Általános iskola felső tagozat tavasz-nyár étlap esetében 10 élelmezési napban 2-nél több alkalommal fordul elő száraztészta az étrendben; … nem szerepel ötnaponta legalább kétszer baromfihús az Óvoda tavasz-nyár étlapján; … a Ca tartalom nem került feltüntetésre az étlapokon, továbbá 2×10 élelmezési nap vonatkozásában ismétlődések fordulnak elő az étrendben.
Mások mellett ilyen indokokkal zártak ki a kőbányai közétkeztetési tender négy indulójából hármat. Az önkormányzat közbeszerzésén így végül kizárólag egy, korábban már Mészáros Lőrinccel is hírbe hozott cég maradt versenyben a tíz éves, közel 10 milliárd forintos megbízásért.
Tényleg komoly munkáról és üzletről van szó. A nyertesnek nagyjából ezer óvodás és durván háromezer iskolás számára kell minden tanítási (illetve nevelési) napon ebédet szállítania, de több ezer adag uzsonnával és tízóraival is el kell látniuk a sulikat és az ovikat nap mint nap, az idősek és rászorulók közétkeztetéséről nem is beszélve.
A pályázók hibái nem csak azért furcsák, mert hatalmas üzletről van szó, így azt gondolhatnánk, mindenki komolyan vette a feladatot, hanem azért is, mert több közülük komoly rutinnal rendelkezik. A bakikra azonban magyarázat lehet, hogy mindössze hét napjuk volt az ajánlatokat összeállítani*A közbeszerzési hirdetményt, amelyben ajánlattételre kérték fel a piaci szereplőket 2019.07.08-án tették közzé, a részvételi jelentkezési határidő pedig 2019.07.15. volt.. Ráadásul nem ez az egyetlen furcsaság a X. kerületi önkormányzat életében meghatározó méretű szerződés körül, aminek első feltöltött változatából a legfontosabb oldalak hiányoztak, és végső soron részben azzal a céggel kötötték, akitől éppen megszabadultak.
Az új beszerzést nem az tette szükségessé, hogy lejárt a korábbi megállapodás, hanem hogy Kőbánya – közös megegyezéssel – idő előtt szerződést bontott a tucatnyi iskolába, ugyanennyi óvodába és a helyi humánszolgálatónak is napi több étkezésre szállító céggel, a Pensio Minőségi Közétkeztetés Kft-vel. A csoporttal voltak gondok korábban máshol is, több cikk született a például foglalkoztatási problémákról és minőségi hiányosságokról. Utóbbival Kőbányán sem volt minden rendben, legalábbis erre utal, hogy három éve elég rossz értékelést kapott a cég a helyi oktatási intézményekben
Egyáltalán nem biztos azonban, hogy ez vezetett a szerződésbontáshoz, az okokról ugyanis az önkormányzati dokumentumok nem szólnak. De az biztos, hogy a minimum öt, de jobb esetben 10 éves szerződést szűk négy év után, idén tavasszal felbontották, azzal a kitétellel, hogy a cég egészen addig szállít még, amíg az új partnert ki nem választják.
Így igazából semmi nem utalt arra, hogy az önkormányzatnak kapkodnia kellene, és eleinte nem is tette. Bár a képviselők arra kérték fel a polgármestert, hogy azonnal intézkedjen az ügyben, az új tendert csak július elején írták ki.
A bő három hónapos csúszás fényében pedig különösen furcsa, hogy a pályázóknak mindössze hét napot adtak, hogy összeállítsák ajánlatukat.
Bár a rendkívül szűk határidő nem példa nélküli, de normálisnak sem lehet nevezni. A kisebb beszerzéseknél előfordul, hogy nem hagynak ennél több időt az ajánlattételre, de még ilyenkor is inkább a két hét jellemző, de nem ritka az egy hónap sem, különösen a nagyobb településeken.
A ráhagyásra már csak azért is szükség van, mert nem egy egyszerű közbeszerzésről van szó. A közétkeztetési tendereken sokkal több iratot kell benyújtani, mint egy átlagos eljárás során.
Bár a területen ténykedő cégek többségének komoly rutinja van a közbeszerzésekkel, hiszen jórészt állami megrendelésekből élnek, egy ilyen dokumentumhalmot nekik sem öt perc összerakni. A piacon úgy tartják, hogy több hónapos felkészülést igényel csak a pályázat beadása aminek nagyon sok előfeltétele is van. Persze valamennyire lehet előredolgozni, főleg, ha tudják, hol számíthatnak tenderekre, de az egy hét így is elég kevésnek tűnik.
