Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2021. február 9. 06:05 Közélet

Színre lépett a NER és a Strabag közé besimult építőipari csodacég tulajdonosa

Daniel Neubauer bécsi ügyvédet egy új tulajdonos, Aczél Zoltán váltotta fel a bécsi Belfry Holding GmbH-ban. Ez a hír első hallásra nem tűnik fontosnak, pedig nagyon sok mindent tisztába tesz a magyar építőipari közbeszerzések elmúlt évekbeli történetében.

Ahogy arról korábban részletesen írtunk, a  Belfry-cégek a magyar építőipar csodagyerekei voltak, sorra nyerték az állami út- és vasútépítési tendereket Magyarországon. Ezt szinte mindig a Strabag konzorciumi partnereként, vagy alvállalkozójaként tették. Cikkünkben sok példán keresztül mutattuk be, hogy a Belfry csoport minden jel szerint kivételes helyzetben van, amennyiben az orosz-osztrák Strabaghoz és a NER világához egyaránt jó üzleti kapcsolatok fűzik. Szerepe alapján mindig is úgy tűnt, mintha a Belfry biztosítaná a Strabag NER-kompatibilis működését.

Csakhogy egészen mostanáig megakasztotta a történetet az a meglehetősen életszerűtlen körülmény, hogy a Belfry végső tulajdonosa egy olyan bécsi ügyvéd, Daniel Neubauer volt, aki építőipari értelemben egyszer csak a semmiből bukkant fel, majd elkezdett sikert sikerre halmozni Magyarországon.

Neubauer 2018 márciusában határozottan visszautasította nekünk azt a feltételezést, hogy bárkinek a strómanja lenne. Most mégis hátralépett, és átadta a helyét Aczél Zoltánnak.

Ez végső soron azért nem meglepetés, mert Aczél Zoltán régóta a Strabag regionális lobbistájaként volt ismert, édesapja, Aczél Tamás pedig a magyar Belfry-cégek vezetője. Aczél Zoltán neve sok ausztriai és magyarországi projekt kapcsán előkerült már, többek között az Alstom korrupciós ügye kapcsán is megvádolták, de az osztrák ügyészség végül társaival együtt felmentette a vádak alól.

A tulajdonosváltással egyértelmű lett, hogy Aczél Zoltán a Belfry tulajdonosa, ami korábban csak sejthető volt.

A Belfry korábban határozottan azt mondta, hogy Aczél Zoltán nem dolgozik nekik, sem munkatársként, sem lobbistaként. (Ezt az állítást pro forma természetesen nem befolyásolja, hogy Aczél most tulajdonosként beszállt, édesapja vállalatvezető, ő pedig leginkább a Strabag lobbistájaként ismert.)

A Belfry 2016 és 2018 között összesen mintegy 300 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el az akkor még a rejtélyes bécsi ügyvéd nevére bejegyzett magyarországi vállalkozáscsoportként. A nyolc közbeszerzésből csupán egy kisebb ajkai megbízás volt, amit nem a Strabaggal közösen nyert meg a cég. Alvállalkozóként pedig Szíjj László és Mészáros Lőrinc építőipari NER cégei is rendre feltűntek nála.

De amilyen viharosan ívelt fel a közbeszerzési csillagzat, olyan gyorsan vége is lett a nyerő szériának. 2018-as cikkünk óta már csak egy újabb közbeszerzést találtunk, amelyet elnyert, ebben a Magyar Közút útfelújítási munkáit a Strabag és a Belfry közösen vitte, 2018-ra.

Nehéz azonban szétszálazni azt, hogy az elnyert közbeszerzési megbízásokból értékben mennyi vándorolt a Belfry-hez, a Strabaghoz vagy Mészáros Lőrinc cégeihez, mivel a közbeszerzéseken szinte mindig konzorciumban indulnak a cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinccel együtt dübörög az osztrák ügyvéd nevére bejegyzett, 60 milliárddal kitömött csodacégA Belfry-cégek rakétához hasonlítható karriert futottak be az utóbbi hónapokban a magyar közbeszerzésekben. Nem nehéz kikövetkeztetni, ki állhat a cég mögött.

