Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. január 13. 12:47 Közélet

Az egyetem közelsége miatt is esett Szegedre a BYD választása, és ez a város jövője szempontjából is meghatározó lehet

A BYD-nak is fontos lehet a Szegedi Tudományegyetem közelsége, és a szegediek is bíznak abban, hogy a végzősök közül többen találhatnak helyben munkát. Az együttműködések tétje az lehet, hogy összeszerelés mellett fejlesztés is jön-e majd a városba.

Mi történt? Több, a napokban megjelent cikkből is kiderül, hogy fontos szerepet játszott a helyi egyetem jelenléte abban, hogy a kínai BYD Szeged mellett döntött, amikor az új e-autó gyárának helyszínét kereste.

  • Helyben is nagy reményeket fűznek ahhoz, hogy a BYD 5 milliárd eurós beruházása javít a város népességmegtartó képességén, és hogy több frissdiplomás találhat helyben állást.

Előzmények: a Népszava cikke szerint francia, spanyol, német és lengyel városok is felmerültek, és még Magyarországon belül sem csak Szeged jött szóba a lehetséges beruházási helyszínek között.

  • Kelet-magyarországi helyszínek merültek fel a lap forrásai szerint, de azok adottságai elmaradtak attól, amit Szeged tudott ajánlani.
  • A pénzügyi támogatások és adókedvezmények mellett a város határ menti elhelyezkedése, az egyetem, a lézerközpont mint kutatóhely és a közlekedési csomópontok közelsége volt vonzó a HVG cikke szerint.

Mit mondanak ők? Botka László szegedi polgármester a beruházás bejelentésekor elmondta, hogy Szeged felsőoktatási és tudományos központ, ami megfelelő hátteret ad a BYD itteni beruházásához, a szakemberek utánpótlására vonatkozó, és a lehetséges kutatási és innovációs igényekhez.

Alulnézet: 2008-ban nagy volt Szegeden a csalódás, amiért a Mercedes a magyarországi gyárának helyszínéül a közeli Kecskemétet jelölte ki. Ezért is meglepetés, hogy a cég Szegedet választotta – mondta több helyi is a Népszava helyszíni riportja szerint.

Miért fontos ez? A máshonnan Szegedre érkező hallgatók közül a város adottságai miatt sokan maradnának a diplomájuk megszerzése után is, de vonzó munkahelyek hiányában sok esetben inkább Budapest felé veszik az irányt. A Népszava cikke szerint ezen a téren fordulatot hozhat a beruházás.

Felülnézet: sok múlik majd azon, hogy a cég létrehoz-e majd együttműködéseket a helyi egyetemmel és kutatóintézetekkel, és hoz-e majd ide k+f tevékenységeket is az összeszerelés mellé.

  • Az Audi és a győri egyetem között van például ilyen együttműködés, és a cég kutatás-fejlesztési központot is létesített Győrben, ahol e-motorok fejlesztésével is foglalkoznak fejlesztőmérnökök.

Mi várható? Az alapítványi formában működő Szegedi Tudományegyetem, a Mol és az Audi részvételével alakult egy Járműipari Kompetencia-központ.

  • Szabó Gábor kuratóriumi elnök a HVG-nek azt mondta, hogy hosszabb távon nem kizárt az együttműködés a BYD-vel.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet BYD egyetem kutatás-fejlesztés munkahely szegedi tudományegyetem Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. szeptember 12. 10:41 Közélet, Vállalat

Nagyon tolná a kisvállalkozásokat a kormány, de honnan lesz hozzá dolgozó?

Javítaná az inflációs időszakot nagyon megszenvedő magyar kkv-k hatékonyságát az erre szakosodott államtitkárság, de az egyik legnagyobb bajukra egyelőre nem hoztak új ötletet.

Bucsky Péter
2024. szeptember 12. 06:00 Adat, Közélet

Egyre több lett a protest egy százalék, de Iványi Gáborék iskoláit ez sem mentette meg

Tavaly a MET kapta a negyedik legtöbb felajánlást, és nem ők az egyetlenek, ahol sokkal nagyobb a rendelkezők száma, mint a híveké.

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 11. 05:13 Élet, Közélet

Építünk ide egy nagy lakóparkot, az óvoda, az orvos és a közlekedés meg legyen a város baja

A beruházókat semmi sem kötelezi arra, hogy a közcélú igényeket figyelembe vegyék, így csak akkor építenek óvodát vagy rendelőt, ha nekik is megéri.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.