Március 24-én kifut egy intercity vonat Kölnből, és Düsseldorf, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Münster, illetve Osnabrück érintésével Hamburgig megy. A járat érdekessége, hogy nem az állami vasútvállalat, hanem egy magáncég, a Flixmobility fogja indítani. Ez az a társaság, amelyet a magyar utazók is ismerhetnek, hiszen a buszos ága Flixbus márkanév alatt Budapestről is indít járatokat, főleg Nyugat-Európa felé.
A vonatjegyek 1 eurócent híján 10 eurótól kezdődnek, és a vonat ugyanannyi idő alatt teszi majd meg az utat, mint az állami vasútvállalat intercity-je. A Köln-Hamburg expressz magánvállalati formában egyébként nem újdonság, a szolgáltatással egy cég már megpróbálkozott, kevés sikerrel: tavaly le kellett állnia. A Flixmobility azonban ennek ellenére is optimista, azt tervezi, hogy Stuttgart és Berlin között is indít majd egy járatot, Frankfurton keresztül. Üzletileg azért lehet elődjénél jobb helyzetben, mert össze tudja kapcsolni a vasúti és a kiterjedt buszos menetrendjét, sőt a tarifákat is.
Úgy tűnik, hogy a személyszállító magánvasút Európában nem könnyű kezdet után éledezik. Ausztriában Bécs és Salzburg között, Linz érintésével már 2011-ben elindult az első alternatív vasút, és 2016-ban 56,7 millió eurós bevétel mellett 10,6 milliós EBITDA szintű nyereséget termelt. A Westbahn tavaly 5 millió utast szállított, és a számokon felbuzdulva tavaly már a második menetrend szerinti járatát is el tudta indítani a vonalon.
Az olasz Italo-NTV hosszú évekig tartó előkészületek és 1 milliárd euró befektetése után indult el 2012-ben, de az olasz állami bürokrácián majdnem meg is bukott. Az állami Trenitalia versenytársa azonban 2015-ben már nyereséget termelt, és azóta is pozitívban van, jövőjét pedig annyira biztosnak látja, hogy éppen bevezeti a részvényeit a tőzsdére.
Csehországban két magánvasút is indult, a RegioJet már 2011 óta működik, és 2015 óta nyereséges a Prága-Pozsony vonalon, nemrég pedig elindította a Prága-Bécs járatát is, napi három szerelvénnyel. A másik cseh versenyző a Leo Express, amely agresszív árháborút indított a RegioJet (és a cseh állami vasút) ellen, és bár egyelőre veszteséges, mégis megkérte az engedélyt a Prága-Krakkó járatra, valamint új mozdonyokra is leadta a megrendelését.
Svédországban Stockholm és Göteborg között 2015 óta van komoly verseny, és a magánvasút várhatóan ott is nyereséges lesz idén. Ezek az első komolyabb európai liberalizációs próbálkozások a Railjournal összefoglalója szerint csak úgy lehetnek üzletileg sikeresek, ha modern flottát építenek, ugyanis levetett mozdonyokkal és vagonokkal a tapasztalatok szerint biztos a csőd, hiába tartják alacsonyan a jegyárakat. Az utasok csak a modern szolgáltatásra vevők, praktikus internetes jegyvételt, fedélzeti wifit, magas minőségű kényelmes vagonokat és egyéb szolgáltatásokat keresnek.
Vállalat
Fontos