Előzetes megállapodást kötött a dubaji Emirates légitársaság az Airbusszal 36 darab A380-as óriásrepülő megvásárlására. A Financial Times szerint, ha véglegesítik az üzletet, akkor húsz gépet biztosan rendel a közel-keleti cég, a maradék tizenhat repülőre pedig opciós szerződést kötnének. Mindezért az Emirates 16 milliárd dollárt fizet az Airbusnak. Az egyezség azt jelenti, hogy a világ legnagyobb utasszállítója valószínűleg megmenekül, hiszen az európai repülőgyártó vezetői lényegében a megállapodás sikerességétől tették függővé az A380-as jövőbeni gyártását.
Több mint húsz évvel ezelőtt, amikor az Airbus megálmodta a kétszintes, székek elhelyezésétől függően 500-800 fős kapacitású óriásgépet, még a repülés jövőjét látták benne. Az A380-as kifejlesztését arra alapozták, hogy a növekvő utasforgalom miatt egyre nagyobb gépekre lesz szükség a repülőterek zavartalan működéséhez. A légi közlekedés azonban más irányba mozdult el. A központi repülőterek túlterhelése helyett sok kisebb, regionális légikikötő jött létre, amelyek között közvetlenül repülő, közepes gépek szállítják az utasokat.
Bár az A380-as fejlesztése jelentős figyelmet kapott, üzletileg óriási csalódást jelentett az Airbusnak. Tavaly egyetlen gépet sem rendeltek tőlük, márpedig az Airbus vezérigazgatója pár napja azt mondta, hogy a gyártás fenntartásához legalább évi hat-nyolc rendelésre van szükségük.
Az Emirates bejelentését követően a gyártó közölte: a megállapodás legalább egy évtizedre garantálja az A380-as gyártásának folytatását. A most megrendelt gépek közül az elsők 2020-ra állhatnak üzembe. Az eddig összesen legyártott 222 A380-asnak is az Emirates volt a legnagyobb vásárlója, tavaly novemberben érkezett meg hozzájuk a századik óriásgép.
Tech
Fontos