Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2019. november 21. 06:53 Közélet

Oldalanként egymillió forintért írhat tanulmányt a Szijjártó Sarolta által vezetett cég egy felesleges beruházáshoz

Mágnesként vonzza magához az állami megrendeléseket és támogatásokat a Truck Race Promotion Kft., amelynek operatív igazgatója Szijjártó Sarolta, a külgazdasági és külügyminiszter testvére. A kamionos Európa-bajnokság magyarországi versenyeinek szervezésére létrejött cég egy merőben új feladatot kapott: a nyíregyházi multifunkciós versenypályáról ír 215 millió forintért megvalósíthatósági tanulmányt, a közbeszerzési értesítőben megjelent beszámoló szerint a Katona Mérnöki Szolgáltató Kft.-vel közösen, 47-53 százalékos arányban.

A munkáról nem sok részlet derül ki, csak annyi, hogy legalább 200 oldalnak kell lennie a kész anyagnak. A megbízás igen bőkezűnek tekinthető, mivel eldöntött tény, hogy ezt a több tízmilliárdos beruházást meg fogják valósítani – már három kormányhatározat is született erről (1, 2, 3).

Az előkészítés elhúzódott, kezdetben a tanulmány elkészítését 2018 végére tervezték, a mostani közbeszerzés szerint azonban csak 2021-re készülhet el. A folyamatos csúszásnak forrásaink szerint az az oka, hogy a kormányon belül számos érdekkör egymásnak feszült a témában: a sportért felelős államtitkár, Szabó Tünde, az autóiparért lelkesedő Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és a testvére révén érdekelt Szijjártó Péter vezette erőcsoportok is maguknak szerették volna megszerezni a vezető szerepet.

A nyíregyházi projekt korábban tartozott már az Emberi Erőforrások Minisztériumához (EMMI)*Ide tartozik a Sportért Felelős Államtitkárság Szabó Tünde vezetésével., a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz, a Miniszterelnöki Kormányirodához, valamint a nemzeti fejlesztési miniszterhez*Ennek utódja a Palkovics László vezette ITM. is a kormányhatározatok alapján. A mostani közbeszerzést a Nemzeti Sportközpontok írta ki, amely az EMMI-hez tartozik.

Korábbi cikkünkben bemutattuk, hogyan találták meg a Truck Race Promotion Kft.-t a külügyminisztérium és háttérintézményeinek támogatásai: számításaink szerint idén már 74 millió forintos támogatás kaphatott a cég, amihez most a 215 milliós szerződésből 101 milliós megbízás társul.

A tavaly 313 milliós árbevételű Truck Race Promotion így idén már 175 millió forintnyi állami támogatáshoz és megbízáshoz jutott.

 

Szijjártó Sarolta (balra) és Őry Tamás, a Truck Race Promotion ügyvezetője (jobbra)

Egyelőre nem jelent meg információ arról, hogy mennyibe kerülhet a Nyíregyházára tervezett autó-motor versenypálya, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján akár 50-100 milliárdos tételről is szó lehet. Pedig nem nagyon látni, hogy mi szüksége van erre az országnak: a Hungaroring is óriási veszteségeket okoz, az évi immár 12 milliárdos állami támogatás egy jelentős része ráadásul egy osztrák céghez kerül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvek óta Ausztriába gurulnak a Hungaroring állami milliárdjaiMagyarországon nagyon régóta úgy gondolják, hogy adófizetői milliárdokkal kell teletömni az autósportot. Pedig a pénz jelentős része egyszerűen eltűnik anélkül, hogy bármi haszon lenne belőle.

Nyíregyházán raliversenyeket*Nem kamionok versenyéről van tehát szó. tartanának, természetesen állami támogatással: a kormány el is kötelezte magát, hogy 2020 és 2023 között évi 100-110 millió forintnak megfelelő euróval támogatja a futamot. Ezt a Magyar Autómotorsport Szövetség kapja, de mint korábbi cikkünkben bemutattuk, a Truck Race Promotion Kft. operatív vezetését végző Szijjártó Sarolta ebben is szerepet vállal.

Így talán nem meglepő, hogy a szövetség egy külsős cégre bízza a verseny feladatait. A verseny kiírásában megtaláltuk, hogy

az állami százmilliókkal dotált rali-Eb promóteri munkáit a Truck Race Promotion Kft. kapta meg.

Magára a ralipályára visszatérve, nem igazán érthető, hogy mi szükség van egy új létesítményre, hiszen a szerződésben kikötött FIA 6-os kategóriás minősítéssel már rendelkezik egy pálya Magyarországon. A nyirádi pálya magántulajdonban van, a Nyirád Motorsport Kft.-nek azonban nem megy jól: az elmúlt öt évben összesen 107 millió forint árbevétel mellett 63 milliós veszteséget ért el. Így nem igazán tűnik úgy, hogy bármilyen valós igény lenne egy új raliversenypályára.

Eléggé úgy néz ki, hogy a különböző érdekkörök vitáját az adófizetők számlájára fogják rendezni: Kósa Lajos debreceni fideszes erős ember és Talmácsi Gábor motorversenyző a napokban jelentette be, hogy Debrecenben épülhet egy újabb versenypálya, ahol MotoGP versenyeket*Itt tehát kifejezetten motorok versenyeznének. akarnak tartani.

A Gyurcsány-kormány terve szerint egy ilyen Sávolyon, a Balaton mellett épült volna meg, de a Bajnai-kormány a válság beálltával kiszállt a drága, és szinte biztosan jelentős állami veszteséget hozó projektből. A debreceni bejelentésen ott volt Palkovics László is, így úgy tűnik, hogy a nyíregyházi projektből kiszorulva ezzel vigasztalódhat.

Pedig ha van olyan versenysport, aminek az állami támogatása felesleges és káros, az az autó-motor sport: nem egészséges, nem nevel mozgásra, így példaértéke sincsen. Sőt, roppant környezetszennyező és veszélyes. Mégis, a magyar kormány ilyesmire is sokat költ, ahogy az a sportversenyek állami támogatását bemutató cikkünkből kiderült.

Természetesen lehetne érvelni azzal, hogy az ilyen versenyek – főképpen a turizmuson keresztül – élénkítik a gazdaságot, de ez az érv a költségekhez képest már a Forma-1 esetében is egyre gyengébb lábakon áll. Egy raliverseny vagy éppen a kamionos Eb pedig jellemzően sokkal kevesebb külföldi szurkolót mozgat meg, mint az F1.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkár akarjuk, akár nem, stadionok nélkül is elkölt a kormány 138 milliárdot sporteseményekreÖtévente kifizetjük egy olimpia árát, érdektelen sportrendezvényekre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet motogp nyíregyházi versnypálya rali eb Szijjártó Péter szijjártó sarolta truck race promotion Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Torontáli Zoltán
2025. március 25. 12:52 Közélet, Vállalat

Elindult az árrésstop veszteségének szétterítése a boltok alatti szinten

A magyar élelmiszeriparnak kellene állnia a veszteség egy részét, miközben hatékonysága gyenge, hazai értékesítése pedig a 2021-es szint alatt van.

Jandó Zoltán
2025. március 24. 12:56 Adat, Közélet

Kozmetikázni akarja az inflációt a kormány, vagy a választók árérzékelésére játszik?

A boltok után a bankok következnek, a cél egyszerre lehet a statisztika kozmetikázása és hogy a választói bázis kisebb inflációt érzékeljen.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.