Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. november 12. 06:01 Közélet, Vállalat

Hétmilliárdba fáj a MÁV-nak egy csodás barátság megszakadása

Hiába van érvényes keretmegállapodása 2022 óta a MÁV-Startnak új, modern mozdonyok vásárlására, ezt a kormány nem hajlandó jóváhagyni, nem ad rá forrást. A Siemensszel megkötött szerződés szerint 115 darab Vectron mozdonyt lehetne megrendelni, amelyek az egyedi megállapodás aláírása után két év múlva érkeznének meg.

Miért nem rendelte meg ezeket a kormány? Lázár János 2023 májusában azt mondta, hogy már nem barátkoznak a német céggel. Emögött talán az van, hogy a német cég Ukrajna orosz lerohanása után – a német kormány tiltása miatt – nem tud az orosz technológiájú Paks II. atomerőmű megvalósításában részt venni az irányítóberendezés szállítójaként.

A MÁV-Startnak azonban nagyon fontos lenne a beszerzés, mert le kellene cserélnie a közel 300 darab, rendkívül elaggott – 1963 óta gyártott, így már 50-60 éves – V43-as mozdonyait. Ezek időnként egyszerűen állva maradnak, javításuk már sokszor nem lehetséges és legfőképp nem gazdaságos.

A vásárlás helyett azonban béreltek, mégpedig a MÁV-Start egyik leányvállalatán keresztül, mivel ennél egyszerűbb a beszerzési folyamat. A nosztalgiavonatokat piaci alapon üzemeltető MÁV Rail Tours Kft. 2023 szeptemberében alá is írta a francia Akiem vasúti lízingvállalattal azt a keretszerződést, ami alapján 24 darab Siemens ES64U2 típusú, közismert nevén Taurus mozdonyt bérel.

A mozdonyok havi bérleti díja 21 ezer euró, a tíz év alatt ez darabonként 2,5 millió euró, karbantartásuk hasonló nagyságú tétel. Az ár a piaci átlaghoz képest jónak mondható. Különösen előnyös, hogy olyan mozdonyokat találtak, amik minden, a magyarországi közlekedéshez használatos berendezéssel rendelkeznek. Ezek utólagos beszerelése, az engedélyeztetés ugyanis akár százmillió forintos tétel is lehet mozdonyonként.

Érdemes ezt összevetni a még mindig hatályos (azaz érvényesíthető) adásvételi szerződéssel: a Vectron mozdonyok közül a Taurusokhoz hasonló, két áramnemű mozdonyok 3,49 millió euróba kerülnek, a három áramneműek 4,065 millióba. (Pontosabban ennyi volt a vételár a közbeszerzés két és fél évvel ezelőtti eredményhirdetésekor.) Az előbbiek Magyarországon kívül Ausztriában és Németországban, utóbbiak ezen túl például Csehország, Szlovákia egyenáramú vonalain is közlekedhetnek. A bérelt Taurusok két áramneműek, ezekhez hasonlítjuk ezért az árakat.

Rögtön feltűnik, hogy a tíz év bérlés és a vásárlás ára között alig egyharmadnyi különbség van, ezért kiszámoltuk, hogy pontosabban hogyan jár a MÁV és a magyar állam ezzel a bérleti konstrukcióval, amelyre nem lett volna szükség, ha a kormány legalább részben megvásárolja a siemenses szerződésben szereplő Vectronokat.

Négy esetet számoltunk ki:

  • A mostani Taurusok bérlési költségét tíz évre.
  • Új beszerzés, tíz év után értékesítés. Ennél a magyar számviteli gyakorlat és az adószabályok szerint a mozdonyoknál 25 éves lineáris értékcsökkenési leírást vettünk figyelembe, ez alapján kalkuláltuk a tíz év utáni maradványértéket, és ezen történő értékesítést feltételeztünk.
  • De elérhető lett volna a mozdonyokra a Európai Befektetési Bank kedvezményes hitele is, 10 év futamidővel 3 százalékos euró kamatot vettünk, majd a mozdony fent leírt maradványértéken történő értékesítését.
  • Végül 25 éves hitel, 3 százalékos euró kamattal, amikor nincs értékesítés.

