A szerző a HOLD Alapkezelő vezető részvényportfólió-kezelője.
A Magyar Telekom-részvény 2023-as szárnyalásának egyértelmű tanulsága, hogy a piac – hibásan – mennyire alul tudja becsülni az áremelések erejét. A társaság 2024-re több mint kétszer akkora profitot jelez előre, mint amennyit 2022-ben elért. Ez döntően a tavalyi áremelések következménye, ami a részvényár emelkedéséhez vezetett. (Az ugyanúgy pozitív hír szektoradó-elengedés java csak 2025-ben lesz esedékes.)
Véleményem szerint hasonló alulbecsléssel van dolgunk a szektortárs román DIGI esetében is. A társaság stratégiája az, hogy rendkívül költséghatékony és agresszív módon építi ki az elérhető legmodernebb távközlési technológiát (főleg üvegszálas hálózatokat), majd a konkurencia alá árazva jelentős piaci részesedést szerez. Romániában, nulláról indulva, 30 év alatt szétversenyezték a korábbi piacvezető Telekom Romaniát, vezetékes internetben mostanra 72 százalékos (nem elírás!) részesedést elérve.
A stratégiából ennyit láthattunk ez idáig. De mi lesz azután, hogy megszerezték a teljes piacot? Örökké lent tartják az árakat? Nem tűnik logikusnak. Pedig minden elemző így számol. Egyetlen olyan előrejelzést sem láttam, ahol idővel (felfelé) normalizálnák a társaság által alkalmazott távközlési árakat, pedig valószínűleg hozzáférünk a társaságról készült összes elemzéshez.
Pedig az áremelésekre bőven lenne tér. Romániában 6-7 euró körül nyújtanak korlátlan mobilszolgáltatást, a nagyon gyors üvegszálas internetet is hasonló áron biztosítják, sokkal olcsóbban, mint azt Európában szokás. Az alábbi ábra mutatja az egyes európai országok távközlési árait 2021-ben, azóta sok helyen érdemben emeltek (köztük Magyarországon), a DIGI azonban nem.
Az átárazásban lévő román potenciál hatalmas. A DIGI Romániában egyértelműen az ármeghatározó szereplő. Az egész piac szenved ettől, mert bár feljebb áraznak a DIGI-hez képest, teljesen nem szakadhatnak el az olcsó, de meghatározó konkurenstől. A vetélytársak – az Orange Romania és a Vodafone Romania – vélhetően csoportjuk legrosszabb megtérülésű tagjai, a Telekom Romania egyenesen veszteséges. Másik fő piacán, Spanyolországban is messze a piac alatt áraz a DIGI, aminek segítségével jelenleg évi 1,4 millió új ügyfelet szerez.
2023-ban közelítőleg 1,6 milliárd euró volt a DIGI távközlési szolgáltatási bevétele. Az áremeléssel minimális többletköltség járna (némileg nagyobb bónusz a dolgozóknak?), lejönne még 16 százalékos adó, megmaradna pedig évi mintegy 120 millió euró többletprofit. Összehasonlításképp, 2024-re az elemzők mindössze 70 millió euró profitot várnak a cégtől.
Ugyanez, kicsit másképp szemléltetve: tegyük fel, a társaság részvényei az éves profit tízszeresét érik. Közép-Európában ez nem elrugaszkodott megközelítés. Az áremelés extra profitja 1,2 milliárd euró többlet cégértéket jelentene ebben az esetben, miközben a vállalat tőzsdei kapitalizációja mindössze egymilliárd euró. Semmiképpen sem jelentéktelen kérdésről beszélünk… sőt, valószínűleg 10 százaléknál jóval nagyobb tér van áremelésre.
Miért nem számolnak áremeléssel az elemzők? Véleményem szerint két okból:
Ezért is fontos a legutóbbi menedzsment kommunikáció, ami ezen írás apropóját is adja. Alább egy részlet*2024.02.28., fordítás angolból és kiemelés tőlem a DIGI tavalyi utolsó negyedévi eredményét tárgyaló elemzői konferenciahívásból:
Kérdés: a DIGI stratégiája az, hogy változatlanul tartja a szolgáltatásának árait, függetlenül a magasabb költségektől. Tudna arról beszélni, mit csinálnak a fő versenytársak Romániában, Spanyolországban? Ők is változatlanul tartják az áraikat?
