Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. május 30. 06:52 Adat, Közélet

A Facebook árulkodik arról, hogyan robbanthatott a DK és a Momentum

A vasárnapi európai parlamenti választást megelőző kampány egyik legfelkapottabb mozzanata talán az MSZP-s Bangóné Borbély Ildikó patkányozása volt. Ahogy a 444 megírta, a Fidesz több mint egymillió forintot költött a Facebookon a patkányozós videó reklámozására.

Az erről készült videót közel egymillióan látták, és a közösségi médiás adatokat összesítő Fanpage Karma szerint a kampány során ez a bejegyzés váltotta ki a második legtöbb interakciót – több mint 30 ezret – a politikai pártok posztjai közül. Ennél csak a Fidesz anyák napi köszöntője ment nagyobbat, és a lista elejét is a Fidesz uralja: a kampány során a pártok Facebook-oldalai között a 25 legtöbb reakciót kiváltó posztból mindössze négy olyan akadt, amely nem a kormánypárté volt*Kettő a Kétfarkú Kutya Párté, egy-egy az MSZP-é és a DK-é..

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzeken a térképeken megnézheted, hogyan álltak fejre az ellenzéki erőviszonyok BudapestenÖsszeszedtünk minden fontos adatot a nagy fővárosi ellenzéki fordulatról. Úgy tűnik, hogy az LMP-sek inkább a Momentumhoz, az MSZP-sek a DK-hoz pártoltak.

Ez is mutatja, hogy a Fidesz nemcsak az országot, hanem a Facebookot is dominálja a politikai pártok közül. Pedig ennek nem kellene magától értetődőnek lennie, hiszen a Fidesznél két pártnak is több követője van a Facebookon. A Fanpage Karma és a szintén megbízhatónak mondott Socialbakers adatai alapján azonban érthetővé válik, hogy minek köszönhetően uralja a Fidesz a Facebookot.

Talán ennél is érdekesebb kérdés, hogy a vasárnapi választáson miért rendeződtek át teljesen váratlan mértékben az erőviszonyok az ellenzéki oldalon. A két közösségi médiás oldal adatai alapján az is világosabbá válik, hogy minek köszönhetően növelte ilyen szinten a támogatottságát a Demokratikus Koalíció és a Momentum. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Jobbik döbbenetes összeomlásán óriást nyert a Fidesz és a DKA leginkább jobbikos településeken még erősebb lett a Fidesz, de a legtöbbet a DK nyerte, amely meg tudta többszörözni a támogatottságát.

Az adatokra rátérve, a választáson induló pártok oldalai közül a Fidesze mindössze a harmadik legnagyobb, 281 ezer követővel. A Fidesz oldalát a Jobbiké és a Kétfarkú Kutya Párté is megelőzi, a Jobbiknak közel kétszer annyit kedvelője van.

 

A választást megelőző két hónapra visszatekintve azonban látszik, hogy a Jobbik és az MSZP összeomlását már a követőik száma is előrejelezte. Hiába volt kampány és költhettek el tízmillió forintokat a Facebookon, a követőik száma csökkent, a szintén nagyot bukó LMP pedig csak minimálisan, 0,1 százalékkal bővült. A választáson nagyot nyerő Demokratikus Koalíció és Momentum ezzel szemben érdemben növelte a követői számát: 1,7, illetve 2,8 százalékkal.

A Jobbik zuhanását az is előrejelezhette, hogy hiába posztolt közel ugyanannyit, mint a majdnem fele annyi követővel rendelkező Fidesz (napi 5, illetve 5,6 poszt átlagban), a Jobbik bejegyzései mégis jóval kevesebb interakciót váltottak ki.

 

Érdekes, hogy a Fidesz, a DK és a Jobbik esetében lényegében megegyezett a választáson kapott szavazati arányuk (52,3 százalék, 16,2 százalék és 6,7 százalék) a Facebook-oldalukra érkezett interakciók arányával. A Kétfarkú Kutya Párt és a Momentum ellenben jóval kevesebb interakciót kapott arányaiban, mint szavazatot. A választás óta ez lényegesen megváltozott (vasárnapot, hétfőt és keddet vettem figyelembe), főleg a Momentum kapott rengeteg interakciót a bejegyzéseire.

