Nagy Márton egyet tehet, hogy ne hűljön ki az étel a futároknál: visszaállítja a katát
Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzéstindított az ételfutárok piacán a Nemzetgazdasági Minisztérium, mert az utóbbi időben megnőtt a panaszok száma.
Akiszállított ételek minőségét (kihűlt, kifolyt), a becsült kiszállítási idő tartását, a szolgáltatási díjak rendszerét és a károsult fogyasztók kompenzációs lehetőségeit vizsgálják.
Miért fontos ez? Az ellenőrzés egyrészt rávilágíthat arra, hogy a kata (kisvállalkozói átalányadó) módosítása és a vendégmunkások térnyerése hogyan alakította át ezt a piacot, de arra is, hogy a platformszolgáltatóknál (Foodora, Wolt) mennyire bonyolult meghatározni és érvényesíteni a fogyasztóvédelmi szempontokat.
Felülnézet: az ételkiszállítás minősége három szereplőn (étterem, futár és a kettő közötti kapcsolatot biztosító platformcég) csúszhat meg, csakhogy ezek jogilag egymástól teljesen különálló egységek. (A tárca helytelenül a platformcéget nevezi ételkihordónak).
Az éttermekre nem jellemző, hogy kihűlve adják át a rendelést, az viszont előfordul, hogy megcsúsznak a vállalt határidővel, főleg a szektor általános munkaerőhiánya miatt.
A futárnál fordított a helyzet, ezer okból hibázhat útközben (beázik a táskája, nem elég gondosan szállít), de nála a késés kevésbé valószínű, mert anyagilag épp a rohanásban érdekelt.
A platformcég technológiai szolgáltató, amely algoritmusokkal szervezi meg, hogy az étterem-futár-megrendelő kapcsolat zökkenőmentes legyen, de ez annál nehezebb, minél kedvezőtlenebb a megrendelés-futár aránya.
Tágabb kontextus: a platformcég és a futár nincs munkaadó-munkavállaló kapcsolatban, ez azért fontos, mert az egymással szembeni teljesítések és elvárások, de főleg a számonkérések alapja csak a vállalkozói egymásrautaltság lehet (a másik nélkül nem tudnak dolgozni).
Sok jel mutat arra, hogy az utóbbi időben Budapesten szinte állandóan kevés a futár a megrendelésekhez képest, de ezen nehéz javítani, mert nincs a felek között munkajogi kapcsolat, ezért nem lehet a kereslethez jobban hozzáigazítani a futárok munkaidejét.
Így jobban kiütközik a piacnak az az egyébként is fontos jellemzője, hogy rossz időben sok a megrendelés és kevés a futár (késhet a szállítás), jó időben viszont fordított a helyzet (csökkenhet a futár óránkénti jövedelme).
Alulnézet: a kata-szabályok 2022. őszi módosítása alaposan csökkentette a futárok reálisan elérhető fajlagos (havi, napi vagy órára eső) jövedelmét, emiatt sokan abbahagyták a tevékenységet. A megmaradók a korábbinál jóval többet dolgoznak és hajlamosabbak túlhajszolni magukat, hiszen vállalkozóként nincs a munkaidejüknek felső határa.
Az új belépők már erre az alacsonyabb jövedelmi szintre érkeztek – esetleg még rosszabb anyagi helyzetekből. Ebbe a helyzetbe sorolható sok vendégmunkás is (de a platformcégek szerint velük szemben nincs az átlagosnál több panasz). A másodállásként beálló futároknak ez a tevékenység csak jövedelemkiegészítés, az ő elkötelezettségük lazább.
A fentiek összességében vezethetnek oda, hogy a korábbinál többször romlik a szolgáltatás minősége vagy hibáznak a szereplők, jobb szervezésre és szorosabb együttműködésre pedig a rendszer jellegéből adódóan erősen korlátozottak a lehetőségek.
Igen, de: Bécsben az egyik cégnél dolgozhatnak az ételfutárok fő- vagy mellékállású munkavállalóként is, ami alapvetően más helyzetet jelent, fogyasztóvédelmi szempontból is.
Mi várható? Az ellenőrzés nem jelenti azt, hogy szankcionálni fog a minisztérium, de ha mégis, akkor azt az első jelek szerint a platformcégekkel szemben tervezi. Ezek azonban csak szervezik azt a munkát, amit sok ezer tőlük jogilag független vállalkozó végez el, és a folyamat többi részére nincs is érdemi ráhatásuk.
A platformalapú működést bizonyos ágazatokban a digitalizáció tette lehetővé (fő képviselői például: Uber, Booking, Airbnb), ezek szabályozása sok országban kialakulatlan vagy vitatott, és a fogyasztóvédelmi szempontok érvényesítése is különösen nehéz.
A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.