Megvan a belső vizsgálat eredménye az Országos Mentőszolgálatnál, amit Gálvölgyi János esete után rendelt el Pintér Sándor belügyminiszter. Eszerint Budapesten és Pest megyében érnek ki leglassabban a mentők, a fővárosban az esetek alig negyedében vannak kint 15 perc alatt – szellőztette meg a Népszava.
Előzmény: Gálvölgyihez május 10-én hívtak mentőt légzési nehézségek miatt, de az nem érkezett meg időben, ezért a színészt a családja vitte kórházba, ahol lélegeztetőgépre került.
- Az OMSZ belső vizsgálata megállapította, hogy a mentésirányító hibázott, amikor a színész esetét nem életveszélyes (P1), hanem a P2 kategóriába sorolta.
Gyorsasági adatok: a Pintér-féle belső vizsgálat már általában szólt az OMSZ, benne a segélyhívások kezeléséről. Ennek a egfontosabb megállapításai:
- Ha nem a legjobb besorolást kapod, már nagy lehet az időveszteség. A P1-be soroltaknál az esetek 78 százalékában értek ki 15 percen belül a mentők országos átlagban, P2-nél viszont már csak a bő feléhez. Elvileg a P1 és a P2 is azonnali ellátásra szorulást jelent, de a P1-nél mentőtisztes rohamkocsi megy.
- Nagyok a területi különbségek: Budapesten a P1-es hívások alig negyedében ér ki a mentő 15 percen belül, és átlagosan 36 perc telik el a kiérkezésig. Pest megyében 64%-ban ér ki 15 percen belül a rohamkocsi.
Háttér: Budapesten és Pest megyében 100 ezer lakosra 5 mentőautó jut, fele annyi, mint az ország többi részén. Budapesten és az agglomerációban az OMSZ évek óta erőforráshiánnyal küzd.
- A mentős ápoló bérek növekedése elmaradt a mentőtiszti és az általános orvosi fizetésekhez képest. Főleg Budapesten nem versenyképes, sokan inkább átmennek a kórházi sürgősségi osztályokra (SBO) dolgozni, ahol van például veszélyességi pótlék is.
Vizsgálat > több sürgős eset: a Népszava információi szerint a belügyminiszter által elrendelt vizsgálat óta 25-30 százalékkal nőtt a legsürgősebbnek minősített esetek aránya az OMSZ-nél, vagyis a rohamkocsik bevetése közel harmadával nőtt.
Probléma: a mentőflotta hozzávetőleg harmada alkalmas csak emelt szintű (ALS) ellátásra. Egy sima mentőkocsi 9-12 esethez megy ki 12 óra alatt, az esetkocsi 6-7-hez.
Gálvölgyi-Pintér-hatás? “A mostani ügy kapcsán aggodalomként merül fel, hogy a további negatív sajtóvisszhang elkerülése érdekében olyan esetekhez is ALS nyújtására képes autókat küldjenek, ahová egyébként nem lenne szükséges – tovább csökkentve ezzel az egyébként is szűkös kapacitást” – írtuk a Gálvölgyi-ügy után a mentőszolgálatról szóló cikkünkben.