Az online értékesítési rendszereknek két ellensége lehet: ha a tervezettnél sokkal kevesebben használják, vagy ha a túl nagy érdeklődés miatt leáll a rendszer. Egy vállalat mind a két esetben sok pénzt bukik: a túlméretezett rendszer a virtuális világban is olyan, mint egy üres hipermarket, ahol vásárlók nélkül is fizetni kell a bérleti díjakat és a rezsiköltséget. Ha pedig leáll a rendszer, akkor bevételtől esnek el.
Nem sokakat hozott valószínűleg lázba, ha a saját informatika és kiszervezett felhő alapú informatika költségeiről látott összehasonlításokat, de a koronavírus miatt szinte egyik napról a másikra összeomló üzleti szektorokban biztosan sok cégvezető egy életre megtanulta, hogy ez miért fontos.
Ráadásul a világ nagyvállalatai óriási elánnal indultak a felhő irányába: a PwC tanácsadócég felmérése szerint 2020 első negyedévében 37 százalékkal nőtt a felhőszolgáltatások iránti kereslet. Magyarországon az IDC legfrissebb felmérése szerint*Hungary Cloud Services Market 2020–2024 Forecast and 2019 Analysis, a nyilvános (public) felhő szolgáltatásokra vonatkozó adatok. Ezen belül az IaaS 5,7%, a PaaS 53,7% bővülést könyvelhet el. a hazai nyilvános felhő piac 2019-ben 21,4 százalékos növekedést ért el.
A német TUI utazásszervező jó példa arra, hogy miért fontos ez: a koronavírus miatt összeomló turisztikai piacon egyik napról a másikra a felére tudták csökkenteni az informatikai rendszereik üzemeltetési költségeit. A kkv-knak is érdekes lehet azonban a felhő, amire az indonéz Kopi Kenangan kávézólánc lehet jó példa. Az MIT Technology Review-ban bemutatott esetben a koronavírus miatti keresletcsökkenés túlélésében nagy segítség volt a cégnek a kereslettel automatikusan együtt csökkenő IT költség.
A világ legnagyobb vállalatai és a kkv-k is ugyanúgy sokat nyerhetnek, ha felhőalapú IT szolgáltatásra váltanak.
Ha egy cégnél kizárólag saját szerverek és informatikai stáb van, akkor az általában rugalmatlan, azokon nem tudnak a cégek csökkenteni visszaeső kereslet esetén sem. Felhőinformatikával viszont az IT kollégák is érdekesebb és hasznosabb munkát tudnak folytatni, a mindennapos üzemeltetés helyett a fejlesztésekre koncentrálhatnak.
A felhő másik előnye, hogy működési költségként leírható (opex), és nincsen szükség tőkebefektetésre (capex), ami éveken át fix költségként jelentkezik a vállalatok életében. Ráadásul a saját informatikai képességek fejlesztésének van még néhány buktatója: tudni kell, hogy pontosan mely szakemberekre van szükség, és IT területen az éppen legfontosabb szakmákban ez drága befektetés lehet.
Nem csak a csökkenő kereslettel lehet gond, hanem azzal is, ha a tervezettnél jobban megy az üzlet. A bankmonitor.hu online pénzügyi összehasonlító és közvetítő oldal például egy életre megtanulta, hogy mi a felhőmegoldások előnye. Amikor 2018-ban bejelentette a kormány, hogy meg fog szűnni a lakástakarékok állami támogatása, az utolsó napokban óriási roham indult az ezeket értékesítő bankok és pénzügyi szolgáltatók fiókjaiba.
Online is nehezen bírták a rendszerek a terhelést, a bankmonitor.hu-nál azonban nem kellett aggódni. Révész Róbertéknek nem volt semmi feladata, hiszen a TC2-nél úgy fejlesztették a rendszert, hogy az a megugró érdeklődés esetén automatikusan újabb erőforrásokat tudjon igénybe venni. Ezzel sikerült igen jelentős forgalmat néhány nap alatt lebonyolítani. De legalább ilyen fontos lehet, hogy igazán megbízható és stabil márkaként tudott a bankmonitor.hu megjelenni.
A Bankmonitor alapító-ügyvezetője, Sándorfi Balázs úgy látja, hogy
a skálázható, kiszámítható IT infrastruktúra profi üzemeltetéssel kombinálva hosszú távon gondolkodó piaci szereplőknek elengedhetetlen. Előállhatnak olyan váratlan piaci helyzetek, amikor rugalmas rendszerekre van szükség a problémamegoldáshoz.
Az online szolgáltatásoknál a megbízhatóság és a márka értéke miatt is kiemelten fontos, hogy mindig elég gyorsan működjenek a szerverek.
