Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. február 28. 06:47 Közélet, Pénz

Világbajnok magyarázat az úthibákra a kormány kedvenc cégétől: „ez fizika”

Összesen négyen vették igénybe az elmúlt egy évben a hatvani kerékpáros kalandparkot. A komplexumot 2015-ben adták át, azóta összesen 41 biciklis használta.*A projekt 2015 júniusában készül el, ezért az adatszolgáltatás minden évben június 22. és a következő esztendő június 21. között van. Ha a kalandpark és a hozzá kapcsolódó híd költségét elosztjuk a 41 biciklis arányában, akkor kerékpárosonként 9,5 millió forint plusz áfát költött el Hatvan városa.*A beruházás hivatalos neve: Kalandozzunk kerékpárral a Zagyva folyó mentén.

A pályát használók számát azért lehet ilyen pontosan tudni, mert csak előzetes regisztrációval lehet igénybe venni a kalandparkot. Ezek az adatok elérhetőek a hatvani önkormányzatnál, és egy iratbetekintés során jutottam hozzá. A pálya alapesetben mindig zárva van, mivel veszélyes, és ezért csak saját felelősségre lehet rámenni. Az átadó után egy profi kerékpáros súlyosan megsérült, azóta kell egy kérvényt kitölteni a kalandpark kinyitásához és használatához.

Tavaly négy ember töltötte ki az igénylőlapot, ebből csak egy biciklis volt hatvani, a többiek más városokból érkeztek. Ilyen értelemben még be is jött a fideszes városvezetés terve, ugyanis a kerékpáros beruházásoktól a helyi turizmus fellendülését várták. Aligha elképzelhető ugyanakkor, hogy plusz három fő érezhető bevételnövekedést jelentene a helyi vállalkozóknak.

Ha van példa az uniós pénzek esztelen költésére, akkor a hatvani kalandpark az: jól látszik, milyen hatékonytalanul költi Magyarország az európai uniós támogatásokat.

Az eredeti koncepció az volt, hogy épül egy bicikliút Hatvan és a szomszédos település, Boldog között. A 100 százalékos uniós támogatással megvalósuló beruházáshoz hozzácsaptak egy biciklis kalandparkot, ehhez kapcsolódóan egy cikk-cakkban futó hidat a Zagyva folyó felett, egy parkolót, továbbá a parkoló melletti út átalakításának a költségét is.

A teljes összeg nettó 884 millió forint volt, áfával együtt meghaladta az 1,1 milliárd forintot. A beruházás felesleges része, vagyis az – igen kevesek által használt – híd és a a biciklisek elől alapból elzárt kalandpark nettó 391 millió forintot tett ki. Tehát ez vitte el a projekt költségvetésének majdnem a felét. És csak azért nem nagyobb részét, mert költeni kellett a közbeszerzés lebonyolítására, a külső-belső projektmenedzsmentre, a marketingre és a kommunikációra, illetve a műszaki ellenőr díjára.*A teljes projekt nettó költségei:
Tanulmány:
AERA Concept Kft. – 7 millió Ft
Tervezés:
Híd: SPECIÁL TERV Kft. – 2,75 millió Ft
Kerékpárút: SPECIÁL TERV Kft. – 14 millió Ft
Lombkorona kalandpark: SPECIÁL TERV Kft. – 3,75 millió Ft
Kerékpáros kalandpark: SPECIÁL TERV Kft. – 2,45 millió Ft
Közbeszerzés lebonyolítás: ÉSZ-KER Kft. – 6,95 millió Ft
Projekt menedzsment belső: ENVECON Kft. – 11,35 millió Ft
Projekt menedzsment külső: Első Magyar Önkormányzati Kft. – 17,99 millió Ft
Eszközbeszerzés: Sprint 60 Bt. – 1,3 millió Ft
Nyilvánosság: Média Hatvan Kft. – 1,87 millió Ft
Műszaki ellenőr: INCORSO Kft. – 5,65 millió Ft
Könyvvizsgálat: HL-Audit Kft. – 3,9 millió Ft
Üzleti Marketing: Wise Advisory Group Kft. – 19,6 millió Ft
Kivitelezés:
Kerékpár út hatvani szakasz: Duna Aszfalt Kft. – 165,8 millió Ft
Kerékpár út boldogi szakasz: Tief Terra Kft. – 134,4 millió Ft
Kalandpark: EB Hungary Kft. – 138 millió Ft
Gyalogoshíd: Híd Technika Kft. és A-Híd Zrt. – 244,2 millió Ft
Thurzó utca: SA Sziget Kft. – 37,8 millió Ft
Bástya úti parkoló: Bástya Millenium Kft. – 64,9 millió Ft
Összesen: nettó 883,6 millió, bruttó 1,12 milliárd Ft

A beruházás egyetlen értelmes része, a Boldogot Hatvannal összekötő kerékpárút tervezési és kivitelezési költsége csak nettó 314 millió forint volt. További összegeket vitt el a Thurzó utca felújításának nettó 38, illetve a Bástya úti parkoló kialakításának további nettó 65 millió forintos költsége is.

