Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2021. december 21. 09:53 Podcast, Támogatói tartalom

Egymással és az úttal is kommunikáló autók csökkenhetik a dugókat és hozhatják el a balesetmentes közlekedést

Már egymillió egymással kommunikálni képes autó rója Európa útjait, mégis kevesen tudják, hogy ez miért is fontos. A V2X technológia nem annyira felkapott, mint az önvezetés, pedig ez a következő néhány évben alaposan átalakítja majd autózási szokásainkat.

Szabóné Endrődi Csilla, a Microsec Zrt. igazgatósági tagja, PKI szakértő és Kraudy Roland, a Microsec Zrt. V2X PKI szakértőjének segítségével beszéltük át, hogyan működik a V2X technológia, és miért lesz előnyös ennek használata.

A beszélgetés bármely podcast-lejátszón, vagy ide kattintva hallgatható meg:

A Microsec Zrt. részt vesz az autók biztonságos technológiájának fejlesztésében és a szabványok kidolgozásában is.

Ma a világon elsők között a magyar tulajdonú Microsec Zrt. rendelkezik az autók közötti kommunikáció biztonságát megteremtő technológiával.

Azért kiemelten fontos a biztonság, mert ez garantálja, hogy csakis azok küldhessenek a közlekedőknek információt, akiknek ehhez joguk van. Nemcsak azt lehet megosztani az autók között, hogy hol melyik érzékelt torlódást, vagy éppen lefagyott útszakaszt, de a közút kezelője kiadhat így sebességkorlátozásokat, vagy a lámpák is előre meg tudják mondani a rádiós kommunikáció segítségével, hogy mikor lesznek zöldek és pirosak.

Amikor már az autók többsége V2X rendszerrel lesz felszerelve, akkor jelentősen megnőhet a mai utak kapacitása, mivel tudni fogja az autónk, hogy milyen sebességgel kell egy-egy kereszteződést megközelíteni, hogy lehetőleg megállás nélkül áthaladhassunk rajta, vagy hogy mely útszakaszt kerülje el lezárás miatt. A balesetek megelőzésében pedig az fog segíteni, hogy egyes veszélyekre, például egy csúszós útszakaszra, egy balesetre, vagy egy hirtelen fékezésre már jóval korábban tud a közútkezelő vagy egy másik jármű figyelmeztetni, mint hogy azt a sofőr a szokásos módon maga észlelné.

A technológia szabványon már jó ideje dolgoznak, de még nem végleges. Három nemzetközi szabvány terjedt el eddig a világban: az EU, az Egyesült Államok és Kína is saját rendszer fejlesztésén dolgozik. A szabványok kialakításában az autógyártók, a közútkezelők és a Microsechez hasonló bizalmi szolgáltatók is részt vesznek.

Világszerte is csak legfeljebb két tucat cég foglalkozik azzal, amivel a budapesti Microsec, Európában sincsenek tíznél többen. Így egy teljesen új, most épülő szolgáltatás piacán tud egy hazai vállalkozás az elsők között nemcsak megjelenni, de a szabványok alkotásában is aktívan részt venni.

A V2X gyors elterjedését több adottság is segíti: az EU Vision Zero stratégiája arra készteti az autógyártókat, hogy minél több olyan új technológiát használjanak, ami hozzájárul a közúti balesetek csökkentéséhez. Mivel már most tudni lehet, hogy a legjobb, ötcsillagos minősítést az EuroNCAP törésteszten 2025-től kezdve csakis a kommunikációs modullal rendelkező járművek kaphatják meg, így néhány év múlva várhatóan szériafelszerelés lesz a magyar közreműködéssel fejlesztett technológia.

A cikk megjelenését a Microsec Zrt. támogatta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyar cég fejlesztésével dugók nélkül, balesetmentesen közlekedhetnek a jövő járműveiA megbízható és sokkal gyorsabb Waze élményét, a halálos balesetek megszűnését hozhatja el az autók közti kommunikációra épített intelligens közlekedési rendszer, ami már 2024-től az új autó típusok jelentős részében elérhető lesz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElső számítógépüket Kispolszkival hozták, ma már okosautók kommunikációján dolgoznakA járvány hatására megrohanták a vállalkozók elektronikus aláírásért a Microsec-et, amely távlatosabb fejlesztéseken is dolgozik, és globális szolgáltatóvá válna.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast Támogatói tartalom autós kommunikáció microsec önvezetés podcast v2x Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Bucsky Péter
2024. november 9. 06:02 Podcast

Sikeres, innovatív magyar cégekhez kiszámítható oktatás és kutatás is kellene

Csehország és Észtország állva hagyta innovációban Magyarországot. A G7 Podcastban Cséfalvay Zoltánt kérdeztük, hogy mit lehetne jobban csinálni.

Bucsky Péter
2024. október 26. 06:10 Podcast

Sok pénzzel nyomul a Balkánon a kormány, de miért jó ez Magyarországnak?

200 milliárd forint kedvezményes kölcsönt nyújt hazánk Észak-Macedóniának. A térség szakértőjével készített podcastunkból kiderül, hogy mire fordíthatják ezt az összeget.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.