A diszkontláncok őshazájának tekinthető Németországban terjeszkedne az orosz Torgservis. A szibériai székhelyű cég boltjai még a diszkontláncokhoz szokott vásárlók számára is igen egyszerűnek tűnnek. Az üzlethelyiség úgy néz ki mint egy kisebb csarnok, ahol raklapokon és egyszerű polcokon sorakoznak, a csak részben kicsomagolt áruk.
A dizájnnal sem sokat vacakolnak, a termékek árait pedig öntapadós matricákon tüntetik fel. Olyan, mintha egy nagykereskedelmi cég raktárában vásárolnának az emberek. A vállalkozás „Svetofor” (közlekedési lámpa) és „Mayak” (világítótorony) néven működtek boltokat Oroszországban, Kazahsztánban, Fehéroroszországban és Kínában is.
A Fehéroroszországban tavaly novemberben készült fotók alapján, első blikkre nehéz lehet elképzelni ezeket az üzleteket Európában.
Pedig az orosz cég magabiztosnak tűnik. Nem kell sokat visszamenni az időben, nemrég még az Aldi és a Lidl is a raklapokról árulta a portékáit. A két német diszkont is így kezdte, és csak az elmúlt években fejlesztette tovább az üzleteiket, és pakolt ki egyre több terméket a polcokra.
A Torgservis a kelet-németekre és a bevándorlókra célozna. A volt NDK-s területen még mindig alacsonyabb az életszínvonal, emiatt egyáltalán nem irreális a kisebb jövedelműeket célzó üzleti terv, még akkor sem, ha egyszerűbbek az üzletek megjelenései. Az üzleti modell sikerét az is segítheti, hogy 2015 óta közel egymillió bevándorló érkezett Németországba.
A brit példa is optimizmusra adhat okot. Az Egyesült Királyságban Stelios Haji-Ioannou, ciprusi származású üzletember, az easyJet alapítója indított két éve Aldi- és Lidl-vetélytárs üzlethálózatat, easyFoodsore néven.
Az üzletek belseje hasonlóan egyszerűen berendezett, mint az orosz Torgservis boltjai. Úgy tűnik tehát, hogy a vásárlókat nem riasztja vissza az a tudat, hogy egy raklapról kell leemelni az árut, csak az számít, hogy a kasszánál kevesebbet kelljen fizetni.
Torgservis a német Lebensmittel Zeitung szerint már meg is alapította az ottani leánycégét, a TS Markt GmbH-t. A cég mintegy száz darab, egyenként 800-1200 négyzetméteres üzlethelyiségeket keres Kelet-Németországban, vagyis pont akkora boltokat, mint amekkorák az Aldinak és a Lidlnek vannak. A Torgservis az üzletek mellett már a leendő munkatársakat is keresi, sőt a boltberendezésekre is várja az ajánlatokat. Még azt is odaírták, hogy használt hűtőket is szívesen vásárolnak.
A szibériai vállalat a német diszkontokkal ellentétben nem vásárol saját üzleteket, helyette franchise partnerek bevonásával működteti a hálózatot. Elvárás, hogy a belmagasság legalább négy méteres legyen, és a padló teherbírásának négyzetméterenként el kell érnie a 3 tonnát. A bolt mellett 30-40 autó számára parkolási lehetséges is kell biztosítani.
A Torgservist 2009-ban alapította Valentina Shnayder, aki hatvan százalékban tulajdonosa a cégnek, és Andrey Veykulaynen befektető. A legtöbb oroszországi üzlet az Uraltól keletre található, többnyire 15 ezer fős településeken. Az üzletekben 1500-2000 árucikk kapható, ezek 90-95 százalékban saját márkás termékek. Az orosz piacon a saját márkás cikkek átlagosan 5-20 százalékkal olcsóbbak a hagyományos termékeknél.
A Torgservis egyik legfontosabb üzleti erőssége, hogy egy bolt megnyitása minimális befektetést igényel, átlagosan egymillió rubelből, azaz 4,4 millió forintból kihozható. Ez persze függ az adott ingatlan állapotától is.
Mindezek ellenére nem lesz egyszerű meghódítani a német piacot, amely már most is túlzsúfolt. Már most több mint 16 ezer diszkontüzlet van az országban. A német élelmiszer kiskereskedelem 43 százalékát adják a diszkontok. A diszkontokon belül a vásárlók nyolcvan százaléka az Aldi és a Lidl üzleteiben vásárol.
Pénz
Fontos