Kőbányán azonban egyáltalán nem is sikerült érvényes ajánlatot benyújtania a nyertes pályázó versenytársainak. A bevezetőben említett hibák mellett elég sok másikat is elkövettek, legalábbis az értékelő dokumentum szerint. Megpróbáltuk megkérdezni, hogy az esetenként egyébként rutinos cégeknél mi vezetett a bukáshoz, ám a kizárt indulók közül egyik sem kívánt érdemben válaszolni a kérdéseinkre.
A lényeg, hogy végül kizárólag egy ajánlat maradt versenyben, a Kórház- és Menzaétkeztetés Kft-é. Ez azonban csak augusztus 29-én derült ki, azaz másfél hónappal az ajánlatok beadása, illetve azok megismerése után. A képviselőtestület ugyanis csak ekkor tűzte napirendre a kérdést, aminek fényében megint csak nehezen érthető, hogy miért csak egy hetet adtak az ajánlattételre.
A nyertes céget is megkerestük a közbeszerzés ügyében, többek között arra is kíváncsiak voltunk, hogy a versenytársakkal ellentétben nekik hogyan sikerült összeállítani viszonylag rövid idő alatt az ajánlatukat. Múlt héten sikerült is beszélnünk a társaság ügyvezetőjével, aki számos kérdésünkre válaszolt. Később azonban*Miután a megbeszélteknek megfelelően az ügyvezetőtől származó idézeteket és azok szövegkörnyezetét átküldtük. a nyilatkozatot visszavonták, közölték, hogy annak közléséhez nem járulnak hozzá, illetve jogi eljárásokat helyeztek kilátásba. Ezt követően tettünk még egy kísérletet, mert mindenképpen szerettünk volna, ha a vállalat álláspontja is megjelenik a cikkben. Ismét felvettük a kapcsolatot az ügyvezetővel, aki írásban kérte a kérdéseinket, de végül ezekre is csak annyi választ kaptunk, hogy nem kívánnak nyilatkozni.
A Kórház- és Menzaétkeztetés Kft-nek egyébként szintén van tapasztalata a közétkeztetési területen. Azaz most már van, öt évvel ezelőtt ugyanis ugyanezt még nem igazán lehetett még elmondani a cégről. Annyira nem, hogy a
vállalat neve egészen 2014 tavaszáig Abu-Cash Pénzügyi Tanácsadó Kft. volt, főtevékenysége pedig ennek megfelelően "egyéb pénzügyi kiegészítő tevékenység" volt.
A vendéglátást csak a névváltás után vették fel a tevékenységek közé.
Sokat azonban így sem kellett várni az első komoly megrendelésre. Korábbi cikkek szerint a Markhot Ferenc Kórházba már 2014-ben szállítottak, 2016-ban pedig a 15. kerületben és Miskolcon is behúztak egy-egy komolyabb tendert. Utóbbi volt a nagyobb falat, nagyjából a kőbányai üzlettel összemérhető méretű szerződést kötöttek az önkormányzattal. A siker azonban ekkor már nem volt igazán nagy meglepetés, a cégről ugyanis a Népszabadság hónapokkal korábban azt írta, hogy jó esélye van komoly üzletekre a közétkeztetési piacon.
Az azóta megszüntetett napilap cikke szerint a Kórház- és Menzaétkeztetés Kft. akkori tulajdonosának családja 2014-ben Mészáros Lőrinccel üzletelt, egészen pontosan a Bakony Hús nevű húsüzemet vették meg a felcsúti milliárdostól. Az ügylet kapcsán a Népszabadság azt írta: egy ideje lehetett hallani a piaci pletykákat arról, hogy Mészáros egy közétkeztető cégnek próbálja eladni Bakony Húst, viszonzásul pedig az új gazda vaskos megrendelésekhez juthat a közétkeztetési piacon.
Azóta tulajdonosváltás történt a cégnél, de ez sem oszlatta el teljesen a homályt. A vállalat ugyanis egy üzleti körökben ismeretlen, korábban semmilyen üzleti tapasztalattal*Legalábbis céges érdekeltsége nem volt, a cégregiszter szerint sem ügyvezetőként, sem tulajdonosként nem vett részt egyetlen vállalat életében sem ezt megelőzően. nem rendelkező, a hatvanas évei végén járó nőhöz került, aki egy kispesti panelház második emeletén lakik. Persze nem lehetetlen, hogy valaki nyugdíjba vonulása után vállalkozással üti el az időt, de még ha így is van, akkor is furcsa, ha egy olyan szektort választ, amelynek az ágazati szereplők szerint elég komoly, százmilliós nagyságrendű beruházásigénye van. Ráadásul nem is csak egy vállalatról, hanem egy kilenc cégből álló csoportról van szó, amelyek ma már a Gasztvitál márkanév alatt futnak. A cégnél ezekre, illetve a Népszabadság korábbi állításaira is rákérdeztünk, de az ezekre adott válaszokat sem engedték megjelentetni.