Serghei Bulgac, a DIGI vezérigazgatója: Köszönöm a kérdést! Nem vagyok biztos benne, hogy jól érti a stratégiánkat. Nincs, semmiképp sincs egy fix áras stratégiánk vagy olyan stratégiánk, hogy az árainkat változatlanul tartsuk, egyéb körülményektől függetlenül. Mindössze annyi, hogy rugalmasak vagyunk, és így reagálunk a különböző kihívásokra és a stratégiai célkitűzésekre. Ahogy az előző válaszomban mondtam, a stratégiánk az, hogy a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsuk a legjobb elérhető infrastruktúrán megfizethető, korrekt árakon. És ezek a megfizethető árak eltérnek országonként és időben is változnak, ahogy az országok fejlődnek, és mind egy kicsit gazdagabbak, tehetősebbek szeretnénk lenni 5, 10, 15 év múlva.
Ezek a változások történnek, csak nem vesszük észre őket napi szinten. Szóval, visszatérve a kérdésre, még egyszer, nincs olyan filozófiánk, hogy ne változtassunk árakat, vagy tartsuk alacsonyan őket. Jelen pillanatban Romániában és más piacainkon is úgy érezzük, megfelelő áraink vannak, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy jó minőségű szolgáltatást nyújtsunk az ügyfeleinknek, de azt is, hogy növekedni tudjunk.
Az üzenet egyértelmű. Nem az az álláspont, hogy sohasem lesznek áremelések, hanem most nincsenek, mert nem lenne optimális. Ennek megértéséhez nézzük meg a DIGI piaci pozícióját.
Spanyolországban nem kérdés, hogy nincs itt az ideje az áremelésnek. Agresszív hálózatépítés közepénél tartanak, az ország felére kiterjedő üvegszálas hálózatukat még messze nem tudták kielégítően „feltölteni” ügyfelekkel.
Sőt, még Romániában is nagy tere a van piacszerzésnek. Noha vezetékes internetben már az említett nagyon magas piaci részesedésük van, mobilban, ahol sokkal később indultak és sokáig technológiai (kapacitásbeli) lemaradásban voltak, nagyon más a helyzet.
Ahogy az alábbi ábrán látszik, mostanában kezdett el gyorsabban nőni piaci részesedésük alacsony szintről, miután a korábbi években sikerült beruházásokkal behozni a hálózatminőségi lemaradásukat. A DIGI mobilban még mindig „csak” a harmadik legnagyobb szereplő, miközben a negyedik Telekom Romania 14 százalékos részesedése tökéletes célpont ügyfélszerzésre, hiszen a Telekom negatív cashflow-generálása miatt már nem nagyon hajlandó fejleszteni, és a vállalat eladósorba került.
Az egyetlen észszerű vevő a DIGI lehet (a két piacvezető román mobilcég versenyjogilag nem jelentkezhet be rá), aki azonban nem akar drágán vásárolni. Tehát megéri még egy ideig lent tartani az árakat. Elméletben a vezetékes árait már emelhetné a DIGI, de mivel az ügyfélszerzésekben jelentős előny a több szolgáltatás összekapcsolása (vezetékes internet + tévé + mobil), ezért a mobilpiaci részesedésszerzést erősen támogatja az alacsony vezetékes árazás is.
A nyomott árazás a DIGI számára piacszerzési stratégia és nem örökkévaló filozófia. Az áremelés előbb-utóbbi elérkezése szerintem nem kérdés, csak annak időzítése az – várhatóan előbb fog bekövetkezni Romániában, mint a társaság számára újabb piacnak számító Spanyolországban. A befektetők és elemzők döntő része nem törődik ezzel, mert a rövid távra fókuszálnak.
Pedig a befektetésekben általában kifizetődő, ha az ember türelmes. Ahogy a DIGI is az.
A cikk az elemző saját véleményét tükrözi. Számos (akár a szakember által menedzselt) HOLD Alapkezelő által kezelt befektetési alapban vannak vagy lehetnek DIGI-részvénypozíciók.
JOGI NYILATKOZAT
A dokumentumban foglaltak nem minősülnek befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak, befektetési elemzésnek, az abban foglaltak alapján a HOLD Alapkezelő Zrt.-vel szemben igény nem érvényesíthető, azokért a HOLD Alapkezelő Zrt. felelősséget nem vállal.
Pénz
Fontos