Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 8. 12:18 Vállalat

Elon Musk az egész tőzsdéből viccet csinál, ezért nem őrült dolog, ha tényleg lelép onnan

Az ember, aki a méregdrága sivatagi gyára melletti parkolóban felhúzott sátorban folytatott kézi szereléssel igyekszik forradalmasítani a feldolgozóipart, azaz Elon Musk, új szintre emelte a tőzsdei vállalati bejelentés műfaját. Egy rövid tweetben közölte, hogy azt fontolgatja, hogy 420 dolláros árfolyamon kivezesse a tőzsdéről a Teslát, és már a forrásokat is megszerezte erre.

A piac ennek hatására lefagyott, a kereskedést is fel kellett függeszteni. A befektetők ugyanis hirtelen nem tudták eldönteni, hogy Musk csak viccel vagy komolyan gondolja, hogy így jelenti be a világ eddigi legnagyobb kivásárlását.

Hiszen mégiscsak arról az emberről van szó, aki nem sokkal korábban saját cége csődjéről tweetelt, az őt pénzügyi problémákról faggató Wall Street-i elemzők kérdéseire pedig azzal válaszolt, hogy “uncsi!”. És ez még a szimpatikusabb oldala, hiszen Musk az utóbbi hetekben már újságírók elleni trollkodással és thaiföldi gyerekmentő búvárok lepedofilozásával töltötte idejének egy részét. (Akit mélyebben érdekelnek Musk Twitter-szokásai, annak érdekes lehet ez az elemzés.) A 420 dolláros árfolyamot is lehetett egy beszívott poénnak gondolni.

Pár órával később kiderült, hogy Musk most nem a levegőbe beszélt, miután a cég dolgozóinak írt emailben valamivel bővebben részletezte a tervet. (Igaz, ettől még lehetnek gondjai a tőzsdefelügyelettel, ugyanis nem szabályszerű dolog egy ennyire fontos dolgot bizonytalan körülmények között, Twitteren bejelenteni).

A 420 dolláros árfolyam jelentős felárat jelent ahhoz képest, ahol a Teslával az utóbbi hónapokban kereskedtek. Ezen az árfolyamon 70 milliárd dollárnál is többet érne a Tesla, adósságokkal együtt 82 milliárd dollárt, amivel magasan a legnagyobb kivezetés lenne a történelemben; öt éve például a Kraft Heinz kivezetése csak 27 milliárd dolláros tranzakció volt. A részvényesek Musk ígérete szerint dönthetnek, hogy eladják a részvényeiket ezen az áron, vagy megtartják őket a zártkörű részvénytársaságban (igaz, ez utóbbi esetben jóval nehezebben tudnának túladni a részvényeiken).

 

Bonyolítja a történetet, hogy a Financial Times néhány órával Musk tweetje előtt számolt be arról, hogy a szaúdiak 2 milliárd dollár értékű, öt százalékot el nem érő részvénycsomagot szereztek a cégben. Kérdés, hogy Musk erre reagált, vagy független egymástól a két dolog.

De alapvető dolgokban sem lehet világosan látni ebben az ügyben. Például hogy mit nyer Musk azon, hogy kivezeti a cégét a tőzsdéről, és hogy egyáltalán összejön-e az üzlet. A Tesla részvényei ugyan 11 százalékkal 380 dollárig emelkedtek a hírre, de ez még mindig jelentős távolságban van a megjelölt kivásárlási ártól, azaz a piac jelentős kockázatot lát abban, hogy Musk tényleg meg tudja-e oldani ezt a pénzügyi műveletet. (Arra persze elég volt ez az áremelkedés is, hogy rengeteg befektető, aki shortolta a Teslát, durván megégesse magát.)

A befektetőknek mindenesetre van okuk kételkedni. A tőzsdei kivásárlásokat máshogyan nehéz kivitelezni, mint rengeteg adósság felvételével, hiszen több tucatnyi milliárd dollárt Musk sem tud elővarázsolni a zsebéből (jelenleg a cég 20 százalékát birtokolja). Jellemzően a kivásárolt cég eszközeit szokták fedezetként használni az ilyen tőzsdei kivezetéseknél. 

A Tesla viszont már most félelmetes mértékben el van adósodva – nem csak a kötvényesek, hanem a saját előrendelői felé is -, éppen ez volt az oka annak, hogy ilyen sokan pesszimisták a cég jövőjével kapcsolatban. A Model 3 eladásait még mindig nem sikerült felpörgetni a rosszul szervezett tömeggyártás miatt, a cég továbbra is üzemi veszteséget termel, tehát normális működésénél is egyre több adósság felvételére szorul.

Musk viszont fordítva látja a dolgot. Szerinte vannak befektetők, akik az ő ellenségei. Ők egyszerűen csak utálják a Teslát, és ezért kezdtek lejárató kampányba ellene és cége ellen, miközben cége értékének esésére fogadnak a tőzsdén. Ha viszont megszabadul a shortolóktól és a mindennapi árfolyamváltozásoktól, érvel a dolgozóknak írt levelében, akkor inkább koncentrálhat a cég hosszú távú tervekre.

Mások szerint viszont egyszerűen csak meg akar szabadulni a piactól, akik prudens gazdálkodásra kényszerítenék. Ebben az értelemben valószínűleg jó döntés tőle, ha kivezeti cégét a tőzsdéről, ott ugyanis nem fogják elnézni neki a be nem tartott ígéreteket és a rossz gazdálkodást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat elon musk tesla tőzsde Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.