Az európai autóipar központja egyértelműen Németország, ahol 870 ezren dolgoznak ebben a szegmensben. Az őt követő Franciaországban ennek alig negyede, 223 ezer ember dolgozik az autóiparban. A hatalmas különbség azonban némileg csökkenőben van, ugyanis az elmúlt hetekben többek között a Mercedes-Benzt tulajdonló Daimlernél és az Audinál is jelentős leépítésről döntöttek.
Az eddigi bejelentések alapján összesen mintegy 50 ezer embertől válhatnak meg az autóipari cégek Németországban. Eddig tehát nagyjából ennyi áldozata van az elektromos autókra való átállásnak. A német autóiparnak ugyanis komoly kihívást okoz, hogy úgy kell megoldania egy soha nem látott technológiai kihívást, hogy hátrányból indult, és a gazdasági klíma is egyre kedvezőtlenebb körülötte.
„Az átállás első fejezeteit láttuk eddig, de ebből a könyvből még hátra van számos fejezet” – érzékeltette a bizonytalanságot egy irodalmi párhuzammal a Daimler vezérigazgatója, Ola Kallenius. Ezt novemberben mondta, amikor bejelentette, hogy a következő évek profitvárakozásait jelentősen csökkenteniük kell.
Az autóvásárlások ugyanis a válság óta először fognak csökkenni idén az előző évhez képest, ráadásul némileg váratlanul. Előzetesen azzal számolt a piac, hogy idén világszerte 100 millió autót adnak el, várhatóan azonban csak 90 millió körül fog alakulni ez a szám. A visszaesés alapvetően a globális gazdasági lassulással magyarázható. A bizonytalanságot fokozza az amerikai-kínai kereskedelmi háború és a Brexit körüli bizonytalanság.
A német autóexport első számú piaca Kína, amelynek fontos szerepe volt abban, hogy a német gyártók megúszták 2008-as válságot. A kínai megrendelések azonban 17 hónapja sorozatosan esnek. A német export ellen szól, hogy a vámháború miatt megerősödött a helyi gyártás Kína mellett az USA-ban is.
A Financial Times idéz egy esseni autóipari kutatóintézetet, amely szerint a következő évtizedben várhatóan negyedmillió ember veszíti el a munkáját az autóiparban. „Egyetlen cég sem fog megmaradni a jelenlegi formájában” – mondta a lapnak egy autóipari tanácsadó, Ralf Kalmbach. A dízelbotrány és a jelenlegi rossz eladások miatt különösen rosszkor jön a német cégeknek, hogy rengeteg pénzt kell befektetniük az elektromos átállásba. „Jelen pillanatban minden egyes elektromos autó gyártásával óriási összeget vesztenek” – mondta Kalmbach, aki szerint ez még a következő évtized közepéig így marad.
A német autóipar számottevő beszállítói a magyar cégek, és az már kiderült, hogy a győri Audinál a jövőben az állomány mintegy 10 százalékával, 1200 emberrel fognak kevesebben dolgozni. Az általunk megkérdezett magyar beszállítók közül más nem számolt be ilyen látványos hatásról. Néhányan érzik a visszaesés jeleit, néhányan viszont arról számoltak be, hogy továbbra is jól alakulnak a megrendeléseik.
Tech
Fontos