A felhőszolgáltatások pedig attól lesznek igazán megbízhatók, hogy a világ legnagyobb IT cégei biztosítják a szolgáltatást. A TC2 az Amazon Web Services-zel (AWS) dolgozik együtt, amely a világ teljes felhő piacának (CIPS) felét birtokolja.
Ez a szolgáltatás azonban nem csak abból áll, hogy egy internetre kapcsolt szervert biztosítanak: 175 féle szolgáltatás és közel 32 ezer szoftver érhető el a rendszerükben és alkalmazásboltjukban. Az AWS Marketplace-t nagyjából úgy lehet elképzelni, mint a Google Play-t vagy az AppStore-t – csak üzleti alkalmazásokkal.
A TC2 ehhez az óriási és összetett rendszerhez ad tanácsadást és segítséget: a rengeteg elérhető elemből egy olyan megbízható, stabilan működő platformot építenek, amely az ügyfeleknek a legjobb megoldást adja. A felhő megoldásokban pedig az a legjobb, hogy olyan szolgáltatást lehet létrehozni, amely saját informatikában nem is lehetne – legalábbis értelmezhető költségek mellett – megvalósítható.
Minden cégnek érdemes lehet ezért azon gondolkodni, hogy mire is tudná a felhalmozott adatait használni – mert szinte mindenki tud egy kis képzelőerővel olyan megoldásokat találni, ami az alaptevékenységén kívül is bevételeket hozhat. A TC2 a Bauer Media Group-nak 3 hónap alatt egy olyan megoldást tudott fejleszteni, amellyel a duplájára tudták növelni az e-mailes marketingbevételeket. Az sms-ben kiküldött hirdetések hatékonyságát is negyedével emelte meg az új, személyre szabott rendszer.
A rendszer segített abban is, hogy egységes felületen érhessék el az ügyfelek adatait, így sokkal jobb elemzéseket tudnak készíteni. Ez abban is segített, hogy a call center hatékonyságát 30 százalékkal növeljék.
A Bauer Media Group egy hamburgi központú, nemzetközi médiacég, amely magazinok kiadásával, tévé- és rádióadók üzemeltetésével foglalkozott. A digitalizációs kihívásra nem csak úgy reagáltak, hogy online portálokat indítottak a lapok mellett, hanem ár- és termék-összehasonlító portálokat indítottak és vásároltak fel Európa 7 országában.
A hagyományos média és ezen online platformok között azonban van egy nagyon fontos hasonlóság: mindegyik területen sokat tudnak a felhasználókról. A cégnél pedig olyan új megoldásokat kerestek, amivel pénzzé is tehetnék ezt a jelentős adatmennyiséget.
A felhasználói adatbázisok ugyanis egyre értékesebbek: a GDPR szabályok életbelépése után sokkal költségesebb és összetettebb feladat a felhasználók adataihoz hozzáférni, alapvetően a cégek a saját maguk által, a felhasználóik, fogyasztóik aktív beleegyezésével gyűjtött adatokat tudják használni. Természetesen nem elég csak összekapcsolni egy-egy adatbázist – tudni kell, hogyan kell szűrni, tisztítani ezeket.
A TC2 rendszerintegrátorként a nagy mennyiségű adatokra épülő mesterséges intelligencia rendszerek kialakítására nagy hangsúlyt helyez. A felhő rendszerek gazdasági előnye, hogy óriási számítási kapacitással és gépi tanulási rendszerekkel néhány perc alatt elemzik az adatbázisokat, ajánlásokat, eredményeket adnak, ezt pedig még egy nagyvállalatnak sem érné meg saját költségen megvásárolni. Az algoritmusaik csupán 5 perc alatt futnak le a felhőben, összekapcsolják a különböző adatbázisokat, és ez alapján több millió felhasználó számára személyre szabott e-mail hírleveleket, ajánlatokat állítanak elő.
Az AWS rendszer használatának előnye, hogy itt már számos gépi tanulási rendszer néhány kattintással elérhető: nem kell az adatelemzéshez saját algoritmusokat kitalálni, fejleszteni és tesztelni, már kipróbált eljárások közül lehet kiválasztani a megfelelőt. Ez az egész folyamatot rendkívül felgyorsítja: a felhőben nagyon gyorsan és olcsón lehet prototípusokat gyártani, és ha ezek közül lesz olyan, amely üzletileg jól teljesít, akkor pillanatok alatt élesben is bevethető, felhasználók sokaságát kiszolgáló rendszerként használható.
Az Amazon felhőszolgáltatásait használó, fejlesztő- és értékesítő partnerek közül egyedüli magyar tulajdonú cégként a TC2 kapta meg az Advanced Consulting Partner elismerést. Ez az ajánlólevél pedig nem csak itthon, de világszerte is nagyon sokat segít az új partnerek meggyőzésében.
A cikk megjelenését a TC2. támogatta.
Támogatói tartalom
Fontos