Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 27. 09:45 Vállalat

Megütötte a főnyereményt az Opellel az új tulajdonosa

A tavalyi volt az első teljes üzleti év, amelyet az új tulajdonosnál töltött az Opel, miután a General Motors (GM) 2017 augusztásban eladta a márkát a francia PSA-csoportnak. Ez utóbbi a Peugeot és a Citroën márkák gyártóját jelöli.

Úgy tűnik, az új tulajdonos nem sokat vacakolt az átalakítással, mert az Opel tavaly már 859 millió eurós nyereséget ért el.*Ez a működési bevétel – vagyis az üzleti évben elszámolt értékesítés nettó árbevételének, az eszközök között állományba vett saját teljesítmények értékének, az egyéb bevételeknek -, valamint az üzleti évben elszámolt anyagjellegű, személyi jellegű vagy egyéb ráfordítások, értékcsökkenési leírás együttes összegének különbözete. Utoljára erre 1999-ben volt példa, vagyis húsz év kellett ahhoz, hogy az Opel ismét nyereséges legyen.

Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy az Opel a GM részeként papíron ugyan veszteséget termelt, de könnyen elképzelhető, hogy az amerikai anyacég máshol profitált az Opel fejlesztéseiből.

 

Az Opelnek például kilenc platformja*A platform az autó alapja, benne van a padlólemez, a tűzfal, az orr és a hátsó rész hossznyúlványai, a motorfelfüggesztés és a futómű bekötési pontjai, a kormánymű, a műszerfal mögötti keresztmerevítő, az ülések helyzete, sőt, még az ülésvázak is, a tank beépítése és a betöltőnyílás. Vannak méretek, amelyek bizonyos határok között változtathatók, például az EMP platformnál a tengelytáv, az első túlnyúlás, a legkisebb és a legnagyobb kerékméret, a jármű szélessége és a vezető szemmagassága a talajtól. A platform egyes részei – az orr, illetve a hátsó rész – lecserélhetők. volt, és tízféle motorcsaládot használt. Ez rengeteg egy ilyen kis gyártótól, éppen ezért valószínű, hogy a GM szükségleteit is ki kellett elégíteni.

Az Opel több országban más néven volt jelen a helyi piacokon, Nagy-Britanniában például Vauxhall néven fut, Ausztráliában és Új-Zélandon Holden, az Egyesült Államokban pedig Chevrolet márkanév alatt értékesítik.

A PSA például csak kétféle platformot és négyféle motorcsaládot használ. A PSA, miután megvette az Opelt, el is kezdte a két márka összevonását. Az egy év alatt összerakott és idén debütáló Opel Corsa például már francia platformra épült. Ezzel rengeteget lehet spórolni. A PSA azt tervezi, hogy az Opeleket 700 euróval olcsóbban gyártja. A közös platformok előnye, hogy a fejlesztési költségek 40-50 százalékkal kisebbek.

Ez meg is látszik a cégcsoport eredményén. Az Opel-modelleknek köszönhetően növelte eladásait tavaly a PSA. Jórészt az Opel jövedelmezővé tételének tulajdoníthatóan 40 százalékkal nőtt a PSA nyeresége. A konszern tavaly 3,87 millió autót adott el, 6,8 százalékkal többet a 2017-es 3,63 milliónál.

Az Opel számai nélkül nagy bajban lett volna a konszern,

hiszen a Peugeot eladásai 17,9 százalékkal, míg a Citroënek értékesítései 0,9 százalékkal csökkentek tavaly.

Ami az Opellel együtt megvásárolt szentgotthárdi motorgyárat illeti, a PSA körülbelül egy éve jelentette be, hogy ott is gyártani fogják a PSA 1,2 literes, háromhengeres benzines turbomotorját. A tervek szerint idén szeptemberben készülnek el az első próbadarabok, és még az év vége előtt, decemberben elindul az új motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkora kudarcot vallott a General Motors az elektromos autójával, hogy bezárja a legfontosabb gyárátHatalmas áldozatokkal épült fel az a gyár, ahol az utóbbi években egy olyan elektromos kocsit gyártott a GM, aminek nem sok esélye volt labdába rúgni az amerikai piacon.

Vállalat nyereség Opel PSA üzleti év Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Avatar
2019. március 14. 14:19 Vállalat

A bikapiac erősebb a Boeing katasztrófájánál

Borzasztó hírek jöttek az amerikai repülőgyártónak, de ehhez képest nem is volt tragikus a piac reakciója.

Avatar
2019. március 14. 12:12 Vállalat

Hogyan nézne ki az ideális vállalati igazgatóság?

Nem baj, ha kisebb az igazgatóság, és az sem gond, ha vannak benne nők is. Ez utóbbi a két legnagyobb magyar tőzsdei cégnek nem sikerült.

Jandó Zoltán
2019. március 14. 06:45 Vállalat

Egy éve még Orbán lopott, ma már Soros szervezkedik Simicska egykori plakátjain

Három hónap alatt több állami hirdetéshez jutott Simicska Lajos korábbi plakátcége, mint a G-nap óta összesen. A csodához csak Mészáros Lőrinc érkezése kellett.

Fontos

Torontáli Zoltán
2019. március 17. 07:37 Élet

A rendszerváltás környéki seftelés remek üzleti iskola volt, amely ma hiányzik

Egyre közelebb kerülnek a nyugdíjhoz a nyolcvanas évek végének legjobb üzletkötői, és nem látszik az utánpótlás.

Wiedemann Tamás
2019. március 15. 14:51 Adat

Nehéz lesz utolérni Ausztriát, ha ott 22-szer több szabadalmi kérelmet nyújtanak be

Nagyon kevés a magyarországi szabadalmi kérvény, és azokat is a multik adják be. A statisztikákból is látszik, milyen nagy verseny van az önvezető autók fejlesztésében.

Hobot Péter Avatar
2019. március 14. 12:51 Élet

Nem lehetsz igazán sikeres, ha a pénz miatt dolgozol

Azok válnak sikeresebbé, akik hivatásként tekintenek a munkájukra, állítója a Yale professzora. A vezetőknek sem árt, ha odafigyelnek arra, hogy az alkalmazottaik értéknek lássák a saját munkájukat.