Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. január 25. 11:07 Pénz

Államcsődöket okozhat a vörös-tengeri válság

A jemeni húszik hajók elleni támadásai gazdasági hatásairól szóló elemzések általában a logisztikai és inflációs hatásokra összpontosítanak, a térség országai számára azonban ennél sokkal nagyobbak a tétek. Különösen, ha a gázai háború közvetlenebb hatásait is figyelembe vesszük.

Ahogy az Economist emlékeztet, a térség országainak jelentős része eleve nagyon törékeny pénzügyi helyzetben van, a csődtől időről időre csak az olajmonarchiák vagy éppen amerikai segélyek mentik meg, és még így is gyakran kérdéses a rövid távra felvett hitelek visszafizetése.

Erre kiváló példa a térség legnépesebb, 110 milliós országa, Egyiptom, amely korábban éves szinten 9 milliárd dollárhoz jutott a Szuezi-csatornát használó hajók díjaiból. Idén azonban az időarányos bevétel 40 százalékkal kevesebb, mivel sok hajózási társaság elkerüli a Vörös-tengert a húszi támadások miatt. Mivel a 16 milliárd dolláros jegybanki devizatartalék csak kéthavi importot fedez, ez nagyon fájdalmas kiesés az ország számára, amely amúgy is évek óta az államcsőd szélén van.

A déli szomszéd Szudánban ennél is rosszabb a helyzet, 25 millió ember szorul segélyekre, amelyek eddig a Vörös-tengeren keresztül érték el az országot. A húszi támadások kezdete óta azonban alig érkezett segítség az országba. A Szudántól délkeletre lévő Eritrea szinte teljesen a tengeren bonyolította le főként mezőgazdasági terményekből, halakból és ásványkincsekből álló exportját, most ez nehézségekbe ütközik.

Jordániának viszont a visszaeső turizmus fáj a legjobban, hiszen ez adja gazdaságának a 15 százalékát. A Hamász Izrael elleni október 7-i terrortámadását követő hetekben 54 százalékkal kevesebben érkeztek az országba, és a negatív hatása azóta is érzékelhető. Az ország instabil pénzügyei miatt ez szintén növeli az államcsőd veszélyét.

Ennek a problémahalmaznak a potenciális következményei messze túlmutatnak a régión. Ha ugyanis milliók – eddig is törékeny – megélhetése lehetetlenül el, akkor könnyen újabb menekülthullám indulhat el Európa felé.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lehet árat emelni, a gyártóknak-kereskedőknek kell lenyelni a vörös-tengeri válság árátBár óriási nehézségeket okoz, hogy Afrikát megkerülve kell az árut szállítani, mégis olyan piaci helyzet van, hogy emiatt árat emelni többnyire képtelenség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAfrikát kerülgetik a teherhajók, az IKEA és az Electrolux késésekre figyelmeztetNem biztonságos hajózni a Vörös-tengeren a jemeni húszik támadásai miatt, aminek ellátási gondok és újabb áremelkedés lehet a következménye.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz államcsőd Egyiptom eritrea Jemen jordánia palesztin-izraeli konfliktus szudán vörös-tengeri válság Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Avatar
2024. november 14. 10:36 Pénz

Futóhomokra épül az adócsökkentő dubajozás

Számos magyar vállalkozó akarja csökkenteni adóterhét Dubajon keresztül, ám az ezt szolgáló megoldások sokkal kockázatosabbak, mint azt a legtöbben hiszik.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.