Kereskedelmi háború zajlik Németországban: a legnagyobb ottani boltlánc, az Edeka több mint százhatvan Nestlé terméket vett le a polcairól, és ezzel a gyártó áruházi bevételének húsz százalékát megszüntette. Ráadásul az Edeka tovább emeli a tétet, a Lebensmittel Zeitung cikke szerint harminc százalékra növeli az arányt.
Éppen egy éve történt, hogy a német Lidl két hónapra levette a Coca Cola termékeit a polcairól, és előfordult korábban, hogy a Kaufland bojkottálta a Krombacher sört, a Real pedig a Dr. Oetker, és a Haribo áruit, olyan koncentrált, egyetlen gyártó elleni támadást még egy kereskedelmi lánc sem indított, mint most az Edeka. Az ok egészen egyszerű, a bojkottól azt várják, hogy kiderüljön, kinek van nagyobb hatalma az általában évente lefolytatott ártárgyalásokon: a gyártónak, vagy a kiskereskedelmi láncnak.
A világ egyik legnagyobb élelmiszeripari gyártójával tehát az a gondja a német láncnak, hogy nem hajlandó olcsóbban adni a termékeit, vagyis azért megy a küzdelem, hogy az Edeka előnyösebb szállítási feltételeket kapjon a globális konszerntől. A bojkottált termékek között van mélyhűtött pizza (Wagner), csokoládé (Kit Kat), illetve ásványvíz és üdítő (Vittel) is.
A jobb beszerzési árakért vívott kemény küzdelem általában szerves része a kereskedelmi gyakorlatnak, ám ritkán éleződik ki annyira a harc, hogy egy gyártó szinte összes termékét bojkottálják. A harc néhány eurócentért megy, de mivel a Nestlé éves szinten 900 millió svájci frankos forgalmat generál csak az Edekánál, végső soron nagy összegek forognak kockán.
Az Edeka kevéssé ismert Magyarországon, de Németországban nagy piaci szereplő, amelynek körülbelül olyan súlya van a kiskereskedelemben, mint nálunk a Tescónak. Az Edeka Németországban 5900 üzlettel rendelkezik, de már az európai kereskedelmi szövetség (Agecore) több tagja is csatlakozott a bojkottjához, például a svájci Coop, az olasz Conad vagy a spanyol Eroski.
A Nestlé nincs könnyű helyzetben, mert egyrészt az európai értékesítésének 10 százaléka származik az Agecore tagjaitól, másrészt hiába emelkedett a tavalyi bevétele 90 milliárd svájci frankra, a konszern nyeresége hatodával csökkent, igaz még így is 7,2 milliárd frankot termelt a tulajdonosoknak.
Pénz
Fontos