A cég tulajdonosi háttere egyébként politikai körökben is kérdés volt már korábban. Azt követően, hogy a társaság a Miskolc melletti másik nagy 2016-os megbízását is behúzta a fővárosi XV. kerületben, az LMP egyik helyi képviselője, Szilvágyi László egy interpellációban egyenesen azt kérdezte a fideszes Pintér Gábor akkori alpolgármestertől, mostani polgármester-jelölttől, hogy
ráfizetnek-e a kerületi lakosok a sajtóban megjelent hírek szerint a Fideszhez köthető klán által megnyert közétkeztetési megbízásra.
Szilvágyi most lapunknak azt mondta, hogy szerinte az egész közbeszerzés felett a Fidesz bábáskodott, és a képviselőket megkerülve hoztak olyan döntést, amit már nem lehetett volna következmények nélkül visszacsinálni. Utalt rá, hogy
a polgármester láthatóan jóban volt a vállalat akkori ügyvezetőjével, és elég egyértelműnek tűnik, hogy a „Fidesz hozta ezt a brigádot”.
Más kérdés, hogy még az ellenzéki oldalon sem mindenkinek volt ez ennyire egyértelmű. Az akkor még MSZP-s, de azóta a szocialistákkal szakító Móricz Eszter például arról írt, hogy a kormánypárti önkormányzati képviselők éppen hogy hátráltatták a szerződéskötést. Most lapunknak ezt már kicsit másképp idézte fel. Azt mondta, szerinte abban az időben Fidesz-DK nagykoalíció működött a kerületben, és a két párt erős emberei között volt vita a témában, amibe mások nem igazán láttak bele, de úgy érezte a Fidesz inkább akadályozta a folyamatot.
A cég körül tehát eléggé forrt a levegő, de nem csak a tulajdonosi viszonyok és a feltételezett politikai háttér miatt voltak problémák. Szilvágyi László azt mondta, hogy bár az új szállító drágább volt az elődjénél, eleinte nem tudták hozni azt a minőséget, amit korábban megszokhattak a helyi menzákon. Szerinte főleg a diétás ételekkel volt gond, és erről valóban születtek akkor internetes bejegyzések is. Ez mostanra az LMP-s politikus szerint is megváltozott, és sokat javult a helyzet. Erről tanúskodik egyébként a társaság saját honlapján közölt felmérése is, amely szerint országos összevetésben is kifejezetten magas minőségi pontokat kaptak.
A XV. kerületben azonban az ár és a minőség mellett a megállapodásnak egy harmadik vitatott pontja is volt, méghozzá az időtáv, amire kötötték. Az önkormányzat ugyanis öt évre szerződött le a Kórház- és Menzaétkeztetés Kft-vel. ezt ráadásul egyszer további öt évre meg lehet hosszabbítani. A kerületi képviselők lapunknak azt mondták, hogy náluk korábban nem voltak általánosak a hasonlóan hosszú szerződések. Máshol azonban nem ritkák az ilyenek. Bár az általunk átnézett, elmúlt fél évben kiírt tucatnyi közbeszerzés többsége rövidebb időtávra szólt, szép számmal akadtak köztük azért öt évesek, sőt ennél hosszabb is.
A kétszer öt év azonban már tényleg kiugróan hosszú,
a kőbányai szerződésben rögzített egy évtized pedig ha nem is példa nélküli, de mindenképpen érdekes.
Persze a beruházásigény indokolhat ilyen hosszú megállapodásokat is, hiszen az érintett vállalkozó jogosan várja el, hogy befektetése megtérüljön, de pont Kőbányán már a Kórház és Menzaétkeztetés Kft. elődje is hajtott végre fejlesztéseket az elmúlt négy évben.
Kőbányán egyébként épp a kifejezetten hosszú időtáv miatt lett ilyen nagy értékű a szerződés. A közbeszerzési dokumentumok szerint az éves díj valamivel több mint 912 millió forint, de emellett van a szerződésnek egy opciós része is*Az óvodák és iskolák esetében nem igazán lehet fix létszámmal számolni, főleg 10 évre nem., így jön ki a közel 10 milliárdos összeg, ami a központi adatbázisban is szerepel.
Azt nehéz eldönteni, hogy ez mennyire sok vagy kevés mondjuk a korábbi árakhoz képest. Egyrészt az előző szállítóval kötött szerződést nem sikerült megtalálnunk az erre hivatott nyilvános felületeteken, másrészt a mostani szerződést először úgy töltötték fel, hogy abból épp az a két oldal hiányzott, amelyeken a pontos adagárakat részletezték. Később ezt javították, de még most is van olyan adatbázis, ahol a rossz megállapodás van fent.
