Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 15. 10:24 Közélet, Pénz

Több ezer olasz híd lehet hasonlóan rossz állapotban, mint a leszakadt genovai viadukt

Már 38 halálos áldozata van a tegnapi genovai katasztrófának, amelynek során leomlott az A10-es autópálya egyik hídjának 200 méteres, ipari övezet fölött átívelő szakasza.

Az 51 éves felüljárót a hatvanas években építették, és eleve gondok voltak a kivitelezés minőségével. A brit The Telegraph napilap szerint a második világháborút követő újjáépítési lázban elképesztő gyorsasággal készült el több ezer hasonló szerkezet, amelyeket a mai napig használnak.

A leszakadt viadukt tervezője, Riccardo Morandi szabadalmaztatta az előfeszített vasbeton technológiát, amellyel a kedden összeomlott hidat is építették. Ugyanezt használta az 1953-ban épült veronai arénában, és egy a genovainál sokkal hosszabb híd építése során is Venezuelában 1962-ben. Ez utóbbi két évre rá részben összeomlott, miután egy tanker hajó nekiütközött. A 8,7 kilométer hosszú venezuelai hidat az 1964-es baleset után kijavították, de a fő szerkezeti részéhez nem nyúltak.

A tragédia nagy eséllyel elkerülhető lett volna.

 

A genovai Morandi-híddal kapcsolatban Antonio Brencich, a genovai egyetem tanára korábban azt mondta, hogy „tragédia vár rá”. Szerinte a Morandi-féle szabadalomnak egy hatalmas hátránya volt: erősen rozsdásodott a szerkezet. Olyannyira, hogy a tervező később már nem is használta az általa kifejlesztett technológiát.

A genovai viadukt főtartójának elemei már az átadást követően megsüllyedtek, emiatt az autópálya aszfaltján repedések keletkeztek. Az egyre öregebb építménynek közben egyre nagyobb terhelést kellett kiállnia: naponta már 25 ezer teherautó haladt át rajta.

Diego Zoppi olasz építész a lapnak azt mondta, hogy az ötvenes és hatvanas években épült összes felüljárót meg kell vizsgálni. „Ötven évvel ezelőtt korlátlan bizalom volt a megerősített betonban, azt hittük, örökkévaló, de most már tudjuk, hogy csak néhány évtizedig tart” – mondta az építész. Szerinte az akkor épített szerkezetek most értek abba a korba, amikor veszélyesek lehetnek.

Ezekből több tízezer van Olaszországban.

A szóban forgó hidakat a szakértő szerint a felújítás helyett olcsóbb lenne teljesen lebontani és a mai, modern technológiával újjáépíteni.

Nem a genovai volt az első eset, csak tavaly két tragédia is történt. Észak-Olaszországban Cuneo és Lecco városában omlott össze egy-egy híd, halálos áldozatot is követelve. A 444.hu a Politico cikkére hivatkozva azt írta, hogy a Morandi-hidat korábban rátették egy listára, amelyen az elhibázott infrastrukturális projekteket gyűjtötték. Az egyik olasz kormánypárt, az 5 Csillag Mozgalom a híd szerkezetével kapcsolatos aggályokról azt írta, hogy azok „gyerekmesék”. A baleset után az oldalt eltüntették, de itt még megtalálható.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz Genova katasztrófa Morandi-híd Olaszország Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Ercse Kriszta
2024. március 24. 04:34 Közélet

A kormányzat házalói: oktatási porszívóügynökök, szakértő szendvicsember

Porszívóügynökként el akarják adni nekünk a kormányzat költségkímélő megoldásainak álszent és gyermekkárosító magyarázatait.

Stubnya Bence
2024. március 23. 08:10 Közélet

A sebeit nyalogató Sparnak küldött hadüzenetet Lázár János

2022-ben sok kiskermulti volt veszteséges, de a Spar adózás utáni eredményének mínusza kiemelkedő volt.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.