Januártól szektortól függetlenül minden online pénztárgépet használó vállalkozásnak kötelező lesz valamilyen elektronikus fizetési lehetőséget biztosítania. Ezzel eljöhet a márciusban indult, kisebb összegű vásárlásokhoz ajánlott, banki átutalással teljesülő azonnali fizetés áttörése is, ha a kereskedőknek és a vásárlóknak is sikerül megugrani a technológiai feltételeket.
A kormány még áprilisban, a járvány első hulláma közepén döntött úgy, hogy 2021. január 1-től minden, online kasszát használó kereskedőnek kötelező legyen a nemzetgazdasági szinten évi mintegy százmilliárd forintba kerülő, ráadásul potenciálisan vírusterjesztő készpénzforgalom visszaszorítása érdekében elektronikus fizetési lehetőséget is biztosítania. Az átállás 40-60 ezer kereskedőt, szolgáltatót érint országszerte.
Jelenleg mintegy 112 ezer fizikai elfogadóhelyen és mintegy 15 ezer internetes áruházban lehet kártyával is fizetni az országban, de a magyarok továbbra is nagyon szeretik a készpénzt. A jegybank tanulmánya szerint az elektronikus fizetési módok használatának járvány alatti jelentős növekedése ellenére a teljes regisztrált kiskereskedelmi és vendéglátóipari vásárlások háromnegyedét továbbra is készpénzben bonyolította a lakosság.
A fennmaradó mintegy 25 százalékon kell osztoznia a bankkártyáknak és az azonnali fizetési megoldásoknak – az OTP Banknál azonban nem tartanak attól, hogy a két elektronikus fizetési megoldás kioltaná egymást. Egyelőre a kártyák adják az elektronikus tranzakciók zömét, és bár az utalások száma is emelkedik, nem látszik nyoma annak, hogy ez a kártyás vásárlások kárára történne. Inkább egymást kiegészítő szolgáltatásokról van szó, amelyek különböző kereskedői szegmenseknek nyújtanak a számukra megfelelő fizetési megoldást. Folyamatosan jelennek meg az azonnali fizetési rendszerhez kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások, amelyek közül a fizetési kérelmek*Ilyenkor a kereskedő kéri a számla kiegyenlítését, amit a vásárlónak jóvá kell hagynia, és megtörténik a fizetés. és a QR-kódokat is használó fizetési megoldások tömeges elterjedése hozhat majd jelentős megtérülést.
Az elektronikus fizetési lehetőség bevezetése plusz kiadást jelent ugyan a kereskedőknek, de ez sokszorosan megtérülhet a másik oldalról. Miközben az elektronikus fizetés teljesen járványbiztos és fizikailag is sokkal biztonságosabb, mint a készpénz kezelése, használatával többletbevételhez is juthat a vállalkozás, mivel a kártyával fizető vásárlók jellemzően többet is költenek, online vásárlás esetén nagyobb a kosárértékük. Így az elektronikus fizetéssel nőhet az azt bevezető kereskedő vállalkozásának forgalma és nyereségessége is.
A nagyobb, évi 30 millió forint fölötti árbevételt meghaladó társaságok számára az OTP a vásárlók és eladók által is már jól ismert POS-terminálok igénylését ajánlja, míg 30 millió forint éves árbevétel alatt a saját fejlesztésű, idén szeptemberben élesített SimpleBusiness appot javasolják a legnagyobb magyar banknál.
A terminál telepítésében gondolkozó kereskedőknek fontos információ, hogy az egy tranzakcióra jutó költség kereskedőnként egyedi, mivel függ például a vásárlások átlagos összegétől (átlagos kosárérték), a használt bankkártya típusától és az esetleges további szolgáltatások, fizetési lehetőségek igénybevételétől. Az biztos, hogy az OTP Banktól igényelt POS-termináloknál az árbevételtől függően 1000-5000 forint közé eső havi bérleti díjat, valamint egy transzparens és fenntartható kártyaelfogadási díjat kell a kereskedőnek fizetniük. A kártyaelfogadási díj három részből áll, az úgynevezett interchange díjból, a rendszerdíjból és a kereskedői díjból.
Bár a hiánytalanul leadott szerződés nyomán, az igényelt POS-terminált átlagosan 2 héten belül már elkezdheti használni a kereskedő, az év végén várható vásárlói rohamot tanácsos felkészülten kezdeni és nem várni az utolsó pillanatig a terminál igénylésével és telepítésével.
A másik elektronikus fizetési megoldás az OTP Csoportnál a kisebb, évi 30 millió forint alatti forgalmat bonyolító kereskedők számára az OTP Mobil által fejlesztett, akár 24 órán belül beüzemelhető SimpleBusiness applikáció. Ebben az esetben nincs szükség terminálra, csak egy kereskedői regisztrációra és egy okoseszközre, amelyre letöltötték az alkalmazást. Személyes fizetés esetén a vásárló egy, a kereskedő által generált QR-kód beolvasásával rendezheti a számlát: utalással az OTP SmartBank, bankkártyás fizetés esetén pedig a Simple alkalmazás használatával. Az OTP Mobil folyamatosan fejleszti az alkalmazást a még szélesebb körű alkalmazhatóságért.
Itt az utalásos fizetés esetében fixen a tranzakció összegének 0,99 százaléka a kereskedői díj. Bankkártyás fizetésnél ehhez még hozzáadódik a fent említett rendszerdíj és bankközi jutalék – viszont az alkalmazásnak nincs havidíja, az egyszeri csatlakozási díj pedig november 30-ig kedvezményes. A napi bevétel összegét 2 munkanap alatt jóváírják a kereskedő számláján, aki részletes beszámolót is kap a tranzakciókról.
Bár a járvány első hullámában elrendelt kijárási korlátozásokkal egyelőre nem sokan számolnak, a következő hónapokban is elképzelhető, hogy a kártyabirtokosok a tavaszhoz hasonlóan ritkábban, de nagyobb értékben vásárolnak, és még inkább előnyben részesítik az online, internetes fizetési lehetőségeket.
Pénz
Fontos