Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 28. 06:47 Közélet, Pénz

Világbajnok magyarázat az úthibákra a kormány kedvenc cégétől: „ez fizika”

Összesen négyen vették igénybe az elmúlt egy évben a hatvani kerékpáros kalandparkot. A komplexumot 2015-ben adták át, azóta összesen 41 biciklis használta.*A projekt 2015 júniusában készül el, ezért az adatszolgáltatás minden évben június 22. és a következő esztendő június 21. között van. Ha a kalandpark és a hozzá kapcsolódó híd költségét elosztjuk a 41 biciklis arányában, akkor kerékpárosonként 9,5 millió forint plusz áfát költött el Hatvan városa.*A beruházás hivatalos neve: Kalandozzunk kerékpárral a Zagyva folyó mentén.

A pályát használók számát azért lehet ilyen pontosan tudni, mert csak előzetes regisztrációval lehet igénybe venni a kalandparkot. Ezek az adatok elérhetőek a hatvani önkormányzatnál, és egy iratbetekintés során jutottam hozzá. A pálya alapesetben mindig zárva van, mivel veszélyes, és ezért csak saját felelősségre lehet rámenni. Az átadó után egy profi kerékpáros súlyosan megsérült, azóta kell egy kérvényt kitölteni a kalandpark kinyitásához és használatához.

Tavaly négy ember töltötte ki az igénylőlapot, ebből csak egy biciklis volt hatvani, a többiek más városokból érkeztek. Ilyen értelemben még be is jött a fideszes városvezetés terve, ugyanis a kerékpáros beruházásoktól a helyi turizmus fellendülését várták. Aligha elképzelhető ugyanakkor, hogy plusz három fő érezhető bevételnövekedést jelentene a helyi vállalkozóknak.

Ha van példa az uniós pénzek esztelen költésére, akkor a hatvani kalandpark az: jól látszik, milyen hatékonytalanul költi Magyarország az európai uniós támogatásokat.

Az eredeti koncepció az volt, hogy épül egy bicikliút Hatvan és a szomszédos település, Boldog között. A 100 százalékos uniós támogatással megvalósuló beruházáshoz hozzácsaptak egy biciklis kalandparkot, ehhez kapcsolódóan egy cikk-cakkban futó hidat a Zagyva folyó felett, egy parkolót, továbbá a parkoló melletti út átalakításának a költségét is.

A teljes összeg nettó 884 millió forint volt, áfával együtt meghaladta az 1,1 milliárd forintot. A beruházás felesleges része, vagyis az – igen kevesek által használt – híd és a a biciklisek elől alapból elzárt kalandpark nettó 391 millió forintot tett ki. Tehát ez vitte el a projekt költségvetésének majdnem a felét. És csak azért nem nagyobb részét, mert költeni kellett a közbeszerzés lebonyolítására, a külső-belső projektmenedzsmentre, a marketingre és a kommunikációra, illetve a műszaki ellenőr díjára.*A teljes projekt nettó költségei:
Tanulmány:
AERA Concept Kft. – 7 millió Ft
Tervezés:
Híd: SPECIÁL TERV Kft. – 2,75 millió Ft
Kerékpárút: SPECIÁL TERV Kft. – 14 millió Ft
Lombkorona kalandpark: SPECIÁL TERV Kft. – 3,75 millió Ft
Kerékpáros kalandpark: SPECIÁL TERV Kft. – 2,45 millió Ft
Közbeszerzés lebonyolítás: ÉSZ-KER Kft. – 6,95 millió Ft
Projekt menedzsment belső: ENVECON Kft. – 11,35 millió Ft
Projekt menedzsment külső: Első Magyar Önkormányzati Kft. – 17,99 millió Ft
Eszközbeszerzés: Sprint 60 Bt. – 1,3 millió Ft
Nyilvánosság: Média Hatvan Kft. – 1,87 millió Ft
Műszaki ellenőr: INCORSO Kft. – 5,65 millió Ft
Könyvvizsgálat: HL-Audit Kft. – 3,9 millió Ft
Üzleti Marketing: Wise Advisory Group Kft. – 19,6 millió Ft
Kivitelezés:
Kerékpár út hatvani szakasz: Duna Aszfalt Kft. – 165,8 millió Ft
Kerékpár út boldogi szakasz: Tief Terra Kft. – 134,4 millió Ft
Kalandpark: EB Hungary Kft. – 138 millió Ft
Gyalogoshíd: Híd Technika Kft. és A-Híd Zrt. – 244,2 millió Ft
Thurzó utca: SA Sziget Kft. – 37,8 millió Ft
Bástya úti parkoló: Bástya Millenium Kft. – 64,9 millió Ft
Összesen: nettó 883,6 millió, bruttó 1,12 milliárd Ft

A beruházás egyetlen értelmes része, a Boldogot Hatvannal összekötő kerékpárút tervezési és kivitelezési költsége csak nettó 314 millió forint volt. További összegeket vitt el a Thurzó utca felújításának nettó 38, illetve a Bástya úti parkoló kialakításának további nettó 65 millió forintos költsége is.