A következő ábra arra is magyarázatot ad, hogy miért emelkedett ki a Fidesz ennyire az emberek elérésében, annak ellenére, hogy csak a harmadik legtöbb követője van. A posztjai több mint 45 százalékát szponzorálta meg, és ezekre a pénzzel is futtatott bejegyzésekre kapta az interakciók 66 százalékát.

 

Más pártok ennek a közelébe sem értek. Az DK, az MSZP és a Jobbik a bejegyzései 5-20 százalékát tolta meg pénzzel, és az interakcióik nagyjából fele ezektől a posztoktól származott. A Momentum posztjaira érkező interakcióknak kevesebb mint 10 százaléka származik szponzorált bejegyzésektől.

A Fanpage Karma azt is megbecsüli, hogy a posztok elérése és az átlagos online reklámárak alapján mennyi pénzt áldozhattak reklámra a Facebookon az egyes oldalak. A szűk két hónapos vizsgált időszakban a portál szerint a Fidesz 276 millió forint körül költhetett, amely közel ugyanannyi, mint amennyit a többi párt költhetett. A második a DK lett 109 millióval, a Momentum pedig mindössze 15 millió forintot költve előzte meg a választáson (és lett több kedvelője a Facebook-oldalának) a becslés szerint 65 milliót költő Jobbikot vagy a 43-at költő MSZP-t. (Frissítés: A cikkünk után a Kétfarkú Kutya Párt azt írta, hogy a rájuk vonatkozó becslés nagyon távol van a valósától, mivel csak 100 ezer forintot költöttek. Ugyanakkor a Momentum megerősítette, hogy a valós költésük megegyezett a becsülttel.)

 

A honlap a követők elköteleződését is méri. Az elköteleződés azt jelenti, hogy egy követő milyen gyakran reagál egy posztra. A Fidesznél ez kimagaslóan nagy szám, 9,9 százalék volt a vizsgált időszakban. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos követőnél 9,9 százalék esély van arra, hogy heti egyszer reagáljon valamit egy bejegyzésre. A Fidesz mellett a DK emelkedik még ki, őt követi a Kétfarkú Kutya Párt, a Mi Hazánk és a Momentum.

 

A Fanpage Karma egy teljesítménymutatót is kidolgozott, ennél az elköteleződést és a növekedést veszik figyelembe. Ez a mutató visszatükrözi a vasárnapi eredményeket, mivel az a három párt végzett az első három helyen, mint a választáson is. A DK ebben még a Fideszt is legyűrte, míg a Momentum megközelítette, és ez részben megmagyarázhatja, hogy miért voltak ilyen sikeresek ezek a pártok vasárnap. A választás három nagy vesztesének számító párt pedig messze lemaradt tőlük.

A választást követően még erősebb lett a sikeresebb pártok felé húzás. A Momentum tábora három nap alatt 3,6 százalékkal nőtt (többel, mint a kampány alatt), a DK-é 0,6 százalékkal, a Fideszé pedig 0,3-mal. A Jobbik és az MSZP követőinek száma ha minimálisan is, de csökkent. 

A pártok legfontosabb oldalai több szempontból is magyarázatot adnak a vasárnapi eredményekre, de közel sem adnak teljes képet. Már csak amiatt sem, mert kizárólag csak a központi oldalakat vizsgáltuk, a regionális, helyi pártszervezetekét vagy az egyes politikusokét nem vettük figyelembe, pedig összességében még meghatározóbbak lehetnek, mint a központi oldalak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVoksán Virág és a Sziget mellett Orbán Viktor az egyik legfontosabb kulturális exportcikkünkA szomszédos országokat inkább nemzetközi sztárok teszik ismertebbé, nálunk a Schobert-házaspár után Orbánnak van a legtöbb külföldi kedvelője a Facebookon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Közélet DK EP-választás facebook Fidesz Jobbik közösségi média LMP Mi Hazánk Momentum MSZP Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.