A Rákos-Hatvan vasútvonal vállalkozási szerződéséből azonban kiolvasható, hogy ott 19 százalékos a Belfry részesedése – bár a cégnek korábban nem ismert vasúti munkája. Ez ugyan csak játék a számokkal, de mégis: ha a többi projektnél is hasonló arányokról lehet szó, akkor 60 milliárd forinthoz is juthat a nagyrészt idén és jövőre záruló megbízásokkal a cég.

És bár az utóbbi időben nem sikerült újabb beszerzéseket elnyerni, pénzügyileg mégis kiválóan teljesít a cégcsoport 5 vállalkozása. 2019-ben 25,3 milliárd forintos árbevétel mellett 4,3 milliárdos nyereséget ért el. Sőt, még a vállalkozási kedv sem lankadt: 2020 március 23-án még újabb céget is alapítottak Belfry MTech néven (a többi cég neve a csillagra kattintva olvasható*2014.04.02 Belfry MS Kft.
2016.03.11 Belfry PE Kft.
2017.12.12 Belfry RE Kft.
2018.01.30 Belfry CC Kft.
2019.02.06 Belfry FM Kft.
2020.03.23 Belfry MTech Kft.
).

Az elmúlt 5 évben összesen 66 milliárd forint árbevételt értek el a Belfry-cégek, 8,7 milliárd forintos adózott eredménnyel – és ezt a tulajdonos bécsi Belfry Holding GmbH-nak el is utalták. 

A Belfry cégek öt éven keresztül példátlanul nyereségesen működtek, az építőiparban hihetetlen magasnak számító 13 százalékos profitrátát értek el.

A cégcsoport pénzügyi adatait vizsgálva az is elgondolkodtató, hogy nagyon kevés munkavállalóval érték el mindezt. Az utolsó öt év átlagában évente

452 millió forint árbevétel és 56 millió forint profit jutott minden egyes alkalmazottra.

Az alkalmazotti létszám 2020-ban még nagyot is lépett előre: a 2019-es 52 fő után a legfrissebb adatok szerint már 76 fő dolgozik a cégeknél.

Tavaly februárban a szlovén oknyomozó portál, a necenzurirano.si azt írta, hogy a Belfry elutalt 140 ezer eurót az R-Post-R nevű helyi médiacégnek, amely ebből támogatta a Fidesz szlovén szövetségese, a Janez Janša vezette SDS-t. Mivel a Belfry üzletileg nincs jelen Szlovéniában, az eset kapcsán a szlovén ügyészség vizsgálni kezdte az SDS-hez köthető médiacégek külföldi finanszírozását.

A Belfry osztrák anyacégének van egy közös vállalkozása Horvátországban, és a Szíjj Lászlóhoz tartozó Duna Aszfalttal közösen az NK Osijek eszéki fociklub szponzoraként is fellép (Magyarországon pedig a Puskás FC egyik támogatója).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBeindult a biznisz Mészáros Lőrinc horvát focicsapatánálRekordigazolással keresett 1,2 millió eurót a leköszönő felcsúti polgármester csapata, de az Eszék még mindig a magyar modell szerint működik.

A Belfry-cégek egyik ügyvezetője, Borbély Ágnes is a Szíjj-kapcsolatot erősíti. Ő 2017 és 2018 között az akkor még Simicska Lajos tulajdonában álló Dunántúli Kft.-t és a KÖZGÉP-Energia Kft.-t vezette. Simicska 2018 júliusában adta át minden érdekeltségét a NER-nek, de az ügyvezető ezt követően az év végéig a helyén maradhatott.

Így lett végül a magyar sajtóban csak a Strabag lobbistájaként emlegetett Aczél Zoltán, az egykor Fidesz-mumusnak számító Strabaghoz köthető szereplőből a NER-hez kapcsolható építőipari vállalkozó.

(Frissítés: a cikk megjelentetése előtt elkerülte a figyelmünket, hogy a Válasz Online már korábban megírta, hogy Aczél Zoltán a nevére vette a Belfry-cégeket.)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet belfry Duna Aszfalt Mészáros Lőrinc sds Strabag Szíjj László szlovénia Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.