A magyar boltláncok átmenet nélkül vezethetik ki az árstopot
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium ma közzétett egy ismertetőt az élelmiszerboltok kötelező akciózásáról, amibe beleszőtte az árstopos termékek kivezetési szabályait is. Utóbbi értelmezése és követése a vásárló szemszögéből rendkívül bonyolultnak tűnik.
Két külön intézkedésről van szó, ám ezek néhány ponton egybefonódnak.
A kötelező akciózás:
A nagy bevételű boltláncoknak (Aldi, Lidl, Penny, Spar, Tesco és Auchan) már júniustól kötelező minden héten 20 termékfajtában legalább egy-egy terméket legalább egy hétig leárazni.
Az akciós ár az akciózást megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest 10 százalékkal alacsonyabb.
Például a tejtermékek közül ki kell választani egy tetszőlegeset, és azt leakciózni egy hétig, legalább 10 százalékkal.
Augusztustól ezek a szabályok megmaradnak, de a mérték 15 százalékra nő.
Az árstop kivezetése kettéválik:
Jelenleg kilenc árstopos termék van, a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, a csirke far-hát, az UHT-2,8 százalék zsírtartalmú tehéntej, a tyúktojás és az étkezési burgonya. (A közlemény nyolc termékfajtát említ, azaz vélhetően összevonja a két csirkés terméket.)
Ezek ára a 2021. októberi vagy a 2022. szeptemberi szinten rögzített.
A minisztérium közleménye csak a kötelező akciózásba tartozó boltokra (Aldi, Lidl, Penny, Spar, Tesco és Auchan) ír elő olyan szabályokat, amelyek augusztustól az egykori árstopos nyolc termékfajtára vonatkoznak.
A fentiekből az következik, hogy a többiekre, például a Coop, a CBA vagy a Reál üzleteire, illetve a kis boltokra nem vonatkoznak többé az árstopos szabályok. Ha ez így van, akkor ezekben a boltokban augusztustól piaci áron lehet majd az eddig árstopos termékeket értékesíteni.
Az árstop a nagy boltokban augusztustól:
Ezeknek a boltoknak a nyolc korábbi árstopos termékfajtából minden hétre ki kell választaniuk kettőt.
Ezen a két termékfajtán belül minden terméket le kell akciózniuk. Nem elég tehát például egy bizonyos márkájú BL55-ös lisztet leakciózni, hanem mindegyiket olcsóbbá kell tenni.
Az akció mértéke legalább 15 százalék lesz.
Az akció alapja nem a megelőző 30 nap legalacsonyabb fogyasztói ára, hanem a beszerzési ár lesz.
A többi egykori árstopos termékfajtánál (vagyis az adott hétre választott két termékfajtán felül maradó hat termékfajtánál) a fogyasztói ár nem lehet magasabb a beszerzési árnál.
A jogalkotó tehát a jellemzően magyar tulajdonú boltoknál egyszerűen eltörli az árstopot augusztustól, míg a jellemzően külföldi tulajdonban lévő nagy láncokat részben profit nélküli, részben 15 százalékos veszteséggel való értékesítésre kötelezi. Utóbbiaknak továbbra is máshol kell megkeresni az emiatt kieső bevételt.
A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.