Lehetne és kellene is csökkenteni az orosz gázfüggőséget, de a kormány nem törekszik rá
Az idén sem elsősorban azon fog dolgozni a kormányzat, hogy diverzifikálja az ország gázbeszerzéseit, holott szakértők szerint egyértelműen erre lenne szükség. Néhány éve még Szijjártó Péter is ezt szorgalmazta, a külügyminiszter tegnapi bejelentése szerint azonban az idén még inkább az oroszra építik az ellátást.
Miről van szó? Szijjártó Péter kedden Moszkvában tárgyalt, ahol a hazai gázellátást érintő ügyekről is egyeztetett Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettessel. A magyar külügyminiszter tegnapi tájékoztatása szerint az alábbiakról egyeztek meg:
A Gazprom szükség esetén a hosszú távú szerződésben rögzített mennyiségen felül is szállít gázt Magyarországra.
Ha ismét emelkedne a gáz ára, a magyar vevőnek ezentúl is lehetősége lesz késleltetve fizetni.
A Török Áramlaton, déli irányból továbbra is zavartalan lesz a gázszállítás Magyarország felé.
Magyarázat: Az egyeztetés szükségességét Szijjártó Péter azzal indokolta, hogy „az energiaellátás ügye fizikai kérdés és nem politikai”, így Magyarország rá van utalva az orosz gázra.
Márpedig szakértők szerint 2023 telén, ha nem alakul olyan kedvezően a helyzet, mint legutóbb, akkor tényleg Európa-szerte gond lehet az ellátással.
Számokban: A probléma csak az, hogy ennek az érvelésnek az első fele egész biztosan nem igaz, a második pedig egyelőre csak feltételezés.
Bár Szijjártó szerint tavaly a hazánkba érkező földgáz 80-85 százaléka érkezett Oroszországból, a hivatalos külkereskedelmi adatok szerint ennél sokkal kevesebb.
Az orosz import kevesebb mint 5,3 milliárd köbméter volt, ami lényegében megegyezik az állami szereplők vásárlásaival.
Persze a közvetett orosz import (amely egy más nemzetiségű kereskedőn keresztül fut be) lehet ennél több, de a 80-85 százalék így is soknak tűnik, főleg, hogy a nem állami beszerzéseknél már tavaly megindult az orosz gáz kiváltása.
Mi változott? Szijjártó arról is beszélt, hogy ha nem lenne a hazánkba Oroszországból dél felől gázt szállító Török Áramlat, akkor lehetetlen lenne Magyarország földgázellátása. Ezért is fizikai kérdés az energiaellátás ügye. Ez azonban teljesen valótlan állítás.
Orosz gáz Ukrajnán keresztül is jöhetne Magyarországra. Szlovákiába most is szállítanak Ukrajnán keresztül, Magyarországra pedig az olaj jön abból az irányból.
Teljesen egyértelműen van kapacitás nyugati gáz szállítására is Magyarország felé, és ősszel le is lehetett követni, ahogyan ez megtörténik.
Az átalakuló európai beszerzés miatt az elmúlt egy évben is látványosan változott a gáz áramlási iránya a kontinensen.
Jelentős beruházásokkal elkezdtek felszámolni olyan szűk keresztmetszeteket is a hálózaton, amelyek eddig pont a régiónk gázzal való ellátását nehezítették nyugati irányból.
Abban igaza van Szijjártó Péternek, hogy a 2023-as téli ellátás továbbra is kérdőjeles. Bár a kilátások sokkal jobbak, mint tavaly ilyenkor, az orosz szállítások visszaesése miatt erősen kérdéses, milyen ütemben gyűlik majd a gáz nyáron az európai tárolókba.
Fontos az is, hogy mennyire lesz meleg és csapadékos a nyár: az aszály nem tenne jót a tartalékolásnak.
Miért fontos? Szakértők szerint a következő időszak nagy kihívása Magyarország számára, hogy diverzifikálja gázbeszerzéseit, azaz ne egy helyről vásárolja a földgázt. Korábban – akárcsak Európa – hazánk sem helyezett erre kellő hangsúlyt, ami jelentős szerepet játszott az elmúlt másfél év energiaválságában.
Négy évvel ezelőtt még Szijjártó Péter is hangsúlyozta ennek jelentőségét. Úgy fogalmazott, hogy
„Magyarország nemzetbiztonsági és gazdasági érdekeit is az szolgálja, ha minél több forrásból tudná beszerezni a gazdaság működtetéséhez és a lakosság igényeinek kielégítéséhez szükséges gázmennyiséget”.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.