Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. február 6. 14:02 Közélet

Háromszázmilliárd forinttal drágul a koncessziós szerződés az M1 bővítés és több projekt átütemezése miatt

Eddig állami forrásból építeni tervezett autópályafejlesztést minősített át a kormányzat koncessziós fejlesztéssé. A megvalósítást a 2022. szeptember 1-jétől 1237 km-nyi állami sztrádát működtető, Szíjj László és Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. végzi el.

  • A döntésben szerepet játszhatott, hogy az uniós fejlesztési pénzek java részéhez továbbá sem fér hozzá a kormány, és rövid távon kevés esélye van a megállapodásra.
  • A központi költségvetés hiánya már most láthatóan magasabb lesz, mint a 2024-re tervezett 2,9 százalékos hiány, költségesebb projekteket nem tud a büdzsé finanszírozni a következő években sem.

Számokban: a 2022-es tender eredményhirdetése szerint kilométerenként és évente 96,2 millió forintért végzi az MKFI a hazai sztrádák többségének üzemeltetését, felújítását és épít új gyorsforgalmi utakat. A 2024 február 2-án módosított vállalási ár éves nettó 102 millió forint lett. 

  • Mindez 2022-es árszínvonalon értendő, minden évben figyelembe veszik az infláció mértékét is.

A szerződés időtartama 35 év. 2023 májusában azért módosították a szerződést, mert a költségvetési nehézségei miatt inkább két évvel elhalasztottak volna a 272 km-re tervezett új út és számos sztráda bővítését.

Egy évvel később már inkább gyorsítana a kormány. A februári koncessziós szerződés módosítása szerint ismét előrébbhozzák a 2022-ben későbbre tervezett projekteket. Ezek hatására a sztrádahálózat hosszával számolva lehet megadni a módosítás éves költségét.

Évi 7 milliárd forinttal nő a koncessziós szerződés összege, ami a hátralévő 33,5 év alatt 310 milliárd forint.

Azért több a teljes növekedés összege, mint az évi 7 milliárd forintból adódna, mert a mostani 1237 km-ről a tízéves beruházási időszak után 1672 km-re növekszik a kezelt hálózat, így az évente fizetett díjak is növekednek*mivel nem ismert évente a hálózat változásának pontos megoszlása, tíz év után vettük elkészültnek az új szakaszokat. Mindez konzervatív becslés, mivel biztosan több szakasz előbb fog elkészülni..

Nem köszön vissza a módosítás a költségvetési adatokban: a Magyar Államkincstár kimutatása szerint nettó 143,3 milliárd forint szerepelt az eredeti költségvetésben, és módosítására nem került sor*Bruttó 182.000 millió forint eredeti előirányzat, aktuális előirányzat 181925,3 millió forint, ami nettóban
. A 102 milliós egységárral 126 milliárd forint adódna. Az eltérés oka, hogy évente az infláció és más gazdasági mutatók arányában módosítják a díjakat, de ezt nem lehet nyilvános forrásból megismerni.

Az M1-es M0-s és Bicske közötti bővítéséről szóltak ez elmúlt napok hírei, amik a kormány bejelentését vették át. A sávbővítés mellett az M100 Zsámbék-Esztergom autóút és az M1-es, illetve a 103-as út csomópontját is az MKIF fogja építeni az állam helyett.

  • A bővítés tulajdonképpen 2×4 sávra történik: a három forgalmi sáv mellé teljes forgalmi sáv szélességű leállósávot építenek, amit változtatható jelű táblákkal lehet irányítani. Így az egyik pálya lezárása esetén is 2×2 sávon haladhat a forgalom.
  • Az átépítés után ilyen, úgynevezett ITS sávokat alakítanak ki Győrtől az osztrák határig is, így kevésbé lesz zavarérzékeny a sztráda.
  • Az MKIF közlés szerint a kivitelezést 2025 őszén tud elindulni.
  • A tervezett kivitelezési idő 4 év, így 2029 őszére készülhet el az átépítés.

Nincs szó új projektről: a Bicskéig vezető szakaszt eddig is át akarták építeni, csak nem a koncesszió keretében. Azért adja át az MKIF-nek az állam az M0 és Bicske közötti szakaszt mert nincs pénz költségvetési forrásból időben befejezni.

  • Ha ez nem készülne el időben, értelmét vesztené a Bicske és Győr közötti bővítés, így tulajdonképpen csak egy időszakra hozzák a fejlesztéseket.
  • A korábbi tervek még arról szóltak, hogy az állam előbb végzi el a bővítést 2×3 sávra Bicskéig, majd ehhez csatlakozik a koncessziós szakasz.

Az M1-es forgalma valóban túl van a kapacitásán évek óta, ahogy az az utolsó, 2022-es forgalomszámlálási adatokból látható. Azonban a bővítés nem érinti a legforgalmasabb, Győrt elkerülő szakaszokat.

Igen, de az autópálya mellett a párhuzamos 1-es vasútvonal kapacitása is telített, de a kormány mégsem építi meg a Kelenföld és Törökbálint közötti legforgalmasabb szakaszon a harmadik vágányt, ezt Lázár János minisztériuma forráshiány miatt leállíttatta.

  • Lekerült a napirendről a Törökbálint-Győr közötti nagysebességű pálya építése is.
  • Vasútfejlesztésre nincsen érdemi forrás a Budapest-Belgrád és a déli körvasút projekteken kívül Magyarországon.
  • A karbantartásra olyan kevés pénzt kap a MÁV, hogy abból nem lehet a folyamatos pályaállapotromlást megállítani.

Megváltozott projektelemek: az európai közbeszerzési értesítőn (TED) megjelent szerződésmódosítási adatok szerint nem csak az M1-bővítés került be a koncesszióba.

  • Az eddigi szintrehozási projekten túl az M1-esen Győrig, az M3-ason Gyöngyösig, az M7-esen Szabadbattyánig kicserélik a burkolatot közlekedésbiztonsági okokra hivatkozva.
  • Nem kell az MKIF-nek megépíteni az M44 és az M5-ös sztráda csomópontját, ezt az állam építi meg.

A sok módosulás miatt nehéz meghatározni, hogy végső soron mekkora hatása volt a költségemelkedésre, hogy az M1 Bicskéig vezető szakasza végül koncesszió keretében épül meg az állami beruházás helyett.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet m1-es autópálya Mészáros Lőrinc mkif Szíjj László sztrádakonceszió Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.