A fővárosi Városliget fejlesztésére a kormány 2015-ben 157 milliárd forintot szánt, és 2019-re tervezték azt befejezni az erről szóló kormányrendelet szerint. A költségeket és a határidőket már biztosan nem fogják tartami.
Már 2017-ben 230 milliárdra lehetett a teljes költséget becsülni, amikor még ki sem írták az összes épület közbeszerzési eljárását. Tavaly év végén a leszerződött összegek is már 150 milliárd forintnál jártak*Ebben már a Biodóm fejlesztése is benne van, amit ugyan a kormány fizet részben, de a Fővárosi Állat- és Növénykertnek kellene megvalósítani – egyelőre azonban az elszálló költségek miatt nem látni, hogy miből.
, ami rögtön 222-re ugrik a Nemzeti Galéria tervezett költségeivel.
Azóta sok más munka is drágult, illetve még mindig vannak olyan munkák, amikre szerződést sem kötöttek. Így a projekt megvalósítására létrehozott állami cég, a Városliget Zrt. sem időben, sem költségben nem tudta a vállalásokat tartani.
Az állami cég akkori közlése szerint 2017-ben még 26 milliárdot terveztek elkölteni az Új Nemzeti Galériára, ez később a tervezés során 48 milliárdra kúszott fel, egy mostani szerződésmódosításból azonban már az is kiderült, hogy immár 73 milliárd forinttal számolnak.
Az eredeti mérnöki szerződést még 2015-ben kötötték meg a Nemzeti Galériával kapcsolatban. Ebben a szerződésben az Óbuda-Újlak Zrt. és a Főber Zrt. a Városliget Zrt. részére az Új Nemzeti Galériához egyedileg meghatározott mérnöki feladatokat nyújt. A szerződés nem érhető el sem a Városliget Zrt. honlapján, sem az EKR portálon, sem a közbeszerzési szerződések keresőjében sem, pedig már kétszer is módosították.
Ami azonban biztosan látszik, hogy megnőtt a mérnöki szolgáltatások utáni igény: az Óbuda-Újlak és a Főber közös szerződésében 375-ről 503 millióra nőttek a mérnöki szolgáltatások költségei a mostani, harmadik módosítás után.
A Nemzeti Galéria tervezését 2016-ban nyerte el a magyar Bánáti + Hartvig Kft. a japán HANAA Jimusho Ltd.-vel közösen 2,65 milliárd forintért, ez 2019 szeptemberében drágult 2,83 milliárd forintra. Ezek alapján tudták folyamatosan módosítani a mérnöki munkákat.
A mérnöki feladatokra megkötött szerződés módosítását indokolni is kellett. Ebből derül ki, hogy mivel a terveket a japán-magyar cégpáros már elkészítette, így aktualizálni lehetett költségterveket is. Így növekedhetett az eredetileg 26 milliárdosra tervezett múzeum ára első körben 48 milliárdra, majd a most nyilvánosságra hozott adatok alapján 72,7 milliárdra.
Bár még egyetlen kapavágás nem történt az Új Nemzeti Galéria építésében, a kivitelezés eredeti 26 milliárdos ára közel a háromszorosára emelkedett.
Ami igazán érdekes, hogy az Új Nemzeti Galériát a kormány nagyon szeretné megépíteni – erről nyilatkozott a projektért felelős Baán László idén februárban. A főváros viszont úgy gondolja, hogy nem szeretne több új épületet a Városligetbe. Ezért az Új Nemzeti Galéria megépítésére még nem is született szerződés; ahogy Baán László a G7-nek fogalmazott, a főváros ellenkezése miatt a kormány felfüggesztette a megépítését.
Egy nemzetközi építésztender nyomán megtervezett, valóban nem mindennapi elemeket is felvonultató múzeum megépítése több éves csúszásánál és a költségek emelkedésénél adja magát magyarázkodásként, hogy a különleges technológiák és az egyedi látvány miatt nem sikerült jól belőni kezdetben a költségeket.
Ennek kapcsán érdekes az ugyanúgy augusztus 25-én közzétett, szintén az Óbuda-Újlak Zrt. – Főber Zrt. konzorciummal még 2020. június 26-án aláírt szerződésmódosítás a Dózsa György úton már épülő mélygarázs építésével kapcsolatban.
Itt is a mérnöki munkák drágulnak – 290-ről 356 millió forintra. De ennek oka, hogy még 2019. decemberében a West Bau Hungária Kft. kivitelezési szerződését azért emelték meg 1,6 milliárddal, mert nem parkolót kellett végül építeni a mélygarázs felett, hanem zöldfelületet. Tehát a kivitelezés drágulása a mérnöki szolgáltatások díját is megemelte.
A Városliget Zrt. tájékoztatása szerint ezt idén ősszel adják át, ám a mérnöki szerződés nyár elejei módosítása szerint ez csak 2021. január 31-én történik majd meg, egy évvel az eredeti határidő után.
Pedig a mélygarázs építés egy igen egyszerű és jól tervezhető rutinfeladat, ráadásul sok éve volt a Városliget Zrt.-nek a felkészülésre és a tervezésre. Ha még ez is csak egyéves csúszással, a tervezettnél negyedével drágábban épülhet meg, az összetettebb feladatoknál csak ennél rosszabb eredményt remélhetünk.
Közélet
Fontos