A vasárnapi európai parlamenti választást megelőző kampány egyik legfelkapottabb mozzanata talán az MSZP-s Bangóné Borbély Ildikó patkányozása volt. Ahogy a 444 megírta, a Fidesz több mint egymillió forintot költött a Facebookon a patkányozós videó reklámozására.
Az erről készült videót közel egymillióan látták, és a közösségi médiás adatokat összesítő Fanpage Karma szerint a kampány során ez a bejegyzés váltotta ki a második legtöbb interakciót – több mint 30 ezret – a politikai pártok posztjai közül. Ennél csak a Fidesz anyák napi köszöntője ment nagyobbat, és a lista elejét is a Fidesz uralja: a kampány során a pártok Facebook-oldalai között a 25 legtöbb reakciót kiváltó posztból mindössze négy olyan akadt, amely nem a kormánypárté volt*Kettő a Kétfarkú Kutya Párté, egy-egy az MSZP-é és a DK-é..
Ez is mutatja, hogy a Fidesz nemcsak az országot, hanem a Facebookot is dominálja a politikai pártok közül. Pedig ennek nem kellene magától értetődőnek lennie, hiszen a Fidesznél két pártnak is több követője van a Facebookon. A Fanpage Karma és a szintén megbízhatónak mondott Socialbakers adatai alapján azonban érthetővé válik, hogy minek köszönhetően uralja a Fidesz a Facebookot.
Talán ennél is érdekesebb kérdés, hogy a vasárnapi választáson miért rendeződtek át teljesen váratlan mértékben az erőviszonyok az ellenzéki oldalon. A két közösségi médiás oldal adatai alapján az is világosabbá válik, hogy minek köszönhetően növelte ilyen szinten a támogatottságát a Demokratikus Koalíció és a Momentum.
Az adatokra rátérve, a választáson induló pártok oldalai közül a Fidesze mindössze a harmadik legnagyobb, 281 ezer követővel. A Fidesz oldalát a Jobbiké és a Kétfarkú Kutya Párté is megelőzi, a Jobbiknak közel kétszer annyit kedvelője van.
A választást megelőző két hónapra visszatekintve azonban látszik, hogy a Jobbik és az MSZP összeomlását már a követőik száma is előrejelezte. Hiába volt kampány és költhettek el tízmillió forintokat a Facebookon, a követőik száma csökkent, a szintén nagyot bukó LMP pedig csak minimálisan, 0,1 százalékkal bővült. A választáson nagyot nyerő Demokratikus Koalíció és Momentum ezzel szemben érdemben növelte a követői számát: 1,7, illetve 2,8 százalékkal.
A Jobbik zuhanását az is előrejelezhette, hogy hiába posztolt közel ugyanannyit, mint a majdnem fele annyi követővel rendelkező Fidesz (napi 5, illetve 5,6 poszt átlagban), a Jobbik bejegyzései mégis jóval kevesebb interakciót váltottak ki.
Érdekes, hogy a Fidesz, a DK és a Jobbik esetében lényegében megegyezett a választáson kapott szavazati arányuk (52,3 százalék, 16,2 százalék és 6,7 százalék) a Facebook-oldalukra érkezett interakciók arányával. A Kétfarkú Kutya Párt és a Momentum ellenben jóval kevesebb interakciót kapott arányaiban, mint szavazatot. A választás óta ez lényegesen megváltozott (vasárnapot, hétfőt és keddet vettem figyelembe), főleg a Momentum kapott rengeteg interakciót a bejegyzéseire.
A következő ábra arra is magyarázatot ad, hogy miért emelkedett ki a Fidesz ennyire az emberek elérésében, annak ellenére, hogy csak a harmadik legtöbb követője van. A posztjai több mint 45 százalékát szponzorálta meg, és ezekre a pénzzel is futtatott bejegyzésekre kapta az interakciók 66 százalékát.
Más pártok ennek a közelébe sem értek. Az DK, az MSZP és a Jobbik a bejegyzései 5-20 százalékát tolta meg pénzzel, és az interakcióik nagyjából fele ezektől a posztoktól származott. A Momentum posztjaira érkező interakcióknak kevesebb mint 10 százaléka származik szponzorált bejegyzésektől.
A Fanpage Karma azt is megbecsüli, hogy a posztok elérése és az átlagos online reklámárak alapján mennyi pénzt áldozhattak reklámra a Facebookon az egyes oldalak. A szűk két hónapos vizsgált időszakban a portál szerint a Fidesz 276 millió forint körül költhetett, amely közel ugyanannyi, mint amennyit a többi párt költhetett. A második a DK lett 109 millióval, a Momentum pedig mindössze 15 millió forintot költve előzte meg a választáson (és lett több kedvelője a Facebook-oldalának) a becslés szerint 65 milliót költő Jobbikot vagy a 43-at költő MSZP-t. (Frissítés: A cikkünk után a Kétfarkú Kutya Párt azt írta, hogy a rájuk vonatkozó becslés nagyon távol van a valósától, mivel csak 100 ezer forintot költöttek. Ugyanakkor a Momentum megerősítette, hogy a valós költésük megegyezett a becsülttel.)
A honlap a követők elköteleződését is méri. Az elköteleződés azt jelenti, hogy egy követő milyen gyakran reagál egy posztra. A Fidesznél ez kimagaslóan nagy szám, 9,9 százalék volt a vizsgált időszakban. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos követőnél 9,9 százalék esély van arra, hogy heti egyszer reagáljon valamit egy bejegyzésre. A Fidesz mellett a DK emelkedik még ki, őt követi a Kétfarkú Kutya Párt, a Mi Hazánk és a Momentum.
A Fanpage Karma egy teljesítménymutatót is kidolgozott, ennél az elköteleződést és a növekedést veszik figyelembe. Ez a mutató visszatükrözi a vasárnapi eredményeket, mivel az a három párt végzett az első három helyen, mint a választáson is. A DK ebben még a Fideszt is legyűrte, míg a Momentum megközelítette, és ez részben megmagyarázhatja, hogy miért voltak ilyen sikeresek ezek a pártok vasárnap. A választás három nagy vesztesének számító párt pedig messze lemaradt tőlük.
A választást követően még erősebb lett a sikeresebb pártok felé húzás. A Momentum tábora három nap alatt 3,6 százalékkal nőtt (többel, mint a kampány alatt), a DK-é 0,6 százalékkal, a Fideszé pedig 0,3-mal. A Jobbik és az MSZP követőinek száma ha minimálisan is, de csökkent.
A pártok legfontosabb oldalai több szempontból is magyarázatot adnak a vasárnapi eredményekre, de közel sem adnak teljes képet. Már csak amiatt sem, mert kizárólag csak a központi oldalakat vizsgáltuk, a regionális, helyi pártszervezetekét vagy az egyes politikusokét nem vettük figyelembe, pedig összességében még meghatározóbbak lehetnek, mint a központi oldalak.
Adat
Fontos