Az emissziós botrányoktól a japán járműgyártók sem mentesek, ma a Mazdáról, a Suzukiról és a motorkerékpárokat gyártó Yamaháról derült ki, hogy csaltak, miközben új modelljeik fogyasztását és károsanyag-kibocsátását tesztelték. A gyártók már be is ismerték, hogy az általuk alkalmazott vizsgálati módszerek nem felelnek maradéktalanul a japán jogszabályoknak. Leginkább a Suzukit érinti a csalás, ugyanis a három japán üzemében gyártott járművek közel felét nem megfelelő módon tesztelte, míg ez az arány a Mazdánál csak négy a Yamahánál pedig két százalék.
A megtévesztő vizsgálati eljárásokra azért derült most fény, mert a japán közlekedési minisztérium júliusban elrendelte a tesztelési módszerek felülvizsgálatát az országban működő autó- és motorkerékpárgyáraknál, miután korábban a Nissan és a Subaru is hasonló botrányba keveredett. Összesen 23 autó- és motorkerékpárgyárat érintett az akció, közülük 17-ben nem találtak szabálytalanságot a hatóságok, három külföldi üzem (az Audi, a Volkswagen és a Volvo egységei) esetében pedig még tart a kiértékelés.
Toshihiro Suzuki, a Suzuki vezetője a nyilatkozatában elnézést kért a cég ügyfeleitől és részvényeseitől, és beismerte a gyárakban zajló tesztek hiányosságait. Magyarázata szerint az üzemekben dolgozók a vizsgálatok lebonyolítására nem eléggé felkészültek, amit a menedzsmentnek nem kellett volna rájuk bíznia. Pedig a Suzukinál már 2016-ban is gond volt az autóik fogyasztásmérésével, amikor egy hasonló vizsgálatot indított a közlekedési miniszter, akkor épp a Mitsubishi csalása miatt.
A botrány egyelőre csak az érintett cégek tőzsdei szereplésében látszódott meg (a Suzuki részvénye 6 százalékot esett Tokióban), visszahívások várhatóan nem lesznek. A hibásan lebonyolított tesztek megtévesztő adatait a gyártók csak a japán piacon értékesített járműveknél tüntették fel, így az európai vásárlóknak nem kell átverve érezniük magukat.
Vállalat
Fontos