1968 szeptember 30-án, ötven éve gurult ki először a washingtoni összeszerelő üzemből az első Boeing 747-es, becenevén a Jumbo Jet, amelyről a Conversation emlékezett meg. A minden elemében szokatlanul nagy utasszállító óriási hatással volt a világ légi közlekedésére, és nagy szerepe volt abban, hogy kialakult a széles tömegek által elérhetővé vált légi utazás mai formája.
Az első 747-es megépítésén 50 ezer ember dolgozott, és mindössze 16 hónap alatt elkészült az első tervek után. A Jumbo Jet 2007-ig, az Airbus A380 megépítéséig a legnagyobb utasszállító volt a világon. A 747-es legyártásához a világ máig legnagyobb ipari létesítményét húzták fel a washingtoni Everettben, amely 75 focipálya méretének felel meg.
Sok más repülőgép típushoz hasonlóan a 747-es története is egy katonai fejlesztés ötletéből indult. Az amerikai légierő egy olyan nagyméretű szállítógépet szeretett volna beszerezni, amelynek nagyobb a teherbírása és hosszabb út megtételére képes, mint az akkor működő teherszállítók.
Bár a Boeingnek nem sikerült megnyernie a tendert, a repülőgépgyártó tervei mégis hasznosultak. Ugyanis ezzel egy időben az 1991-ben megszűnt, azelőtt viszont az egyik vezető amerikai légitársaság, a Pan Am egy olyan gépet szeretett volna legyártatni a Boeinggel, amely kétszer akkora, mint a cég első nagyméretű utasszállítója, a 707-es.
A hatvanas-hetvenes években kockázatos lépésnek tűnt egy ilyen méretű utasszállító bevetése. Ekkoriban a repülőiparban még általános nézet volt, hogy a repülés jövőjét a szuperszónikus gépek uralják majd – mint az 1976-ban elkészült Concorde – nem pedig a lomhább, nagy utasigényű gépek.
Míg a Concorde mintegy három óra alatt megtette a London-New York távolságot, a 747-es 8-10 óra alatt. Ráadásul hiába tűnt költséghatékonynak a 747-es, a gép eleinte ritkán repült teljes kapacitáson, részben az akkori recesszió és a ‘73-as olajválság miatt. A 747-es kifejlesztése ezen felül óriási terhet rótt a Boeingre, a mai áron 20 milliárd dollárnak megfelelő hitelt kellett felvennie.
A Pan Am 1969-es reklámja az új gépéről.
A kezdeti nehézségek ellenére komoly sikere lett a 747-esnek, és ez annak is köszönhető, hogy az utasszállítás mellett teherhordásra is lehetett használni. Összesen 1500 Jumbo Jetet készítettek, amelyből ötszáz van üzemben jelenleg is, bár tavaly óta már egy amerikai légitársaságnak sincs 747-ese.
A Jumbo Jetek miatt a repülőgyártás a tömeges igények kiszolgálása felé fordult, aminek köszönhetően rengeteg ember számára vált elérthetővé a repülés. Az óriási és lomha 747-eseket azonban fokozatosan váltotta le a Boeing kisebb, hatékonyabb típusai, mint a 777 vagy a 787.
Tech
Fontos