A KPMG nemzetközi tanácsadó cég minden évben elkészíti azon országok listáját, amelyek a legtöbbet tesznek az önvezető autók fejlesztéséért. A 25 országot felsoroló listán Magyarország egyből a 21. helyet szerezte meg, méghozzá éppen Palkovics László innovációs miniszter gyakran kritizált zalai tesztpályája miatt.
A KPMG több szempont alapján készíti el a nemzetközi rangsort, de ezen belül négy fontos pillér van. Ilyen például az, hogy az adott kormánynak milyen a viszonya az új technológiákhoz, vagyis a politika mennyire megengedő a vezető nélküli autók közúti forgalomban való engedélyezésében. Milyen technológiai innovációt támogat, egyáltalán milyen az adott ország infrastruktúrája, alkalmas-e az önvezető autók fogadására, illetve tesztelésére. Emellett azt is vizsgálták a felmérésben, hogy az egyes országokban mit gondolnak az emberek, milyen az önvezető gépjárművek iránti társadalmi elfogadottság.
Magyarország lényegében egy állami gigaberuházás miatt került fel idén elsőként a listára. Állami támogatás mellett indult el tavaly a Zala Zone építése, ami a régió legnagyobb tesztpályája lesz. Összesen 45 milliárd forintból épül fel, Szlovéniával és Ausztriával együttműködve. Az más kérdés, hogy ezt a munkát is kormányközeli cégek végzik, és hogy a projektet szakmai körökben nem ritkán nevezik teljesen értelmetlennek, mivel az autógyártók általában maguk is rendelkeznek ilyen tesztpályákkal.*A projekt vezetője szerint ugyan “sorban állnak” az érdeklődők, “többségében osztrák és német cégek”, akik majd használnák a tesztpályát, de ezeket nem nevezhetik meg. A beruházást várhatóan jövő év elején adják át.
Zsótér Márton, a KPMG közlekedéssel foglalkozó szakembere azt mondta, hogy Magyarország az egyik olyan ország, amely a legmagasabb pontszámot kapta az önvezető autókkal kapcsolatos kutatás-fejlesztésre, bár gyengébb pontszámokat kapott az igazságszolgáltatási rendszer minőségére és az innovációs intézkedésekre vonatkozóan.
A magyar kormány egyelőre nem lazított a jogszabályokon, legalábbis ami az önvezető autók közúti forgalmára vonatkozik. A KPMG szerint Magyarországon az egyre súlyosbodó munkaerőhiányra jelenthet részbeni megoldást az önvezető technikák elterjedése a logisztikában, a tömegközlekedésben és a feldolgozóiparban.
A nemzetközi listát egyébként Hollandia vezeti, ezt követi Szingapúr és Norvégia. A rangsorban előkelő helyen vannak az olyan államok, amelyeknek a hatóságai engedélyezték az önvezető autók közúti forgalomban történő közlekedését. Ilyen például Nagy-Britannia, Ausztrália, Franciaország, vagy az egyesült államokbeli Kalifornia.
Tech
Fontos