A nettó 884 millió forintos projekt során több mint 500 millió ment el olyan beruházásra, amelynek nem sok köze volt a kerékpározáshoz, emiatt életszerűtlen, felesleges pénzkidobás volt. Igaz, a közel nettó 250 millió forintból elkészült, cikk-cakkban vezető hídon legalább a gyalogosok átkelhetnek a Zagyván. Az Átlátszó.hu készített is erről egy videót, amely itt található.

A két település közötti kerékpárutat sem sikerült jó minőségben elkészíteni.

A kerékpárút egy része a Zagyva melletti töltésen fut. A megnyitást követő évben már garanciális javításokat kellett végezni, mert a beton megrepedezett. Nem véletlenül: az iratbetekintés során látott jegyzőkönyvek tanúsága szerint nem a tervek szerint alakult kivitelezés. A pályaszerkezetet 4 centiméter aszfalt, 20 cm zúzottkő, egy réteg georács, 10 centiméter zúzottkő és 30 centiméter meszes stabilizációs réteggel kellett volna megépíteni.

Az önkormányzat dokumentuma szerint viszont a „vastagság és az anyagminőség nem a terv szerinti, jól látható a süllyesztett szegély vastagságához viszonyítva. A georács a földmunkagép munkája során végig megsérült, láthatók a szétszakadt szalagok a kivitelezés helyén”.

A garanciális javításokat sem úgy csinálták meg, hogy az eredmény hosszú távon kielégítő legyen. (Eleve furcsa egyébként, hogy csak egyéves garanciális időt kellett a kivitelezőnek vállalnia.) A repedések egy részébe – ahelyett hogy feltárták volna az aszfaltot, és újrarakták volna a különböző rétegeket – egyszerűen szurkot öntöttek.

A hatvani szakaszt a közbeszerzéseken gyakran taroló – a Mészáros Lőrinccel üzleti kapcsolatban lévő Szíjj László által tulajdonolt – Duna Aszfalt építette. A legszebb az egészben a garanciális javításokról készült jegyzőkönyv, amelyben a Duna Aszfalt képviselője úgy nyilatkozott, hogy

„nincs kizárva, hogy a repedések egy bizonyos idő után újra meg fognak jelenni, mert ez fizika”.

A cég képviselője szerint „töltésen kerékpárutat építeni nem is olyan egyszerű dolog”. Nem csoda, hogy – néhány száz méter kivételével – az egész kerékpárúton megjelentek a repedések.

De mindenkit megnyugtatott a Duna Aszfalt képviselője, hogy

„megpróbáltuk úgy megépíteni ezt a töltésen lévő kerékpárutat, hogy mindenki tanulhasson belőle.”

Az önkormányzat végül elfogadta a kivitelező javaslatát, miszerint a kerékpárút egyes részein elég bitumennel kiönteni a repedéseket, és csak a szintbeli eltolódást produkáló részeken kell feltárni és újrarakni, illetve -aszfaltozni a kerékpárutat. A kijavított kerékpárút megtekinthető a 60lap.hu internetes oldalon, illetve az alábbi videón is látható.

A torzó még néhány évig biztosan velünk marad, mert az önkormányzat azt vállalta az Európai Unió felé, hogy öt évig megőrzi a létesítményt. 2020 után lehet azon gondolkodni, hogy milyen értelmes felhasználása lehet a kalandparknak és a hídnak.

Közélet Pénz Duna Aszfalt Hatvan kalandpark kerékpár kerépárút uniós beruházás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2021. május 6. 16:27 Közélet

A módosított magyar költségvetés tele van átláthatatlan és trükkös számítással

A kormány a saját prognózisától is eltér az előirányzatokban, és még regionális összehasonlításban is gyenge a teljesítménye.

Jandó Zoltán
2021. május 4. 17:25 Közélet

Félmilliárdért építünk intelligens buborékot a budapesti Úszó-Euróba-bajnokságra

Alig több mint két héttel a verseny kezdete előtt kötött megállapodást az úszószövetség és az állami szervezőcég az Eb-vel kapcsolatos feladatok ellátásáról.

Stubnya Bence
2021. május 4. 12:34 Közélet

MNB-s és princetonos múlttal érkezett a Corvinus egyetlen rektorjelöltje

Kedden közzétette az egyetem az egyetlen beérkezett rektori pályázatot. Takáts az oktatást princetoni, a kutatást bázeli tapasztalatai alapján újítaná meg, és haladna előre a nemzetközi rangsorokban.

Fontos

Torontáli Zoltán
2021. május 6. 06:03 Adat

Vihar előtti csend: a jósolt áremelés még nem érkezett meg az élelmiszerboltokba

Szokásos havi bevásárlásunknál ugyan mértünk némi drágulást, de ez még biztosan nem az, ami a következő hónapokban várhat ránk.

Hajdu Miklós
2021. május 5. 16:17 Adat

Egyelőre nem látszik, hogy a korlátozások enyhítése visszaütne a visegrádi országokban

Lassan egy hónapja kezdtek lazítani a visegrádi régió országai, de a statisztikák szerint a járvány még mindig visszaszorulóban van.

Fabók Bálint
2021. május 5. 06:04 Világ

Szijjártó Péter barátja ki van tiltva az USA-ból “hírhedt korruptsága” miatt, de az uniós szankcióktól megmenthetjük

A magyar külügyminiszter azért utazott el Bejrútba, hogy kiálljon a Hezbollah fő szövetségese mellett, aki az uniós szankciók elől próbál kifarolni.