Mindenesetre eredetileg az idei közétkeztetésre Kőbányán a korábbi szerződés alapján ennél kisebb, 571 milliós kiadással számoltak. Ennek ellenére, amikor a közbeszerzés elfogadása előtt Tóth Balázs LMP-s képviselő rákérdezett, hogy mennyivel lesz drágább az új szerződés a réginél, akkor a jegyző azt válaszolta, hogy
szeptember 1. és december 31. közötti időszakra 428 millió forint áll a tervezés szerint rendelkezésre és az aktuális árakkal várhatóan ez 278 millió forint lesz.
Hozzátette azonban, hogy nem lehet tartósan 40 százalékos megtakarítással számolni, de azt remélik, hogy összességében olcsóbban jön ki a kerület.
Az igazság valahol a kettő (tehát a másfélszeres áremelkedés és a 40 százalékos csökkenés) között van. A korábbi 2014-ben kötött szerződés némileg alacsonyabb összegről indult, mint a mostani, de a megállapodást többször módosították, így legutóbb a szintén 10 éves kontraktus értéke már a 12 milliárdot közelítette. Ehhez képest tehát valóban olcsóbbnak tűnik a Kórház- és Menzaétkeztetés Kft. 10 milliárdja, a képet azonban némileg árnyalja, hogy
a cégnek jóval kevesebb adagot kell szállítania, mint amennyit korábban az elődjétől megrendeltek.
Az óvodákban nagyjából harmadával, az iskolákba 10-15 százalékkal kisebb mennyiséget igényelt most az önkormányzat.
Bár az akkori pontos árakat nem látni, az öt évvel ezelőtti szerződésnél a helyi lapban az egyik ellenzéki képviselő arra panaszkodott, hogy a 400-600 forintos árak nem a legalacsonyabbak a piacon. Ehhez képest a mostani ajánlatban 510 és 800 forint szóródnak ugyanezek az árak, ami ugye 30 százalék körüli emelkedést jelent. Közel ennyivel azonban valószínűleg az előző szállító is emelt (erre utal a szerződés összegének többszöri módosítása). Azaz elég hasonló, esetleg kissé magasabb egység árért szerződhetett le Kőbánya az új közétkeztetési partnerrel.
És végül, ami miatt igazán furcsa ez a kavarás. A kőbányai óvódások, iskolások és idősek jó eséllyel valami nagyon hasonlót kapnak, mint eddig, ha nem pontosan ugyanazt.
Időközben ugyanis kiderült, hogy a Kórház- és Menzaétkeztetés Kft. egyik leányvállalata még augusztusban megvette a kőbányai intézményeknek eddig szállító csoport közétkeztetési üzletágát. Emiatt még az akkor egyébként már felmondott szerződést is módosították a korábbi partnerrel.
Magyarul valójában már több mint másfél hónapja ugyanaz a csoport szállít a kőbányai intézményekben, akivel most tízéves szerződést írt alá a helyi önkormányzat.
Az külön érdekes, hogy a Kórház- és Menzaétkeztetés Kft. nyertes pályázatához az a lányvállalata biztosított referenciát, amelyik megvette ezt a bizonyos közétkeztetési üzletágat. Kérdés, hogy ez milyen referencia volt, mivel az érintett leányvállalatot alig két éve alapították, tavaly összesen 60 ezer forintos bevételt csinált, és a kasszájában lévő 3 millió 954 ezer forinton kívül szinte semmilyen eszköze nem volt. Ráadásul a kőbányai tender idején még az új szerzeménnyel sem tudtak referenciát szállítani, hiszen az ajánlatok beadása után majdnem egy hónappal jött csak a felvásárlás.
Mindenesetre így a váltás egész biztosan nem volt túl szembetűnő. A cégnek a szerződés aláírása azonnal át kellett vennie a feladatot, így októberben már tőlük kapják az ételt az óvodások és az iskolások a tizedik kerületben.
A megállapodáson egyébként kőbányai részről összesen tizenháromszor szerepel a kerület fideszes polgármestere, D. Kovács Róbert Antal aláírása. A politikust, aki a hétvégi önkormányzati választásokon ismét elindul a polgármesterségért, kerestük kérdéseinkkel. Mások mellett arra lettünk volna kíváncsiak, hogy mi volt a probléma az előző beszállítóval, miért tíz évre szerződtek, miért mindössze egy hetet adtak az ajánlatokra, és miért kellett kizárni a négy indulóból hármat. Bár a múlt szerdán küldött levelünket még aznap megnyitották, mostanáig nem kaptunk választ.
Ahogy nem sikerült kapcsolatba lépnünk az ellenzék polgármesterjelöltjével, Somlyódy Csabával sem, aki képviselőtestület tagjaként szintén szavazott az előző szerződés felbontásáról.
Közélet
Fontos