A BMW közzétett egy mindössze egyperces kisfilmet, amelynek főszereplője egy kézműves sajtkészítő. A fiatal mester az elkészített sajtot beteszi az elektromos autójába, elhajt vele a piacra, hogy eladja, és ekkor jön a videó lényege: az elektromos sajtvágó csatlakozóját nem egy fali aljzatba, hanem a kocsi csomagtartójába dugja be.
Ez azt jelenti, hogy hamarosan egyszerűvé válik bármilyen elektromos szerkezetet működtetni a kocsi akkumulátoráról, a csomagtartójában elhelyezett szabványos aljzaton keresztül.
Mivel Magyarországon az e-autók nyilvános töltőpontjainak döntő többsége egyelőre ingyen adja az áramot, innentől kezdve már csak egy lépés, hogy valaki az ott beszerzett áramot hazavigye, és mondjuk a garázsból egy egyszerű hosszabbítóval bármilyen elektromos berendezésben felhasználja. Annak ellenére, hogy ez nyilvánvalóan inkább csak elvi lehetőség, az ingyen áramhoz való hozzáférés ilyen egyszerűvé tétele elég komolyan megkérdőjelezheti a magyar rendszer egyik lényegi elemét.
Az e-autósok többsége ugyan tisztában van vele, hogy a nyilvános töltés díjmentessége nem maradhat fenn örökké, a vásárlásoknál és a megtérülések számításánál azonban az ingyen hozzáférhető áram sokat nyomhat a latban.
Bár az ingyen kapott áram felhasználása nem autózási célokra valószínűleg nem szabályos, elég nehéz lesz ezek után ellenőrizni, hogy otthon valaki a falba vagy az autóba dugta be a porszívóját. A szakminisztérium a legutóbbi hírek szerint dolgozik a nyilvános töltők tarifáján, de a BMW videója után már az a kérdés, hogy van-e egyáltalán értelme árban különbséget tenni a különböző helyről származó elektromos áramok között.
Amint azt korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk, az áram árának ilyen módon való szétválasztása a kilencvenes évek elején divatos olajszőkítéshez hasonló visszaélésre adhat lehetőséget.
Közélet
Fontos