Új programokkal tervezi a kormány ösztönözni Magyarországon az elektromobilitás terjedését.
Mi történt? 60 milliárd forintot szán a kormány az elektromos autók hazai terjedésének ösztönzésére a Magyar Közlönyben csütörtök este megjelent rendelet alapján, amiről a Hvg.hu számolt be.
A két programra 30-30 milliárd forintot szánnak, ezt pedig “elsősorban” EU-s forrásokból teremtenék elő, bár ha a pénzek nem érkeznek meg, költségvetési forrásokhoz kell nyúlni a rendelet szerint.
Felülnézet: a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint Európában tavaly több mint tízszer annyi elektromos autót adtak el, mint 2017-ban, de a teljes flotta így is túl lassan cserélődik ahhoz, hogy az országok elérjék az ehhez kapcsolódó kibocsátáscsökkentési céljaikat.
Miért fontos ez? Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint a teljes uniós üvegházhatásúgáz-kibocsátás 25 százaléka köthető a közlekedéshez, és a kibocsátás folyamatosan nőtt 2013 és 2019 között.
Számokban: Magyarországon az év második negyedévben 7,8 százalékkal esett vissza a forgalomba helyezett e-autók száma a statisztikai hivatal adatai szerint, és az állományban kevesebb, mint egy százalék volt az arányuk (május végén 0,9 százalék a Totalcar által idézett adat szerint).
Tágabb kontextus: az európai kormányok többféle módszerrel ösztönzik az elektromos autók terjedését. Az ACEA Guardian által idézett gyűjtése szerint 27-ből 21 EU-tagállam ad adókedvezményt, 20 pedig pénzbeli támogatást alacsony kibocsátású jármű vásárlása esetén.
Alulnézet: Magyarországon 2016 óta több alkalommal is meghirdettek új autók vásárlására igényelhető állami támogatási programot alkalmanként néhány milliárd forintos keretösszeggel. A Telex cikke szerint 2022 közepéig összesen 15 milliárd forintot költöttek ilyen támogatásokra.
Igen, de: a 2019-es Jedlik Ányos terv 2.0 2030-ig 18100 töltőpont kialakítását célozta meg, aminek töredéke, 2147 töltőpont épült ki tavaly év végéig a Vezess.hu által idézett adatok szerint.
Közélet
Fontos