Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. november 12. 12:00 Vállalat, Világ

A szemüvegkeretek nagy része eladhatatlanul porosodik a raktárakban

Évente 60 milliárd dollár (17 ezer milliárd forint) értékben adnak el nap- és dioptriás szemüvegkereteket világszerte, de a gyártás és a kereskedelem hatékonysága több szempontból sem ideális.

Ahogy a Wall Street Journal írja, a műanyag kereteknél az alapanyag 75 százaléka nem hasznosul a forma kivágásánál,*Igaz, az alapanyag – jellemzően cellulóz-acetát vagy polikarbonát – nem igazán drága, és a kárba veszett alapanyag egy részét újrahasznosíthatják. az egyediséget pedig nehéz vagy drága elérni. A nagy gyártóknak csak a tömegtermelés éri meg, de gyakran előfordul, hogy egy-egy modellnél a látszerészekhez leszállított keretek 40 százalékát a vevők sosem viszik el a polcokról.

Ezen a meglehetősen rugalmatlan rendszeren a 3D nyomtatók változtathatnak, amelyek egyedi igények szerint és szinte anyagveszteség nélkül képesek legyártani bármilyen szemüvegkeret-formát. Bár a technológia már évek óta ismert, a tömeges alkalmazást egyelőre számos nehézség gátolja.

A 3D nyomtatókkal egyelőre lassú a gyártás, a felhasználható műanyagok köre elég korlátozott, és a keretek némi utómunkát is igényelnek. Egy 3D nyomtatóval készült szemüvegkeret ára jelenleg 100-500 dollár között mozog, ami nagyjából a hagyományos technológiával gyártott keretek felső szegmensével egyezik meg, de az anyagválasztás lehetősége sokkal korlátozottabb.

Idén az előrejelzések szerint már több mint egymillió 3D nyomtatóval készült keretet adnak el világszerte, ami jóval több az elmúlt pár év darabszámánál, de továbbra is eltörpül a teljes piac 1,5 milliárdos értékesítése mellett. A 3D technológiába azonban újabban elég nagy nevek léptek be, például a német BASF, amely a világ legnagyobb vegyipari cége, az olasz Safilo csoport, amely a világ egyik vezető szemüvegkeret-gyártója, vagy a lencsék nagyágyúja, a japán Hoya.

A Safilo, amely 21 ezer modellt gyárt 31 márkanév alatt (a legismertebbek a Polaroid és a Carrera), és évente 1600 új modellel jön elő, úgy véli, hogy a több tízezer darabos népszerű modelleknél megmarad a hagyományos gyártás, de a kisebb sorozatszámú modelleket a jövőben 3D nyomtatókkal fogják előállítani. Ez végre elvezethet oda, hogy a kereteket az egyedi megrendelésekre gyártsák le, és ne azért, hogy raktárakban álljanak hónapokig, vagy soha el se adják őket.

A lencséket gyártó Hoya közben rájött arra is, hogy az egyedi gyártással más szempontból is jobb eredményeket érhet el. A multifokális és progresszív lencséknél (amelyek dioptria értéke a lencsén belül is folyamatosan vagy ugrásszerűen változik) nem mindig sikerül elérni a tökéletes látáskorrekciót, mert a szemüvegkeretekbe az adott lencsék a forma adottságai miatt nem illeszthetők be optimálisan.

Ezt lehet kiküszöbölni azzal, hogy először a szemüveglencsét választják ki, és annak adottságait figyelembe véve gyártják hozzá a keretet, egyedileg. Ez a szolgáltatás tavaly óta létezik, jelenleg 10 nappal hosszabbítja meg a gyártást és 10 százalékkal növeli (az egyébként is általában 1000 dollár felett lévő) árat, de nagyban növeli a vevők elégedettségét.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ 3D nyomtatás gyártás szemüveg szemüvegkeret Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.