Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. július 23. 13:07 Tech

A világ legfurcsább, bálnára hasonlító repülőjével jött ki az Airbus

Több mint tízezer ember nézte meg az Airbus legújabb teherszállítójának első repülését csütörtökön a páneurópai repülőgépgyártó központjában, a franciaországi Toulouse-ban. A BelugaXL a világtörténelem egyik legérdekesebben kinéző gépe, mivel a névadó, Északi-sark környéki tengerekben honos bálnára, a belugára hasonlít.

A BelugaXL a kilencvenes években kifejlesztett a Beluga ST továbbfejlesztett változata, teherszállító kapacitása harminc százalékkal lesz nagyobb elődjénél. A most kifejlesztett gép amiatt is különleges, mert az Airbus 20 ezer dolgozója döntött arról, hogy melyik dizájn valósuljon meg a hat lehetőség közül. A végül befutott, mosolygó bálnás változatot a szavazók negyven százaléka választotta.

A BelugaXL a bemutatón. Fotó: AFP

A 63 méter hosszú, 53 tonnás kapacitású gép nem kerül kereskedelmi forgalomba, hanem kizárólag az Airbus logisztikáját fogja szolgálni. Az első gépet tíz hónapig tesztelik, és ezt követően, 2019-ben kerülhet üzembe. A tervek szerint összesen öt darab BelugaXL fog készülni, és 2023-ra épülhetnek meg.

A Belugák nagyon fontosak az Airbusnak, amely az amerikai Boeing mellett a világ legnagyobb repülőgyártója. A páneurópai multi eredetileg egy konzorcium volt, amely brit, francia, német és spanyol repülőgépgyártókból állt. Egy repülő különböző alkatrészeit más-más ország különböző üzemei gyártották le, amelyeket egy központi helyen szereltek össze. Bár az Airbus ma már egy önálló cég, a gyártás továbbra is hasonló módon működik.

Fotó: AFP

Bár a képlet minden modellnél különbözik, általában a szárnyakat és a futóművet Nagy-Britanniában gyártják, az ajtókat és a farokelemét Spanyolországban, a törzset Németországban, az orrot pedig Franciaországban. Az összeszerelést pedig Toulouse-ban, a németországi Hamburgban vagy a spanyolországi Sevillában végzik.

Eleinte, a hetvenes években még közúton szállították az alkatrészeket, de a gyors növekedés miatt szükségessé vált a légi szállítás. Először a némileg szintén a bálnákra emlékeztető Super Guppykkal szállítottak, azonban ezeket az amerikai Boeing gyártotta, tehát minden Airbust a legnagyobb riválisának köszönhetően raktak össze. A Super Guppyk idővel korszerűtlenné váltak, ráadásul az Airbusnak egyre nagyobb kapacitásra lett volna szüksége.

Az Airbus több lehetőséget is tanulmányozott, felmerült a közúti, a vasúti és a vízi szállítás is. Ezeket mind elvetették, mert egyrészt lassúak lettek volna, másrészt a Toulouse-i központ fekvése nem kedvezett a vizsgált közlekedési módoknak. Ekkor kezdték el kifejleszteni az első Belugát, amely végül a kilencvenes évek közepére készült el.

A most elkészült BelugaXL fejlesztését 2014-ben kezdték el, azzal a céllal, hogy lecseréljék az öt korábbi Belugát. A tervek szerint a régi Belugák eleinte párhuzamosan repülnek az újakkal, és 2021-ben vonják ki őket a forgalomból. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGigarendelés menti meg a legnagyobb utasszállítótPár napja még felmerült, hogy abbahagyják az A380-as gyártását, de a mostani üzlet legalább egy évtizedig kitolja azt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.