Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 28. 06:47 Közélet, Pénz

Világbajnok magyarázat az úthibákra a kormány kedvenc cégétől: „ez fizika”

Összesen négyen vették igénybe az elmúlt egy évben a hatvani kerékpáros kalandparkot. A komplexumot 2015-ben adták át, azóta összesen 41 biciklis használta.*A projekt 2015 júniusában készül el, ezért az adatszolgáltatás minden évben június 22. és a következő esztendő június 21. között van. Ha a kalandpark és a hozzá kapcsolódó híd költségét elosztjuk a 41 biciklis arányában, akkor kerékpárosonként 9,5 millió forint plusz áfát költött el Hatvan városa.*A beruházás hivatalos neve: Kalandozzunk kerékpárral a Zagyva folyó mentén.

A pályát használók számát azért lehet ilyen pontosan tudni, mert csak előzetes regisztrációval lehet igénybe venni a kalandparkot. Ezek az adatok elérhetőek a hatvani önkormányzatnál, és egy iratbetekintés során jutottam hozzá. A pálya alapesetben mindig zárva van, mivel veszélyes, és ezért csak saját felelősségre lehet rámenni. Az átadó után egy profi kerékpáros súlyosan megsérült, azóta kell egy kérvényt kitölteni a kalandpark kinyitásához és használatához.

Tavaly négy ember töltötte ki az igénylőlapot, ebből csak egy biciklis volt hatvani, a többiek más városokból érkeztek. Ilyen értelemben még be is jött a fideszes városvezetés terve, ugyanis a kerékpáros beruházásoktól a helyi turizmus fellendülését várták. Aligha elképzelhető ugyanakkor, hogy plusz három fő érezhető bevételnövekedést jelentene a helyi vállalkozóknak.

Ha van példa az uniós pénzek esztelen költésére, akkor a hatvani kalandpark az: jól látszik, milyen hatékonytalanul költi Magyarország az európai uniós támogatásokat.

Az eredeti koncepció az volt, hogy épül egy bicikliút Hatvan és a szomszédos település, Boldog között. A 100 százalékos uniós támogatással megvalósuló beruházáshoz hozzácsaptak egy biciklis kalandparkot, ehhez kapcsolódóan egy cikk-cakkban futó hidat a Zagyva folyó felett, egy parkolót, továbbá a parkoló melletti út átalakításának a költségét is.

A teljes összeg nettó 884 millió forint volt, áfával együtt meghaladta az 1,1 milliárd forintot. A beruházás felesleges része, vagyis az – igen kevesek által használt – híd és a a biciklisek elől alapból elzárt kalandpark nettó 391 millió forintot tett ki. Tehát ez vitte el a projekt költségvetésének majdnem a felét. És csak azért nem nagyobb részét, mert költeni kellett a közbeszerzés lebonyolítására, a külső-belső projektmenedzsmentre, a marketingre és a kommunikációra, illetve a műszaki ellenőr díjára.*A teljes projekt nettó költségei:
Tanulmány:
AERA Concept Kft. – 7 millió Ft
Tervezés:
Híd: SPECIÁL TERV Kft. – 2,75 millió Ft
Kerékpárút: SPECIÁL TERV Kft. – 14 millió Ft
Lombkorona kalandpark: SPECIÁL TERV Kft. – 3,75 millió Ft
Kerékpáros kalandpark: SPECIÁL TERV Kft. – 2,45 millió Ft
Közbeszerzés lebonyolítás: ÉSZ-KER Kft. – 6,95 millió Ft
Projekt menedzsment belső: ENVECON Kft. – 11,35 millió Ft
Projekt menedzsment külső: Első Magyar Önkormányzati Kft. – 17,99 millió Ft
Eszközbeszerzés: Sprint 60 Bt. – 1,3 millió Ft
Nyilvánosság: Média Hatvan Kft. – 1,87 millió Ft
Műszaki ellenőr: INCORSO Kft. – 5,65 millió Ft
Könyvvizsgálat: HL-Audit Kft. – 3,9 millió Ft
Üzleti Marketing: Wise Advisory Group Kft. – 19,6 millió Ft
Kivitelezés:
Kerékpár út hatvani szakasz: Duna Aszfalt Kft. – 165,8 millió Ft
Kerékpár út boldogi szakasz: Tief Terra Kft. – 134,4 millió Ft
Kalandpark: EB Hungary Kft. – 138 millió Ft
Gyalogoshíd: Híd Technika Kft. és A-Híd Zrt. – 244,2 millió Ft
Thurzó utca: SA Sziget Kft. – 37,8 millió Ft
Bástya úti parkoló: Bástya Millenium Kft. – 64,9 millió Ft
Összesen: nettó 883,6 millió, bruttó 1,12 milliárd Ft

A beruházás egyetlen értelmes része, a Boldogot Hatvannal összekötő kerékpárút tervezési és kivitelezési költsége csak nettó 314 millió forint volt. További összegeket vitt el a Thurzó utca felújításának nettó 38, illetve a Bástya úti parkoló kialakításának további nettó 65 millió forintos költsége is.

