Még azért is pénzt kér a német légitársaság, ha valaki nem száll fel a megváltott jegyével egy gépre. Németországban ezért a Lufthansa pert is indított, ezt most első fokon elbukták. A cég utazási feltételei és jogértelmezése más szempontból is furcsa, az itthoni joggyakorlat szerint a nem csak bosszantó, hanem jó eséllyel törvénytelen utazási feltételeik megvédésére nem sok esélyük lenne magyar bíróságokon.
A légitársaságok minden trükköt bevetnek, hogy a lehető legmagasabb áron értékesíteni tudják a járataikon az összes ülőhelyet. Élelmes utasok pedig keresik az akciókat vagy esetleg a hibás árakat, amikre lecsapva olcsóbban utazhatnak. Sokszor elsőre furcsa árak fordulnak elő, például egy hosszabb útért kevesebb pénzt kérnek, mint egy rövidebbért. Sőt, nem ritka az az eset, hogy egy oda-vissza út drágább egy városból, mintha onnét még továbbutaznánk valahova.
De miért éri ez meg a cégeknek? A hagyományos (vagy hálózatos) légitársaságok üzleti modelljének lényege, hogy a központi reptereikre minél több utast próbálnak odavonzani, azt akarják, hogy mindenki náluk szálljon fel. Ha például Budapestről Los Angelesbe Frankfurton át a Lufthansa, Londonon át a British Airways, Amszterdamon át a KLM is kínál jegyeket, akkor ezek a cégek – ha nincs még tele a tengerentúli járat – egymással árversenyre kelve próbálják megtalálni például a budapesti utasokat. Viszont ezek a nagy légitársaságok a hazai piacukon nem akarják az árakat a pincébe vinni, ráadásul onnan ők megállás nélkül repülnek, így kényelmesebb őket választani. Ezért lehet, hogy például Frankfurtból Los Angelesbe drágábban adhatnak egy jegyet, mint egy frankfurti átszállással kínált Budapestről induló járatot.
Egy ilyen esetre lett figyelmes a Lufthansa egyik utasa, aki Oslóból Frankfurton át repült Seattlebe, de hazafele leszállt a gépről Frankfurtban, és onnan Berlinbe ment tovább – szintén egy Lufthansa járattal. A légitársaság beperelte az utasát, mert szerinte ha a foglalás idején ezt az útvonalat foglalta volna, az 2100 euróval többe került volna, és ezért kár érte őket – számolt be a beperelt utas ügyvédje.
A 2017-es évet 36 milliárd euró árbevétellel záró Lufthansa számára természetesen elhanyagolható tételről van szó, csak is az utasaik elrettentése lehetett a cél, hogy ne merjenek olcsóbban utazni. Szerepe lehet ebben annak is, hogy már külön weboldal vadássza az ilyen kedvezményes átszállós jegyeket. Kétséges azonban, hogy mennyire sikerült az elrettentés: a napokban a fél világ arról olvashatott, hogy egyrészt a cég elbukta a pert a berlini bíróságon, másrészt kicsinyes bosszút áll utasán, harmadrészt ezután még fellebbezett is az elsőfokú ítélet ellen.*Érdekes kérdés azonban már az is, hogy az utas személyes adataihoz hogyan juthatott hozzá a cég. Hiszen azzal, hogy repjegyet vásárolunk, önmagában még nem kellene együtt járnia annak, hogy egy vállalat kielemezhesse az utazási szokásainkat. Tehát vannak gondok a személyes adatok kezelésével Németországban is.
Szerettük volna megtudni a német légitársaságtól, hogy mennyi esetben jelentik fel bíróságon az utasaikat a kérdéses pont miatt. A Lufthansa ugyan válaszolt, de konkrét számot nem mondtak, csak annyit, hogy alkalmanként.
A cég azt is büszkén hirdeti, hogy a mesterséges intelligenciát és a gépi tanulást is beveti, ha árazásról van szó. A cég így maximalizálni tudja a jegyek árát és a profitját. Ez végső soron az utasoknak nem túl jó hír, hiszen kevesebb marad az ő zsebükben. Ez egy nagyon egyenlőtlen helyzet, a fogyasztók robotokkal és algoritmusokkal állnak szemben.
Megkérdeztük a Lufthansa sajtóosztályát, hogy valóban létezik-e ilyen szabályozás, és megerősítették, hogy továbbra is így van, és aki nem repüli le a megvett út összes állomását, annak ők újraszámítják az út költségét. Megnéztük a cég utazási feltételei (ászf) között, és valóban szerepel egy ilyen pont*
Changes Requested by Passenger
3.3
3.3.3. If you have chosen a tariff that requires observance of a fixed ticket sequence, please note: if carriage is not used on all individual legs or not used in the sequence specified on the ticket with otherwise unchanged travel data, we will recalculate the airfare according to your altered routing. The airfare will thereby be determined in accordance with the fare you would have had to pay for your actual routing in your price group on the day of your booking. This fare may be higher or lower than the fare you originally paid.
If the price group you originally booked was not available for the altered routing on the day of the booking, the cheapest available former price group for your altered routing will be taken as the basis for the recalculation.
If on the day of the booking for your altered routing, a higher fare would have been determined, we will subsequently recover the difference taking into account the fare already paid. Please note that we can make carriage dependent on whether you have paid this difference in price.
If you have a refundable ticket, as defined by the fare conditions, and have still not flown a single segment of it, you may ask for a refund of the price of the ticket in accordance with fare conditions. This means that you will forfeit your entitlement to carriage.
