Hírlevél feliratkozás

Vissza a címlapra

Támogatói tartalom

Tavaly indult cikksorozatunk a magyar gazdaságtörténet hőskoráról, a modern pénzintézeti rendszer kialakulásának körülményeiről - amelyhez az OTPédia nyújtja a szakmai hátteret. Az eddig megjelent cikkek az írás végén találhatók.

Tovább olvasom

Regionális bővülésre készül a budapesti, debreceni, kecskeméti, Komárom-Esztergom megyei és székesfehérvári helyi közlekedésben már több száz autóbuszt üzemeltető ITK Holding Zrt. Interjúnkban Kossa György, a cégcsoport elnök-vezérigazgatója arról is beszámol, hogy milyen hatása volt a koronavírusnak a közösségi közlekedésre, hogyan lehetne az utazási és társadalmi igényeknek jobban megfelelő közösségi közlekedési rendszereket fejleszteni.

Tovább olvasom

A növekvő áramigények, az új szereplők megjelenése, az erősödő fenntarthatósági szempontok, a digitalizációs kihívások megújulásra késztetik az áramipart. A trendekről és lehetőségekről Balasa Leventét, a Siemens Zrt. Smart Infrastructure divíziójának vezetőjét kérdeztük a G7 podcast következő adásában.

Tovább olvasom

(A cikk szerzője a Diófa Alapkezelő Zrt. stratégája.)

Ha a nyári hónapokban körbenézett valaki Budapest belvárosában vagy a Balaton partján, könnyen érezhette úgy, hogy visszatért a koronavírus előtti élet. A korlátozások fokozatos feloldásának köszönhetően hosszú hónapok után ismét elérhetővé váltak a turisztikai szolgáltatások, amire első ránézésre egyből le is csapott a lakosság, tömött strandokat, megtelt éttermeket és pezsgő éjszakai életet láthattunk az ország számos pontján.

Sajnos elhamarkodott lenne azonban kijelenteni, hogy a turizmusnak sikerült kilábalnia a koronavírus-járvány okozta válsághelyzetből akár Magyarországon, akár világviszonylatban.

Tovább olvasom

A klímavédelmi célok eléréséhez jelentősen növelni kellene a vasút részarányát az árufuvarozáson belül, ezt azonban hátráltatja, hogy Kelet-Európában a pályahálózat jelentős részét még nem villamosították. Az iparvágányok és rakodóvágányok fölött Magyarországon sincs felsővezeték, így gyakran szükséges dízelmozdony ahhoz, hogy a szerelvény át tudjon kelni egy-egy villamosítás nélküli vagy valamilyen okból áramellátás nélkül maradt szakaszon. Ugyancsak környezetszennyező dízel gépet kell igénybe venni ahhoz is, hogy a villanymozdonnyal a célállomás közelébe elvontatott szerelvény vagonjai az egy-két kilométerre lévő rakodóállomásra begurulhassanak. Ezért jelenleg még gyakori, hogy egy vonatot a villanymozdony mellett egy dízel gép is kísér csak azért, hogy a vagonokat megérkezésekor betolja az iparvágányra.

Tovább olvasom

A monetáris politika bonyolult dolog, ezért könnyebb úgy megérteni, ha valamihez kötni tudjuk a fogalmakat. Sokat találkozni a jegybankok döntéseinek magyarázatakor különféle madarakkal: héjával, galambbal, vagy éppen bagollyal. A magyar jegybank sokáig galambnak számított, mivel alacsonyan tartotta az alapkamatot, ami stimulálta a gazdaságot, idén azonban héjává változott, amikor szigorítási, azaz alapkamat-emelési folyamatba kezdett. De hogyan hat mindez a hitelek törlesztőrészére és a zöldségárakra?

Tovább olvasom

Minél fiatalabb egy vásárló, annál több pénzt hajlandó fizetni a zöld termékekért.

Tovább olvasom

Az önvezető autók álmát régóta hajszolja az emberiség, de a teljes önvezetés még mindig igen mesze van. Az intelligens közlekedés azonban már a küszöbön áll: már ma is több százezer olyan autó közlekedik az európai utakon, amelyek egymással és az infrastruktúrával is képesek kommunikálni egy új technológiának köszönhetően, amelynek feltételeit majd egy évtizede kezdték el megteremteni.

Tovább olvasom

Mi alapján hozunk meg egy vásárlási döntést? Melyik mindennapi szituációban, jellemzően milyen termékeket vásárolunk? Lehet jó élmény egy alapvetően veszteségként megélt helyzet, a fizetés?

Tovább olvasom

Nagyon nehéz lejönni a likviditásbőségről a pénzpiacokon, de ennek valahol ki kell fizetni az árát. Csapdahelyzet formálódik, mert ha a jegybankok elkezdenék kivezetni az eszközvásárlási programjaikat, akkor olyan mértékű eszközárcsökkenés jöhet, ami rossz lesz a gazdaságnak, rossz az embereknek, és valakinek megint meg kell majd mentenie őket. Erre pedig leginkább a jegybankok képesek.

Tovább olvasom