A nettó 884 millió forintos projekt során több mint 500 millió ment el olyan beruházásra, amelynek nem sok köze volt a kerékpározáshoz, emiatt életszerűtlen, felesleges pénzkidobás volt. Igaz, a közel nettó 250 millió forintból elkészült, cikk-cakkban vezető hídon legalább a gyalogosok átkelhetnek a Zagyván. Az Átlátszó.hu készített is erről egy videót, amely itt található.

A két település közötti kerékpárutat sem sikerült jó minőségben elkészíteni.

A kerékpárút egy része a Zagyva melletti töltésen fut. A megnyitást követő évben már garanciális javításokat kellett végezni, mert a beton megrepedezett. Nem véletlenül: az iratbetekintés során látott jegyzőkönyvek tanúsága szerint nem a tervek szerint alakult kivitelezés. A pályaszerkezetet 4 centiméter aszfalt, 20 cm zúzottkő, egy réteg georács, 10 centiméter zúzottkő és 30 centiméter meszes stabilizációs réteggel kellett volna megépíteni.

Az önkormányzat dokumentuma szerint viszont a „vastagság és az anyagminőség nem a terv szerinti, jól látható a süllyesztett szegély vastagságához viszonyítva. A georács a földmunkagép munkája során végig megsérült, láthatók a szétszakadt szalagok a kivitelezés helyén”.

A garanciális javításokat sem úgy csinálták meg, hogy az eredmény hosszú távon kielégítő legyen. (Eleve furcsa egyébként, hogy csak egyéves garanciális időt kellett a kivitelezőnek vállalnia.) A repedések egy részébe – ahelyett hogy feltárták volna az aszfaltot, és újrarakták volna a különböző rétegeket – egyszerűen szurkot öntöttek.

A hatvani szakaszt a közbeszerzéseken gyakran taroló – a Mészáros Lőrinccel üzleti kapcsolatban lévő Szíjj László által tulajdonolt – Duna Aszfalt építette. A legszebb az egészben a garanciális javításokról készült jegyzőkönyv, amelyben a Duna Aszfalt képviselője úgy nyilatkozott, hogy

„nincs kizárva, hogy a repedések egy bizonyos idő után újra meg fognak jelenni, mert ez fizika”.

A cég képviselője szerint „töltésen kerékpárutat építeni nem is olyan egyszerű dolog”. Nem csoda, hogy – néhány száz méter kivételével – az egész kerékpárúton megjelentek a repedések.

De mindenkit megnyugtatott a Duna Aszfalt képviselője, hogy

„megpróbáltuk úgy megépíteni ezt a töltésen lévő kerékpárutat, hogy mindenki tanulhasson belőle.”

Az önkormányzat végül elfogadta a kivitelező javaslatát, miszerint a kerékpárút egyes részein elég bitumennel kiönteni a repedéseket, és csak a szintbeli eltolódást produkáló részeken kell feltárni és újrarakni, illetve -aszfaltozni a kerékpárutat. A kijavított kerékpárút megtekinthető a 60lap.hu internetes oldalon, illetve az alábbi videón is látható.

A torzó még néhány évig biztosan velünk marad, mert az önkormányzat azt vállalta az Európai Unió felé, hogy öt évig megőrzi a létesítményt. 2020 után lehet azon gondolkodni, hogy milyen értelmes felhasználása lehet a kalandparknak és a hídnak.

Közélet Pénz Duna Aszfalt Hatvan kalandpark kerékpár kerépárút uniós beruházás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Kiss Péter
2022. szeptember 25. 16:44 Közélet, Pénz

Alaposan betárazva indul harcba az MNB az infláció ellen

De vajon elegendő lesz-e a muníció a forint árfolyamának stabiliziálásra, és a pénzromlás megfékezésére?

Bucsky Péter
2022. szeptember 25. 04:34 Adat, Közélet

Rogán 446 milliót, a legszegényebb államtitkár 4 milliót keresett tavaly

A miniszterek és az államtitkárok vagyoni helyzete között óriási a különbség. Orbán Viktornál 27-en is többet keresnek. A szja-kedvezményekkel százmilliót spórolnak a miniszterek, de Rogán Antal nem él a kedvezménnyel.

Lannert Judit
2022. szeptember 22. 17:38 Közélet

A gyerekeink jövőjének ne a saját múltunkat képzeljük el

A közoktatás romjaiból érdemes nem a már elavult régit újraépíteni, hanem valami olyat, ami képes Magyarországot átvinni a 21. századba.

Fontos

Avatar
2022. szeptember 24. 15:27 Pénz, Világ

Fontos részleteket takar el a nyilvánosság elől a brit udvartartás, a közvélemény ennek ellenére kitart mellettük

III. Károly népszerűsége sokat javult, mióta király lett, bár vannak, akik szerint túl sokba kerül a királyi intézmény fenntartása.

Fabók Bálint
2022. szeptember 24. 07:51 Tech

G7 Reggel: Goudát beérő trappista és egy spórolós óvónő

A kormány recessziós várakozása, egy szemléletformáló élményről és árdrágítók elleni razzia a mai G7 Reggelben.

Hajdu Miklós
2022. szeptember 24. 06:41 Világ

A balti államok és Lengyelország nem látják szívesen az Oroszországból menekülőket

A már külföldre menekült oroszok szerint azonban még akár a Putyinhoz közel állók számára is engedélyezni kellene a határátlépést bizonyos feltételek mellett.

Ne hagyd ki