Az elmúlt időszakban több új fizetési lehetőség is megjelenet az életünkben. A készpénz és a bankkártya mellett pár év alatt elterjedt az érintésmentes bankkártyás fizetés, a mobiltelefonról intézhető érintésmentes fizetés és a QR-kód leolvasásával indított fizetés is. A magyarok még kevésbé ismerik az innovatív fizetéseket, de egyre többen vannak, akik magabiztosan váltogatják a fizetési módokat, hiszen különböző szituációkban eltér, hogy melyik fizetési mód a kényelmes és a biztonságos.
Sok fogyasztónak nincs kedvenc fizetési módja, amihez ragaszkodna, hanem minden egyes fizetési szituációban az abban a pillanatban leginkább kézenfekvő megoldást választja. Egy csekk esetén ez lehet QR-kódos fizetés, egy bolti fizetésnél lehet mobiltárca, de mondjuk külföldre szívesebben visz kártyát, hiszen nem tudhatja, hogy az adott országban hány érintésmentes fizetésre alkalmas terminál van. A Mastercard új felmérésből az derül ki, hogy a lakosság az érintéses bankkártyás fizetést és készpénzes fizetést kiemelkedően biztonságosnak és kényelmes tartja.
Az érintésmentes kártyás és a készpénzes fizetés kevés meglepetést okoz a vásárlónak fizetés közben. A magyar vásárlók ez utóbbit tekintik kifejezetten fontosnak. Sok esetben keresik a legmegbízhatóbb és nem feltétlenül a legbiztonságosabb fizetési módokat.
A QR-kódos vagy a mobilitárcás fizetési formáknál ujjlenyomattal vagy kóddal biztosítják, hogy csak a tulajdonos tudjon fizetni az eszközzel. Ha pedig online fizetünk a kártyánkkal, erős ügyfélhitelesítés folyamán a mobilbanki applikációban esetleg sms-ben kapott kóddal tudjuk jóváhagyni a fizetést, ami többlépcsős biztonságot nyújt.
A Mastercard kutatása arra mutat rá, hogy a fogyasztók körében pont a QR-kódos és a mobiltárcás fizetési formákat tekintik kevésbé biztonságosnak. Valamint az érintésmentes bankkártyás fizetést a második legbiztonságosabb fizetési formának tartják a magyarok a legbiztonságosabbnak tartott készpénz után. Az alábbi ábra azt mutatja, hogyan értékelték a Mastercard kutatásában résztvevők a különböző fizetési formákat a biztonság és a kényelem szempontjából.
Az ábráról leolvasható, hogy erős kapcsolat van a két mutató között; a kényelmes fizetési módokat biztonságosnak érzik a fogyasztók. Emögött az összefüggés mögött az állhat, hogy sokan nem ismerik még eléggé a különböző fizetési módokat, valamint hogy a fogyasztók számára a biztonság inkább a megbízhatóságot jelenti. Azt, hogy nem érheti őket meglepetés, amikor fizetnek egy adott módon. A fizikai kártya és a készpénz is annak köszönheti népszerűségét, hogy nagyon egyszerűen használható és megbízható fizetési formák.
Ha megvizsgáljuk, hogy miért nem használnak mobiltárcás fizetést a magyarok, kiderül hogy a legtöbben azokat a faktorokat tekintik a fő akadálynak, amelyek a megbízhatósággal állnak kapcsolatban. A válaszadók 40 százaléka nem is a számla biztonságáért aggódik, hanem a telefonját félti: tartanak tőle, hogy elvesztik vagy összetörik a telefont. A válaszadók ötöde tart attól, hogy sorban állás közben nem tudja megoldani a telefonnal a fizetést, ami kellemetlen szociális helyzetet jelent. A válaszadók tizede pedig túl bonyolultnak tartja a mobiltárcás fizetést.
A tudáshiánynak is szerepe van a mobiltárcás fizetés és a QR-kódos fizetés elhanyagolásában. A válaszadók majdnem 45 százaléka szerint nincs előnye a mobiltárcás fizetésnek a bankkártyással szemben. A QR-kódos fizetést főleg azért hanyagolják a fogyasztók, mert nem ismerik még eléggé a technológiát. Ritkán találkoznak vele és mivel nem tudják, hogy hogyan működik inkább más fizetési módot választanak.
A Mastercard már meglévő és saját kutatásaira támaszkodva egy új indexet készített: a Digitális Fizetési Indexet. Az index három alindexre bontható; infrastruktúra, tudás és használat. Magyarországon jelenleg jól kiépített infrastruktúra áll a fogyasztók rendelkezésére, több innovatív fizetési alternatívát is biztosítva. Azonban a fogyasztók tudásszintje valamint a bevésődött használati formák miatt nem használják ki a kiépített infrastruktúrát.
A kutatások arra is kitérnek, hogy erős a kapcsolat a fogyasztók tudásszintje és a használat gyakorisága között. Minél jobban ismernek a fogyasztók egy adott fizetési módot, annál gyakrabban használják azt. Egy objektív teszten mérve a POS-terminálokon keresztüli bankkártyás fizetéssel kapcsolatos kérdésekre a felmérésben szereplők 75 százaléka tudott helyesen válaszolni, a mobiltárcás fizetési móddal kapcsolatos kérdésre pedig 57 százalék. Ez az eredmény egy ilyen új fizetési módnál nem számít rossznak, hiszen azt jelenti, hogy a lakosság többségénél megvannak a szükséges ismeretek a mobiltárcás fizetés használatához.
Tehát azokat a fizetési módokat értékelik biztonságosnak és kényelmesnek a fogyasztók, amelyeket sokat használnak. A logika fordítva is működhet, de a kutatások azt támasztják alá, hogy első lépésként a vásárlóknak meg kell ismerni a fizetési módokat, hogy utána biztonságosnak értékeljék azokat a jó tapasztalatokra építve. Az ilyen megismerési folyamatot segíthetik, ha megbízhatónak tartott nagyvállalatok elkezdik ösztönözni az alternatív fizetési formákat. Ezért is szerepelnek már a legtöbb közmű-szolgáltató számlázási lehetőségei között a QR-kódos és az online mentett kártyás fizetési megoldások. Ilyen ösztönzőkkel elősegítve a magyar fogyasztók lassan elkezdhetik használni a fejlett infrastruktúra előnyeit.
A cikk megjelenését a Mastercard támogatta.
Pénz
Fontos