Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 15. 10:24 Közélet, Pénz

Több ezer olasz híd lehet hasonlóan rossz állapotban, mint a leszakadt genovai viadukt

Már 38 halálos áldozata van a tegnapi genovai katasztrófának, amelynek során leomlott az A10-es autópálya egyik hídjának 200 méteres, ipari övezet fölött átívelő szakasza.

Az 51 éves felüljárót a hatvanas években építették, és eleve gondok voltak a kivitelezés minőségével. A brit The Telegraph napilap szerint a második világháborút követő újjáépítési lázban elképesztő gyorsasággal készült el több ezer hasonló szerkezet, amelyeket a mai napig használnak.

A leszakadt viadukt tervezője, Riccardo Morandi szabadalmaztatta az előfeszített vasbeton technológiát, amellyel a kedden összeomlott hidat is építették. Ugyanezt használta az 1953-ban épült veronai arénában, és egy a genovainál sokkal hosszabb híd építése során is Venezuelában 1962-ben. Ez utóbbi két évre rá részben összeomlott, miután egy tanker hajó nekiütközött. A 8,7 kilométer hosszú venezuelai hidat az 1964-es baleset után kijavították, de a fő szerkezeti részéhez nem nyúltak.

A tragédia nagy eséllyel elkerülhető lett volna.

 

A genovai Morandi-híddal kapcsolatban Antonio Brencich, a genovai egyetem tanára korábban azt mondta, hogy „tragédia vár rá”. Szerinte a Morandi-féle szabadalomnak egy hatalmas hátránya volt: erősen rozsdásodott a szerkezet. Olyannyira, hogy a tervező később már nem is használta az általa kifejlesztett technológiát.

A genovai viadukt főtartójának elemei már az átadást követően megsüllyedtek, emiatt az autópálya aszfaltján repedések keletkeztek. Az egyre öregebb építménynek közben egyre nagyobb terhelést kellett kiállnia: naponta már 25 ezer teherautó haladt át rajta.

Diego Zoppi olasz építész a lapnak azt mondta, hogy az ötvenes és hatvanas években épült összes felüljárót meg kell vizsgálni. „Ötven évvel ezelőtt korlátlan bizalom volt a megerősített betonban, azt hittük, örökkévaló, de most már tudjuk, hogy csak néhány évtizedig tart” – mondta az építész. Szerinte az akkor épített szerkezetek most értek abba a korba, amikor veszélyesek lehetnek.

Ezekből több tízezer van Olaszországban.

A szóban forgó hidakat a szakértő szerint a felújítás helyett olcsóbb lenne teljesen lebontani és a mai, modern technológiával újjáépíteni.

Nem a genovai volt az első eset, csak tavaly két tragédia is történt. Észak-Olaszországban Cuneo és Lecco városában omlott össze egy-egy híd, halálos áldozatot is követelve. A 444.hu a Politico cikkére hivatkozva azt írta, hogy a Morandi-hidat korábban rátették egy listára, amelyen az elhibázott infrastrukturális projekteket gyűjtötték. Az egyik olasz kormánypárt, az 5 Csillag Mozgalom a híd szerkezetével kapcsolatos aggályokról azt írta, hogy azok „gyerekmesék”. A baleset után az oldalt eltüntették, de itt még megtalálható.

Közélet Pénz Genova katasztrófa Morandi-híd Olaszország Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.

Torontáli Zoltán
2019. február 12. 15:48 Közélet

Mi van akkor, ha felveszed Orbán kamatmentes 10 millióját, de nem szülsz gyereket?

Nehéz megmondani, hogy mi lesz, de elég könnyen elképzelhető olyan megoldás, hogy megéri egyszerűen nem megszülni a beígért gyereket.

Fontos

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

2019. február 12. 08:57 Vállalat

Audi sztrájk: nem mindegy, hogy mi mennyi

Jól hangzik a félmilliós átlagfizetés, de egy betanított munkás alapbére feleennyi lehet. A sztrájk nemcsak a pénzről, hanem a szabadidőről és a kiszámítható munkáról is szólt.

Váczi István
2019. február 12. 06:50 Vállalat

Ferrarira futotta a bukó boltláncnál, több százmilliónyi adó kifizetésére nem

Pár éve még az egyik legfontosabb kiskerlánc volt a One Euro Market. Az alapító százmilliókat vett ki készpénzben, pedig elvileg köze sem volt a céghez.