Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. november 5. 16:45 Közélet, Vállalat

Nagy Márton egyet tehet, hogy ne hűljön ki az étel a futároknál: visszaállítja a katát

Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indított az ételfutárok piacán a Nemzetgazdasági Minisztérium, mert az utóbbi időben megnőtt a panaszok száma.

  • A kiszállított ételek minőségét (kihűlt, kifolyt), a becsült kiszállítási idő tartását, a szolgáltatási díjak rendszerét és a károsult fogyasztók kompenzációs lehetőségeit vizsgálják.

Miért fontos ez? Az ellenőrzés egyrészt rávilágíthat arra, hogy a kata (kisvállalkozói átalányadó) módosítása és a vendégmunkások térnyerése hogyan alakította át ezt a piacot, de arra is, hogy a platformszolgáltatóknál (Foodora, Wolt) mennyire bonyolult meghatározni és érvényesíteni a fogyasztóvédelmi szempontokat.

Felülnézet: az ételkiszállítás minősége három szereplőn (étterem, futár és a kettő közötti kapcsolatot biztosító platformcég) csúszhat meg, csakhogy ezek jogilag egymástól teljesen különálló egységek. (A tárca helytelenül a platformcéget nevezi ételkihordónak).

  1. Az éttermekre nem jellemző, hogy kihűlve adják át a rendelést, az viszont előfordul, hogy megcsúsznak a vállalt határidővel, főleg a szektor általános munkaerőhiánya miatt.
  2. A futárnál fordított a helyzet, ezer okból hibázhat útközben (beázik a táskája, nem elég gondosan szállít), de nála a késés kevésbé valószínű, mert anyagilag épp a rohanásban érdekelt.
  3. A platformcég technológiai szolgáltató, amely algoritmusokkal szervezi meg, hogy az étterem-futár-megrendelő kapcsolat zökkenőmentes legyen, de ez annál nehezebb, minél kedvezőtlenebb a megrendelés-futár aránya.

Tágabb kontextus: a platformcég és a futár nincs munkaadó-munkavállaló kapcsolatban, ez azért fontos, mert az egymással szembeni teljesítések és elvárások, de főleg a számonkérések alapja csak a vállalkozói egymásrautaltság lehet (a másik nélkül nem tudnak dolgozni).

  • Sok jel mutat arra, hogy az utóbbi időben Budapesten szinte állandóan kevés a futár a megrendelésekhez képest, de ezen nehéz javítani, mert nincs a felek között munkajogi kapcsolat, ezért nem lehet a kereslethez jobban hozzáigazítani a futárok munkaidejét.
  • Így jobban kiütközik a piacnak az az egyébként is fontos jellemzője, hogy rossz időben sok a megrendelés és kevés a futár (késhet a szállítás), jó időben viszont fordított a helyzet (csökkenhet a futár óránkénti jövedelme).

Alulnézet: a kata-szabályok 2022. őszi módosítása alaposan csökkentette a futárok reálisan elérhető fajlagos (havi, napi vagy órára eső) jövedelmét, emiatt sokan abbahagyták a tevékenységet. A megmaradók a korábbinál jóval többet dolgoznak és hajlamosabbak túlhajszolni magukat, hiszen vállalkozóként nincs a munkaidejüknek felső határa.

  • Az új belépők már erre az alacsonyabb jövedelmi szintre érkeztek – esetleg még rosszabb anyagi helyzetekből. Ebbe a helyzetbe sorolható sok vendégmunkás is (de a platformcégek szerint velük szemben nincs az átlagosnál több panasz). A másodállásként beálló futároknak ez a tevékenység csak jövedelemkiegészítés, az ő elkötelezettségük lazább.
  • A fentiek összességében vezethetnek oda, hogy a korábbinál többször romlik a szolgáltatás minősége vagy hibáznak a szereplők, jobb szervezésre és szorosabb együttműködésre pedig a rendszer jellegéből adódóan erősen korlátozottak a lehetőségek.

Igen, de: Bécsben az egyik cégnél dolgozhatnak az ételfutárok fő- vagy mellékállású munkavállalóként is, ami alapvetően más helyzetet jelent, fogyasztóvédelmi szempontból is.

Mi várható? Az ellenőrzés nem jelenti azt, hogy szankcionálni fog a minisztérium, de ha mégis, akkor azt az első jelek szerint a platformcégekkel szemben tervezi. Ezek azonban csak szervezik azt a munkát, amit sok ezer tőlük jogilag független vállalkozó végez el, és a folyamat többi részére nincs is érdemi ráhatásuk.

  • A platformalapú működést bizonyos ágazatokban a digitalizáció tette lehetővé (fő képviselői például: Uber, Booking, Airbnb), ezek szabályozása sok országban kialakulatlan vagy vitatott, és a fogyasztóvédelmi szempontok érvényesítése is különösen nehéz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem alkalmazott az ételfutár, ha több jel szerint is annak tűnik?Egyre inkább érdemes feltenni a kérdést nálunk is, hiszen a Netpincér és a Wolt most már az ország nagy munkaadója lehetne, de persze nem az.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat ellenőrzés ételfutár étterem fogyasztóvédelem futár Nemzetgazdasági Minisztérium vendéglátás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.