Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter közlése szerint dolgoznak azon, hogy “beengedjék-e az osztálytermekbe a telefonokat”, miközben a “TikTok betiltására nem látnak lehetőséget.” Korábban az oktatási államtitkár tagadta, hogy a mobilozás tantermi tiltásán dolgozna a kormány. Ugyanakkor egyre több sokkoló adat mutatja a telefonhasználat káros hatásait a fiatalok mentális egészségére, és Európában is egyre több ország lép a témában.
Miért fontos ez? Ahogy korábban bemutattuk, számos adat mutatja, hogy a telefonok és a közösségi média terjedésével párhuzamosan látványosan romlik a fiatalok mentális egészsége. A technológiai változások hatására alapvetően megváltozott a gyerekek iskolán kívüli élete: sokkal kevesebb időt töltenek el egymással személyesen.
Tágabb kontextus: ezek a trendek globálisnak tűnnek, Magyarországon is nőtt az öngyilkossági kísérletek száma a fiataloknál, és depressziós tüneteket mutató gyerekekből is egyre több van.
Alulnézet: Az UNESCO szerint globálisan az országok közel engyegyede tiltotta már meg az iskolai termekben a mobilozást. Legujabban októbertől az Egyesült Királyságban tilos telefonozni, beleértve a szüneteket is. Eddig az iskolákra bízták a szabályozást, bár a szigorú korlátozások gyorsan terjedtek az elmúlt években.
További példák: a telefonhasználatot eddig engedékenyen kezelő Finnországban most a nagy-britanniaihoz hasonló szigorítást terveznek, Hollandiában pedig január 1-től fog életbe lépni a tiltás. Franciaországban, Olaszországban és Portugáliában már korábban betiltották az iskolai telefonhasználatot. Ugyanakkor Németországban nincs egységes tiltás, az iskolák maguk alakíthatják ki szabályaikat.
Mi a helyzet nálunk? Magyarországon az iskolák maguk dönthetnek a telefonhasználat szabályzásáról, a gyakorlatról azonban nem ismerünk megbízható adatot vagy reprezentatív felmérést.
Fordulat: Most a miniszter közlése szerint fordulat jöhet a kormány hozzáállásában, és a gyermekvédelmi törekvések részeként jövőre az egységes tantermi tiltás irányában tolhatják a szabályozást.
Érdekes egybeesés: a fenti nyilatkozattal nagyjából egy időben az oktatásért is felelős belügyminiszter arról beszélt, hogy az érvényben lévő Nemzeti Alaptantervet (NAT) ért kritikákat meg kell hallgatni, és jövőre új NAT-on fognak dolgozni, aminek központi motívuma a digitális oktatás lehet.
További háttér: A kormány 2020-tól szüntette meg a Mozgókép és médiaismeret nevű külön, csak szaktanári képesítéssel oktatható tantárgyat, ugyanis jobb, ha “a tudatos médiahasználattal kapcsolatos kompetenciák fejlesztése” a többi tantárgy tananyagába olvad be.
Frissítés dec. 6.: Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter nyilatkozatáról és a témával kapcsolatos kormányban zajló munkáról megkérdeztük az oktatásügy – nagy részéért – felelős belügyminisztériumot, ahonnan a következő választ kaptunk: “A mobiltelefonok osztálytermi használatának kérdésköre nincs központilag szabályozva, azt a Belügyminisztérium nem is tervezi, köznevelési intézményeink saját házirendjükben dönthetnek a digitális mobileszközök tanórai és tanórán kívüli használatáról. Az iskolai kérdőívekben ez a kérdés is szerepel.”
Vagyis míg az egyik minisztériumban egy lehetséges tiltó szabályozást vizsgálnak, a másikban nem foglalkoznak a témával.
Közélet
Fontos