védte le a fejlesztését, amely automatikusan értesíti a megfelelő szintű menedzsereket, ha olyan alkalmazottat talál, aki el szeretne menni. Az ő megtartásuk érdekében kulcsfontosságú, hogy még időben leüljenek velük beszélgetni, felfedjék az elvándorlási szándékuk okát, és ha úgy ítélik meg, akkor megpróbálják maradásra bírni őket.
Az IBM azt mondja, hogy az évek alatt kifejlesztett rendszer eddig 300 millió dollárral csökkentette az alkalmazottak megtartásához szükséges költséget.
A társaság szerint a HR tipikusan olyan terület, amelynek működése megérett az alapos átalakításra, és a mesterséges intelligencia bevetése adja magát. A fő cél az, hogy az alkalmazottak sokkal jobban lássák, milyen életpályamodell áll előttük a szervezeten belül, azaz tisztában legyenek vele, hogy milyen jövő vár rájuk.
Ennek eléréshez sokkal őszintébb hozzáállásra van szükség a menedzsmenttől, a karrierút felvázolásánál ugyanis meg kell mondani a dolgozóknak, hogy milyen tudásra és képességekre lesz szükségük az előrelépéshez. Ha valakinek a tudása felett eljár az idő, az előbb-utóbb nem fog jól illeszkedni a céges stratégiába, és ezt a helyzetet jobb megelőzni.
A HR-osztályok ma jellemzően kétfelé vannak szakadva. Egyrészt olyan környezetet teremtenek, ahol a dolgozó a saját karrierjének „önkiszolgáló” kovácsa lehet, másrészt viszont védekező mechanizmusokat dolgoznak ki arra, hogy a rosszul teljesítő munkaerőt kezelni tudják. Az IBM szerint az önkiszolgáló karrierépítési modellnek a mesterséges intelligencia véget vet, mert az adatok alapján pontosan megmondja, hogy kinek miben kell fejlődnie az előrelépéshez.
Az IBM az új idők szeleként megszüntette a dolgozók éves személyes értékelésének módszerét is (amely különösen a multicégeknél szinte mindenhol kötelező gyakorlata a HR-nek). Az alkalmazottak fejlődését újabban már csak a tudásuk monitorozásával követik.
Vállalat
Fontos