This Article 3.3.3. does not apply to the carriage of passengers resident in Austria.
. Ezzel azonban több gond is van, kezdve azzal rögtön, hogy diszkriminatív:
az apróbetűs szívatás ugyanis nem vonatkozik az Ausztriában élő utasokra.
Elég nehéz erre indokot találni, feltehetően a helyi törvények nem teszik lehetővé a Lufthansa gyakorlatát, vagy bíróság mondhatta ki a feltétel törvénytelenségét.
A sajtóosztály szerint azonban ezt a passzust minden utasnak el kell fogadnia, amikor jegyet vesz. A magyar joggyakorlat és a józan ész szerint ez egy nagyon tisztességtelen szerződéses feltételnek tűnik.
Megkérdeztük Siklósi Mátét, a fogyasztóvédelemmel foglakozó CP Contact Kft. ügyvezetőjét, hogy szerinte mennyire elfogadható ez az eljárás. Véleménye szerint
a Lufthansa szerződési feltételei tisztességtelenek lehetnek.
Ennek egyik oka, hogy amikor olyan szerződésben szabályozzák a jogviszonyt, amit az egyik fél (jelen esetben a légitársaság) köt ki, ezeket nem tárgyalják meg, és a másik fél (az utas) csak elfogadni tudja, akkor nem lehet egyoldalúan a szerződést készítő fél számára előnyöket kikötni. Másrészt ha a szerződés olyan szerződéses helyzetet idéz elő, amikor a fogyasztó előre nem látható díjakat kell, hogy kifizessen. Az utas a jegyvásárláskor nem ismerheti meg, hogy mennyibe is kerülne a jegy, ha az út egy-egy részét kihagyná, ezt nem osztja meg vele a Lufthansa, rákeresni pedig nem köteles. Ez elég lényeges körülmény, ugyanis az utasnak semmilyen lehetősége nincsen a korábbi jegyárakat ellenőrizni, ezt csak a légitársaság teheti meg. Kérdéses, hogy milyen eséllyel lehetne visszakapni pénzt, ha ezáltal olcsóbb lett volna a jegy.
A kártérítés azért is érthetetlen a Lufthansa részéről, mert kára a polgári törvénykönyv szerint nem keletkezett. Az előre kalkulált díjat beszedte, neki se több, se kevesebb költsége nem lesz, ha az utas nincs a gépen.
A német perben azt próbálták bizonyítani, hogy márpedig származik káruk: késést okozhat, ha nem jelenik meg az utas és várnak rá. Ezzel az érvvel az a gond, hogy mindenki tudja, hogy utasra nem szoktak a reptereken várni, aki a bemondás ellenére nem jelenik meg, otthagyják.
Nem csak azoknak kell a Lufthansával vigyázni, akik átszállós jegyüket egy részét nem használják fel. A sajtóosztály kérdésünkre elmondta, hogy egy egyszerű oda-vissza jegynél is hasonlók a szabályok: ha valaki nem utazik ki, vagy vissza, akkor – legalábbis a cég szerint – joguk van a viteldíj újraszámolására.
De ha valaki nem szól időben a cégnek, hogy lekéste a járatát, kellemetlen meglepetés várhatja. Ha nem kéri a kiutazáskor a jegy törlését, átfoglalását, akkor külön díjat számolhatnak fel a visszaútra*Cancellation ofOnward Reservation and Service Charge when Space notOccupied
5.6.A servicecharge may be payable by a passengerwho:
5.6.1.fails to arrive atCarrier’s check-in-location atthe airportorotherpointofdeparture by the timefixed by Carrier(orif no timefixed,sufficiently in advance offlightdeparture to permitcompletion ofgovernmentformalities and departure procedures)and therefore,doesnotuse space forwhich areservation hasbeen made forhim,or
5.6.2.appearimproperly documented and,therefore,notready to travel,and asa consequence thereofdoesnotuse space forwhich a reservation hasbeen made forhim,or
5.6.3.cancelshisreservation laterthan the timelimitforcancellation prescribed by Carrier.The service charge shallnot be payable if,due to a flightdelay orcancellation,oromission ofa scheduled stop,orfailure to provide space,the passengercancelshis reservation or,forone ofthe aforementioned reasons,failsto arrive in time fordeparture.. Sőt, még akkor is büntető díjat számolhat fel a Lufthansa – a saját, az utas által sehogy nem ellenőrizhető kalkulációja szerint -, ha például érvénytelen útlevéllel, személyivel érkezik valaki a reptérre.
2018-ban közel 1,4 millió utasa volt a Lufthansának Magyarországon a cég MTI-hez eljuttatott közleménye alapján*az MTI közleményben 1 millió utas szerepelt az első három negyedévre, ezzel a cég a harmadik legnagyobb légitársaság hazánkban a Wizz Air és a Ryanair után. Ehhez képest még egy magyar nyelvű honlapja sincsen a cégnek.
Felvetettük a Lufthansának, hogy ászf-ük a magyar jog szerint szabálytalannak tűnik, amire csak annyit mondtak: ők német cég, német jog szerint működnek. Ez azonban nem ilyen egyszerű: mivel magyarországi fogyasztóknak, innen és ide induló járatokra értékesítenek jegyeket, ezért teljesen egyértelmű a magyar jog hatálya ezekre az ügyletekre. Vállalkozások közötti szerződésben kiköthetnék a német jogot, ám magánemberek esetében ezt nem tehetik meg, ha tetszik nekik, ha nem.
Vállalat
Fontos