Fél évvel ezelőtt még úgy nézett ki, hogy a FIFA-nak komoly pénzügyi nehézségei lehetnek a csütörtökön kezdődő oroszországi világbajnoksággal. Míg a 2014-es brazíliai vb előtt hat hónappal már feltöltötték a szponzorok számát, az orosz vb szervezői tavaly decemberben még csak a tervezett létszám felével állapodtak meg, bár leginkább a kisebb szponzorokban volt látványos hiány.
A nagy nyugati cégeket a FIFA korrupciós botrányai és Oroszország ellentmondásos külföldi szerepvállalásai – mint a választásokba való beavatkozás vagy a Krím félsziget elfoglalása – tartották vissza az aktívabb szerepvállalástól. A FIFA 2011 óta nem kötött szerződést olyan nyugati céggel, amely korábban nem támogatta, a botrányai miatt viszont elvesztette a Sonyt, a Johnson & Johnsont vagy a Castrolt.
Úgy néz ki viszont, hogy van egy ország, amelynek köszönhetően a korábban reméltnél is több pénzt termelhet a vb, pedig válogatottja csak egyszer, 2002-ben jutott ki az eseményre, és akkor is csak az utolsó előtti helyen végzett. A New York Times szerint ugyanis a kínai szponzorok beszállásának köszönhetően a korábban becsültnél tizedével több, összesen 6,1 milliárd dollár lehet a torna bevétele. Ez közel 30 százalékkal haladja meg a brazíliai vb-n realizáltat.
Míg a 2014-es vb 20 legnagyobb szponzora között csak egy kínai cég volt, most már hét. Magyarul a támogatók harmada kínai, a szponzori pénzből pedig még nagyobb a részesedésük, közel 35 százalék.
A FIFA hét legnagyobb szponzora között egy kínai cég van, a Dalian Wanda, amely a világ legnagyobb ingatlanfejlesztője. A cég a spanyol Atlétcio Madridban 20 százalékos tulajdonnal rendelkezik, és a csapat tavaly átadott stadionja (Wanda Metropolitano) is az ő nevüket viseli. A Dalian Wanda mellett a vb legjelentősebb támogatói közé tartozik a Coca Cola, a Gazprom, az Adidas, a Qatar Airways, a Visa és a Hyundai/Kia.
Kínában egyre népszerűbb a labdarúgás. Amellett, hogy óriási összegeket ölnek sztárfocisták igazolására, Hszi Csin-ping kínai államfő 2015-ben egy ötvenpontos focireformtervét is meghirdetett, amit azóta személyes projektjeként kezel (erről részletes cikk olvasható a Nemzeti Sportban). Részben ennek eredményeként az országban a 2013-as 27 százalékról 2017-re 32 százalékig emelkedett azok aránya, akiket érdekel a játék. Indiában egyébként még gyorsabban terjed a fociláz: ott év alatt 30 százalékról 45-re ugrott ez a szám.
Pénz
Fontos