Persze egyáltalán nem valószínű, hogy a MÁV tíz év után eladta volna a megvett mozdonyokat, de így lehet összehasonlítani a tízéves bérleti szerződéssel. Az utolsó ponttal kapcsolatban pedig érdemes megjegyezni, hogy noha számvitelileg 25 év után már nullára csökken a mozdonyok értéke, a MÁV mai flottája alapján látszik, hogy a gyakorlatban még ezek is jelentős értéket képviselhetnek.

A beszerzési konstrukciók közötti fő különbség, hogy beszerzés esetén rögtön kell fizetni, hitelnél pedig hosszabb ideig, de összességében persze többet. Az is jól látható, hogy 25 éves hitelnél már olcsóbb lenne a törlesztés, mint a használt mozdonyok bérlése.

A pénzáramokat a tízéves periódus során összesítve látványosabb a különbség: 3 százalékos rátával nettó jelenértékre számolva, harmadával jobban járna a MÁV és az ország, ha a bérlés helyett az új mozdonyokat vették volna meg.

A kormány és Lázár János döntése, hogy új mozdonyok helyett használtakat bérel, a 24 érintett mozdony esetében 7 milliárd forintos pénzkidobást jelent.

Elsőre ez talán nem tűnik soknak, de 7 milliárdos forint egyáltalán nem jelentéktelen összeg például a MÁV szűkös felújítási költségvetéséhez képest. Ha pedig más állami költések között keresgélünk, az idei költségvetés szerint ennyibe kerül, hogy a postások kivigyék a nyugdíjakat azoknak, akik készpénzben kérik*Egészen pontosan a nyugdíjbiztosítás postaköltsége ennyi., vagy éppen a Kulturális és Innovációs Minisztérium igazgatási feladatain dolgozók fizetése is kijön ennyi pénzből.

Nincs minden veszve?

A MÁV-Start 2020 februárjában indította el a Vectron mozdonyok közbeszerzési eljárását. Végül két év múlva, 2022 áprilisában hirdettek eredményt, a szerződést májusban írták alá. A szállítási határidő két év volt, ami jól mutatja: egy közbeszerzés kiírásától a szállításig legalább négy évre van szükség.

Időközben még nagyobb a kereslet mozdonyok iránt Európában, így inkább hároméves a szállítási határidő. Kisebb darabszámban már 5 millió eurós árat kell fizetni egy Vectron mozdonyért, de Európa egyik vezető vasúti lízing cége, a Railpool a gigantikus méretű, 250 darabos megrendelése során is 4 millió eurónál többet fog fizetni a mozdonyokért.

A 115 darab Vectronról nem tudni pontosan, hogy jelenleg mennyiért lehetne lehívni őket. A fent említett árnál már minden bizonnyal drágábban, de jó eséllyel ez még mindig kedvezőnek számítana.

Mivel műszakilag és üzletileg is elég nehéz százas darabszámban olyan mozdonyokat szerezni, ami megfelel a MÁV-Start igényeinek, a kormánynak vagy le kell hívnia az aláírt szerződésből a mozdonyokat – esetleg csak azok egy részét -, vagy sokkal drágább megoldást kell választania. Úgy tudjuk, hogy bár még nincs megoldás, legalább a tárgyalások elindultak az előbbi irányba. Cikkünkkel kapcsolatban kerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, de nem válaszoltak a kérdéseinkre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogadkozik a kormány, akár a 80-as évekbeli MÁV-színvonalat is elérhetjükA krónikus alulfinanszírozás után előrelépésnek számítana az évtizedekkel ezelőtti pályaállapotok helyreállítása és használt járművek vásárlása is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA japán vasutat is lepipálta a MÁV a hivatalos adatok szerintVilágverő hatékonyságot ért el az állami vasúttársaság a kozmetikázott utasforgalmi adatokkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár nem is cél, hogy európai színvonalat érjen el a magyar vasútA következő tíz évben nem tervez érdemi minőségfejlesztést a kormány a vasúton, csak a legkirívóbb problémák egy részének kezelésére lesz pénz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIndokolatlanul drágának tűnik a MÁV vonatainak karbantartására kitalált megoldásA NER-közeli magyar vasúti járműgyártás az ablakon mászhat vissza, miután a spanyolok kidobták az ajtón, és az állami MÁV-tól is kaphat megrendelést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat akiem Lázár János MÁV-Start mozdony Siemens vectron Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.