A karácsonyi szünnap után ma ismét kinyitottak az üzletek. A legtöbben ilyenkor viszik vissza az ajándékokat kicserélni. Van, aki ugyanazt kapta a szeretteitől, míg másnak nem tetszik az áru színe, esetleg nem passzol a méret.
A legtöbb kereskedő kicseréli az árut, már ha van még belőle raktáron, és gyakran le is lehet vásárolni az árát a boltban. Az utóbbi években sokat változott az üzletek hozzáállása, és ma már a legtöbb helyen szó nélkül kicserélik a karácsonyi ajándékokat. Ebből a szempontból vége a vadkapitalizmusnak, amikor még vitatkozni kellett a kereskedőkkel.
Ma már úgy van vele a legtöbb üzlet, hogy inkább szó nélkül kicserélik a terméket abban bízva, hogy a vásároló akkor majd nagyobb valószínűséggel fog visszatérni.
Pedig a hatályos jogszabályok szerint nem kötelező kicserélni az árut, legalábbis a hagyományos boltokban.
Az üzletekben elvileg három napon belül cserélik a hibás terméket, vagy visszafizetik az árát. De csak akkor, ha a termékkel gond van. Ilyenkor, vagyis ha az ajándék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk. (Itt olvashat arról, hogy mi a különbség a szavatossági és a jótállási idő között.)
Ilyenkor az üzletnek kötelessége a terméket javíttatni, ha nem javítható, akkor egy ugyanolyan termékre kicserélni, végső esetben pedig a vételárat visszafizetni.
A jogszabályok ugyanakkor lehetővé teszik, hogy az üzletek maguk határozzanak arról, hogy meddig cserélik vissza az árut. A legtöbb cég a karácsonyi ünnepektől függetlenül meghatároz egy időtartamot.
Van, amelyik két hétig, de akad olyan vállalkozás is, amely két hónapig vállalja, hogy a nála vásárolt, de nem használt, vagy nem hordott terméket ingyen kicseréli, vagy a vételár értékében egy másik terméket ad. Ezekről az információkról a cégek honlapján lehet tájékozódni.
Abban az esetben, ha egy cég vállalja a termék cseréjét, és ennek ellenére mégsem cseréli vissza a határidőn belül visszahozott árut, akkor a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni. Ez ugyanis felülírja a jogszabályokban garantált három napos és csak a hibás termékekre vonatkozó törvényt.
Érdemes minden esetben magunkkal vinni a blokkot, és általában az is megkönnyíti a cserét, ha az eredeti csomagolás is megvan. Ruhák esetében felpróbálás előtt nem érdemes levágni a cimkéket, nagyobb eséllyel cserélik ki az árut, ha a ruhára aggatott márka- és méretjelzések, illetve marketingelemek rajta vannak.
Az online áruházakban 14 nap a határidő. Itt egyébként indoklás nélkül kötelesek cserélni az árut, vagy ha az ügyfél azt akarja, visszafizetni a termék árát.
Vagyis, az interneten vásárolt áruk esetében nem csak a hibás termékre vonatkozik a csere joga.
Ez érthető, hiszen a neten gyakran máshogy néz ki a termék, mint a valóságban, és mivel felpróbálni sem lehet, például egy ruha esetében, nehéz megsaccolni a méretet.
A 14 napos határidőt az áru átvételétől kell számolni addig, amíg a fogyasztó vissza nem küldi a terméket. Fontos tudni, hogy jogilag akkor is a vásárlót terheli a csomagfeladás költsége, ha ingyenes volt a kiszállítás.
Persze ma már sok cég lehetővé teszi, hogy ingyenesen visszaküldjük a termékeket, és a 14 napnál hosszabb elállási jogot is biztosítják. De ezek megint csak plusz szolgáltatások, amire a törvény alapból nem kötelezi a webes kereskedőket.
Élet
Fontos