Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 27. 06:51 Közélet

Ha Felcsúton el is tűnnek, néhány tízezer kilométeren maradnak még kátyúk

A Magyar Kétfarkú Kutya Párt akciójának hála értesülhettünk róla, hogy a felcsúti önkormányzat megkezdi az úthibák kijavítását. A megelőző állapotról ugyan nem találtunk nyilvántartást a település honlapján – Mészáros Lőrinc 2012-es polgármesteri gazdasági programjában is csak a földutakról emlékezett meg*“Az Önkormányzat tulajdonában lévő földutak hossza több mint 30 km. Ezeknek az utaknak az állapota összességében szomorú képet mutat. A jó közérzetet biztosító településkép kialakításához a jó minőségű földutak létrehozására is szükség van.” –, de helyi benyomások alapján körülbelül az országos átlagnak felelhet meg.

Ez nem valami fényes, bár a közel 207 ezer kilométeres magyarországi úthálózat nagy részéről nincs összefoglaló adatbázis. Majd 175 ezer kilométer ugyanis önkormányzati tulajdonú helyi út, amelyet a településeknek kell fenntartaniuk, így információval is ők rendelkeznek róla, de sokszor nem készítenek statisztikát.

Összefoglaló adatai a 32 ezer kilométeres – a teljes forgalom háromnegyedét lebonyolító – országos közúthálózatot fenntartó Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek vannak, amely minden évben közzéteszi az előző év végi állapotokat mutató statisztikáját.

 

Látható, hogy jogosan panaszkodnak a közlekedők. A rossz és a nem megfelelő kategóriába tartozó, a hálózat kétharmadát kitevő utak ugyanis teljesen tönkrementek, a felületi toldozás-foldozás már mit sem ér, az alapoktól újra kellene építeni őket. Kátyúkkal is ezeken az utakon lehet a leggyakrabban találkozni, és ez még csak egy a jellemző úthibák közül, a Magyar Közút egész kisszótárt állított belőlük össze.

Viszonylag messzire kell visszamenni az időben ahhoz, hogy megtaláljuk, utoljára mikor voltak ennyire csapnivaló állapotban a hazai utak. Bár a 2013 előtti információkat elég nehéz fellelni, az biztos, hogy 2006-ban pont ugyanolyan volt az átlagos színvonal, mint tavaly év végén.

Érdekes, hogy 2013 végén még jobb volt a helyzet, pedig a megelőző két évben a Matolcsy György akkori nemzetgazdasági miniszter nevével fémjelzett megszorítások miatt jellemzően csak arra költött az állam, amire rövid távon muszáj volt. A 2014-es választások előtt kényelmetlenné is vált a probléma a Fidesznek, minden megyébe útbiztosokat neveztek ki, akiknek azt kellett felmérniük, hogy mely útszakaszokon legsürgősebb a felújítás. Ennek az ügybuzgalomnak volt is némi hatása, de nem tartott sokáig*Az alábbi grafikon nem tartalmazza a koncessziós, nem a Magyar Közút által fenntartott autópályák (M5-ös és M6-os) adatait, mert ezekről nincs minden évben adat..

 

Nem csoda, hogy ennyire tragikus lett a helyzet, hiszen az állami közúthálózat átlagéletkora 30 év körül van, miközben a Magyar Közút a kátyúzással kapcsolatos kérdéseknek szentelt oldalán azt írja: „Az utakat 10 éves időtartamra tervezik. A 10 év lejárta után felújításra lenne szükség”. És ez alatt nem a kátyúzást kell érteni, hanem az elhasználódott rétegek cseréjét, ha kell, akkor az útalappal együtt.

Könnyű kiszámolni, hogy a tízéves ciklus tartásához évente 3200 kilométert kellene felújítani. Ehhez képest 2016-17-ben két év alatt sikerült 667 kilométert, míg az idén 1200 kilométer a terv. Ha az idei tempó tartós maradna, akkor – mivel közben új utak is épülnek – körülbelül 30 év alatt újulna meg az egész hálózat. Ez messze van a Magyar Közút kívánalmától, de nagyjából 15 éves átlagéletkort garantálna, ami nagy előrelépés lenne a mostanihoz képest. Úthibák ekkor is bőven lennének, de sokkal kevesebb, mint manapság.

A szakemberek egy része egyébként megelégedne 15 éves felújítási ciklussal is, ha az utak a tényleges igénybevételnek megfelelő teherbírásra épülnek meg, és karbantartják őket. De még ehhez is évente 2100 kilométert kellene felújítani. Azzal tehát nem érdemes különösebben büszkélkedni, ha néha vannak olyan évek, amikor sikerül valamivel 1000 kilométer fölé tornászni a felújított úthosszt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉvi 54 milliárdot keres az állam az M1-es autópályán, mégis majd szétesikA teherautók használatarányos útdíjából idén már 230 milliárdot is beszedhetnek, míg a személyautók e-matricáiból 70 milliárd forint folyhat be.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet felújítás kátyúk magyar közút tönkrement utak úthálózat úthibák Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Torontáli Zoltán
2025. március 25. 12:52 Közélet, Vállalat

Elindult az árrésstop veszteségének szétterítése a boltok alatti szinten

A magyar élelmiszeriparnak kellene állnia a veszteség egy részét, miközben hatékonysága gyenge, hazai értékesítése pedig a 2021-es szint alatt van.

Jandó Zoltán
2025. március 24. 12:56 Adat, Közélet

Kozmetikázni akarja az inflációt a kormány, vagy a választók árérzékelésére játszik?

A boltok után a bankok következnek, a cél egyszerre lehet a statisztika kozmetikázása és hogy a választói bázis kisebb inflációt érzékeljen.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.