Napi 50 millió órával kevesebbet használjuk a Facebookot a tavalyi változtatások hatására – közölte a cég vezérigazgatója, Mark Zuckerberg. Ez azt jelenti, hogy átlagosan öt százalékkal, azaz két perccel kevesebbet töltünk a Facebookon.
Zuckerberg nem fejtette ki, hogy pontosan milyen változások történtek, mindössze egy példát említett. Azt mondta, kevesebb virális videót mutatnak, hogy az emberek minél hasznosabban töltsék a szabadidejüket. Szerinte sokkal fontosabb, hogy az emberek kapcsolatba lépjenek egymással, mint az eltöltött idő maximálása a Facebookon.
A változtatások azzal lehetnek összefüggésben, hogy a Facebook január első felében bejelentette, kevesebb céges poszt és újságcikk fog megjelenni a híráramunkban, helyettük pedig többet látjuk majd a családtagjaink és barátaink által feltöltött tartalmakat. Már akkor elmondták, hogy a változtatások miatt várhatóan kevesebbet fognak lógni az emberek a Facebookon. Észak-Amerikában a napi felhasználók száma egy millióval csökkent, bár nem egyértelmű, hogy ez csak emiatt történt volna.
Egy cég vezérigazgatója ritkán büszkélkedik azzal, hogy kevesebb fogy a termékéből. A Facebook azért változtatott, mert a közelmúltban rengeteg bírálat érte a hamis és félrevezető hírek terjesztése miatt, és ennek már a választásoknál vagy például a rohingyák elleni népirtásnál is érzékelhető szerepe volt.
A Facebookot amiatt is bírálták, mert megerősíti az embereket a saját társadalmi és politikai nézeteikben, és direkt a saját narratívájukat erősítő posztokhoz szoktatja hozzá őket. A Monday Note cikke szerint több szempontból is rosszul jött ki a Facebook abból, hogy beszállt a hírmédiába.
Egyrészt a híreket sokkal kevésbé osztják meg, mint az ismerősök személyes posztjait. Másrészt az álhírek elleni sikeres fellépés rengeteg pénzt emésztene fel, mert több ezer moderátort kellene alkalmazni. Ráadásul a korábban említett bírálatok nagyon súlyosan aláássák a Facebook imázsát. A cikk szerint egyértelműen látható a trend, hogy a Facebook fokozatosan ki fog vonulni a hírmédiából, mert egyszerűen nem éri meg neki.
Több elemző is arra jutott, hogy a kivonulás rövidtávon ugyan negatívan hathat a Facebook bevételeire, de hosszútávon nyerhet rajta. Mindenesetre anyagi szempontból kifejezetten sikeres időszakon van túl a vállalat. 2017 utolsó negyedévében 48 százalékkal több bevétele volt az előző évhez képest. Profitja pedig húsz százalékkal nőtt, több mint 4 milliárd dollár volt a 13 milliárdos bevételéhez képest.
Tech
Fontos