Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. június 14. 14:01 Pénz, Világ

Tizenhat éve jutottak ki legutóbb, de így is Kína menti meg a foci vb-t

Fél évvel ezelőtt még úgy nézett ki, hogy a FIFA-nak komoly pénzügyi nehézségei lehetnek a csütörtökön kezdődő oroszországi világbajnoksággal. Míg a 2014-es brazíliai vb előtt hat hónappal már feltöltötték a szponzorok számát, az orosz vb szervezői tavaly decemberben még csak a tervezett létszám felével állapodtak meg, bár leginkább a kisebb szponzorokban volt látványos hiány.

A nagy nyugati cégeket a FIFA korrupciós botrányai és Oroszország ellentmondásos külföldi szerepvállalásai – mint a választásokba való beavatkozás vagy a Krím félsziget elfoglalása – tartották vissza az aktívabb szerepvállalástól. A FIFA 2011 óta nem kötött szerződést olyan nyugati céggel, amely korábban nem támogatta, a botrányai miatt viszont elvesztette a Sonyt, a Johnson & Johnsont vagy a Castrolt.

Úgy néz ki viszont, hogy van egy ország, amelynek köszönhetően a korábban reméltnél is több pénzt termelhet a vb, pedig válogatottja csak egyszer, 2002-ben jutott ki az eseményre, és akkor is csak az utolsó előtti helyen végzett. A New York Times szerint ugyanis a kínai szponzorok beszállásának köszönhetően a korábban becsültnél tizedével több, összesen 6,1 milliárd dollár lehet a torna bevétele. Ez közel 30 százalékkal haladja meg a brazíliai vb-n realizáltat. 

Míg a 2014-es vb 20 legnagyobb szponzora között csak egy kínai cég volt, most már hét. Magyarul a támogatók harmada kínai, a szponzori pénzből pedig még nagyobb a részesedésük, közel 35 százalék.

A FIFA hét legnagyobb szponzora között egy kínai cég van, a Dalian Wanda, amely a világ legnagyobb ingatlanfejlesztője. A cég a spanyol Atlétcio Madridban 20 százalékos tulajdonnal rendelkezik, és a csapat tavaly átadott stadionja (Wanda Metropolitano) is az ő nevüket viseli. A Dalian Wanda mellett a vb legjelentősebb támogatói közé tartozik a Coca Cola, a Gazprom, az Adidas, a Qatar Airways, a Visa és a Hyundai/Kia.

Kínában egyre népszerűbb a labdarúgás. Amellett, hogy óriási összegeket ölnek sztárfocisták igazolására, Hszi Csin-ping kínai államfő 2015-ben egy ötvenpontos focireformtervét is meghirdetett, amit azóta személyes projektjeként kezel (erről részletes cikk olvasható a Nemzeti Sportban). Részben ennek eredményeként az országban a 2013-as 27 százalékról 2017-re 32 százalékig emelkedett azok aránya, akiket érdekel a játék. Indiában egyébként még gyorsabban terjed a fociláz: ott év alatt 30 százalékról 45-re ugrott ez a szám.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Világ foci vb india Kína Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Avatar
2024. november 14. 10:36 Pénz

Futóhomokra épül az adócsökkentő dubajozás

Számos magyar vállalkozó akarja csökkenteni adóterhét Dubajon keresztül, ám az ezt szolgáló megoldások sokkal kockázatosabbak, mint azt a legtöbben hiszik.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.