Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. szeptember 20. 09:25 Pénz, Vállalat

Magyarországon minél öregebb és környezetszennyezőbb az autód, annál kevesebb adót fizetsz

Három éve robbant ki a dízelbotrány, de még mindig 43 millió súlyosan környezetszennyező gázolajüzemű jármű közlekedik Európa útjain. A Transport & Environment nevű civil szervezet felmérése szerint a súlyosan környezetszennyező dízelautók száma csak tavaly óta 5 millióval, a csalószoftveres botrány 2015-ös kirobbanása óta pedig 14 millióval nőtt.*A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) vizsgálatainak hatására 2015-ben ismerte el, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amellyel kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátási előírások. A botrány mintegy 11 millió gépjárművet érintett, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el. A szervezet szerint azért sokkolóak az adatok, mert ezek a gépjárművek még évtizedekig károsítani fogják az európai városok levegőjét.

 

A dízeles autók körülbelül kilencszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a határértéknél valós vezetési körülmények között. Ez még azokra a dízelautókra is igaz, amelyek átmentek a nem laboratóriumi, hanem használat közbeni méréseken alapuló új uniós teszteken.

Magyarországon jelenleg 193 ezer ilyen dízelautó rója az utakat. Sőt, ez a szám csak emelkedni fog. A nyugat-európai használt autók nagy része ugyanis – Afrika mellett – Kelet-Közép Európában kötnek ki. Az alábbi grafikonon jól látszik, hogy ma már több használt autó érkezik Nyugat-Európából, mint amennyi új autót eladnak a magyar piacon.

 

A legtöbb új autót közvetlenül a gazdasági válság kirobbanása előtt, 2007-ben adták el Magyarországon. Akkor 176 ezer új gépjármű talált gazdára, és további 24 ezer importból származó használt kocsit helyeztek üzembe. 2012-ben viszont már ugyanannyi új autót adtak el, mint amennyit behoztak, majd a következő évtől az import lehagyta az újautó-értékesítéseket. Ebben jelentős szerepet játszik az Országgyűlés 2012-es döntése is, amikor az új és az öreg autók esetében is egyaránt mérsékelték a regisztrációs adót.

A szakmai szervezetek már tavaly összeraktak egy olyan módosításokat tartalmazó javaslatcsomagot, amellyel csökkenteni lehetne a hazai autók átlagosan 14,5 éves életkorát. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a legnagyobb gond nem a regisztrációs adóval van, hanem a környezetvédelmi díjakkal.

„Azt szeretnénk elérni, hogy kisebb károsanyag-kibocsátással bíró gépjárművek vegyenek részt a közúti forgalomban” – mondta a G7-nek a szakember. Gablini Gábor szerint az adórendszert kellene úgy módosítani, hogy az fokozottabban vegye figyelembe a környezetterhelést. A szakmai szerveztek célja, hogy mérséklődjön a környezetszennyező autók importja és korszerűbbé váljon a mostani magyar autópark.

Miközben a legtöbb európai országban az új és kisebb teljesítményű autók után kell a legalacsonyabb gépjárműadót fizetni,

Magyarországon az a furcsa helyzet alakult ki, hogy minél öregebb egy autó, vagyis minél több káros anyagot bocsát ki, annál kevesebb adót kell utána fizetni.

A gépjárműadóról szóló törvény szerint így alakulnak a lépcsőfokok:

  • 3 évnél fiatalabb autó esetében: 345 Ft/kilowatt,
  • 4-7 éves autó esetében: 300 Ft/kilowatt,
  • 8-11 éves autó esetében: 230 Ft/kilowatt,
  • 12-15 éves autó esetében: 185 Ft/kilowatt,
  • 16 évnél idősebb autó esetében: 140 Ft/kilowatt.

Nem csoda, hogy Magyarország vált a nyugati használt autók egyik legfontosabb felvevőpiacává. Amit ott már nem éri meg fenntartani a magas adó és a drága karbantartási költségek miatt, új otthonra lel valamelyik kelet-európai országban.

Van még egy fontos grafikon, amelyben Magyarország dobogós helyen szerepel. Ez azt mutatja meg, hogy mennyire egészségtelen a levegő minősége. És bár tucatnyi módon – a pollenektől a levegő szénhidrogén-, vagy szén-monoxid tartalmán át a szálló por kibocsátásig – lehet mérni a levegő minőségét, beszédes az Egészségügyi Világszervezet felmérése.

 

Eszerint az EU-ban Bulgária és Románia után Magyarországon a legmagasabb a légszennyezés miatt elvesztett egészséges életévek száma. Százezer lakosra számítva hazánkban 1639 évet veszítünk a levegő szennyezettsége miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan autókat importálunk, amelyekhez nyugaton már nem akarnak hozzányúlniHallottál már a kettőstömegű lendkerékről? Pedig elég sok mindent elmond arról, hogy milyen autókat hozunk be nyugatról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat dízelbotrány használt autó kormány Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.