A nettó 884 millió forintos projekt során több mint 500 millió ment el olyan beruházásra, amelynek nem sok köze volt a kerékpározáshoz, emiatt életszerűtlen, felesleges pénzkidobás volt. Igaz, a közel nettó 250 millió forintból elkészült, cikk-cakkban vezető hídon legalább a gyalogosok átkelhetnek a Zagyván. Az Átlátszó.hu készített is erről egy videót, amely itt található.

A két település közötti kerékpárutat sem sikerült jó minőségben elkészíteni.

A kerékpárút egy része a Zagyva melletti töltésen fut. A megnyitást követő évben már garanciális javításokat kellett végezni, mert a beton megrepedezett. Nem véletlenül: az iratbetekintés során látott jegyzőkönyvek tanúsága szerint nem a tervek szerint alakult kivitelezés. A pályaszerkezetet 4 centiméter aszfalt, 20 cm zúzottkő, egy réteg georács, 10 centiméter zúzottkő és 30 centiméter meszes stabilizációs réteggel kellett volna megépíteni.

Az önkormányzat dokumentuma szerint viszont a „vastagság és az anyagminőség nem a terv szerinti, jól látható a süllyesztett szegély vastagságához viszonyítva. A georács a földmunkagép munkája során végig megsérült, láthatók a szétszakadt szalagok a kivitelezés helyén”.

A garanciális javításokat sem úgy csinálták meg, hogy az eredmény hosszú távon kielégítő legyen. (Eleve furcsa egyébként, hogy csak egyéves garanciális időt kellett a kivitelezőnek vállalnia.) A repedések egy részébe – ahelyett hogy feltárták volna az aszfaltot, és újrarakták volna a különböző rétegeket – egyszerűen szurkot öntöttek.

A hatvani szakaszt a közbeszerzéseken gyakran taroló – a Mészáros Lőrinccel üzleti kapcsolatban lévő Szíjj László által tulajdonolt – Duna Aszfalt építette. A legszebb az egészben a garanciális javításokról készült jegyzőkönyv, amelyben a Duna Aszfalt képviselője úgy nyilatkozott, hogy

„nincs kizárva, hogy a repedések egy bizonyos idő után újra meg fognak jelenni, mert ez fizika”.

A cég képviselője szerint „töltésen kerékpárutat építeni nem is olyan egyszerű dolog”. Nem csoda, hogy – néhány száz méter kivételével – az egész kerékpárúton megjelentek a repedések.

De mindenkit megnyugtatott a Duna Aszfalt képviselője, hogy

„megpróbáltuk úgy megépíteni ezt a töltésen lévő kerékpárutat, hogy mindenki tanulhasson belőle.”

Az önkormányzat végül elfogadta a kivitelező javaslatát, miszerint a kerékpárút egyes részein elég bitumennel kiönteni a repedéseket, és csak a szintbeli eltolódást produkáló részeken kell feltárni és újrarakni, illetve -aszfaltozni a kerékpárutat. A kijavított kerékpárút megtekinthető a 60lap.hu internetes oldalon, illetve az alábbi videón is látható.

A torzó még néhány évig biztosan velünk marad, mert az önkormányzat azt vállalta az Európai Unió felé, hogy öt évig megőrzi a létesítményt. 2020 után lehet azon gondolkodni, hogy milyen értelmes felhasználása lehet a kalandparknak és a hídnak.

Közélet Pénz Duna Aszfalt Hatvan kalandpark kerékpár kerépárút uniós beruházás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2019. december 5. 06:48 Közélet

Méretes aknát hagynak Orbánék a következő kormányra a sporttámogatásban

Számításaink szerint 80-100 milliárd forintnyi olyan tao-támogatás lehet, amit már kifizettek, de amiért még nem vettek igénybe adókedvezményt a támogató cégek.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2019. december 4. 06:57 Közélet

A közvagyonért felelős minisztert nem zavarja, hogy az államot milliárdokkal károsító cégháló működött a lakásában

Bártfai-Mager Andreának nincs tudomása arról, hogy a körözött Balogh Sándornak cégei lettek volna bejegyezve a lakására, pedig erről több cikk is megjelent.

Tóth István János
2019. december 3. 16:13 Közélet

Miért vonzódnak a luxushoz a haveri rendszer vállalkozói?

A kedvezményezettek fogyasztási és megtakarítási döntései mutatják, hogy mennyire gondolják tartósnak azt a rendszert, amelyben a járadékra szert tesznek.

Fontos

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2019. december 3. 14:02 Közélet

Hivatali vesztegetés elfogadása miatt nyomoznak a budapesti vizes vb gazdasági igazgatója ügyében

A költségvetési csalás mellett már „befolyás vásárlása" miatt is keresik a szerencsi születésű vállalkozót. Utóbbi három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.