Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. augusztus 3. 06:55 Közélet

64 milliárdba kerülhetett a magyar állam legújabb szerzeménye

Közzétette féléves beszámolójában az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. eladási árát a vállalat korábbi tulajdonosa, a francia Engie. Az egykor GDF névre hallgató energiaipari csoport jelentése szerint a 23 ezer kilométernyi magyarországi gázvezeték-rendszert fenntartó érdekeltségért 147 millió eurót, azaz jelenlegi árfolyamon 47,4 milliárd forintot kaptak. Ez azonban még nem minden, a vevő ugyanis a cég több milliárd forintnyi adósságállományát is átvállalta.

Mindezt közpénzből, hiszen az Égáz-Dégázt az állami közműholding, az NKM Nemzeti Közművek Zrt. vásárolta meg. Ez volt a hazai gázpiac állami bekebelezésének eddigi utolsó lépése, hiszen a lakossági ügyfeleket már korábban átvette az ellehetetlenített piaci szereplőktől az állami cég.

A tranzakciót még tavaly ősszel jelentették be, és idén év elején zárták, ám a vételárat valamiért nem árulták el. Pedig úgy tudjuk, hogy az NKM-nél kifejezetten büszkék az ügyletre, mivel a vagyonértékeléshez képest állítólag viszonylag sokat sikerült alkudni a vételárból. Ezt támasztja alá az is, hogy egy az Index által közel három éve megszerzett minisztériumi előterjesztésben még 80-85 milliárdra becsülték az Égáz-Dégáz értékét.

 

Ennél pedig végül tényleg jóval kevesebbet fizettek. A franciák által most közzétett 147 millió euró ugyanis a tranzakció zárásának a napján, azaz január 11-én még csak 45,5 milliárd forintot jelentett. Ehhez jött még hozzá az a 18,6 milliárd forintos hitel, amit korábban kapott francia anyavállalatától az Égáz-Dégáz, és amit az – utóbbi cég éves jelentése szerint – szintén kifizetett az NKM, ám

a végső ár így is csak durván 64 milliárd lehetett.

Ráadásul a felvásárlással egy elég komoly nemzetközi pertől is megszabadult az állam, amit épp az Égáz-Dégáz miatt akasztott a nyakunkba az Engie. A franciák ugyanis úgy ítélték meg, hogy a rezsicsökkentéshez köthető jogszabály-változások 200 milliárd forintos kárt okoztak itteni hálózati cégüknek, ezért sajtóhírek szerint ekkora összeget követeltek a magyar államtól a washingtoni választott bíróságon. A tranzakció zárása után azonban elálltak ettől a követeléstől, így a jogi vita is véget ért.

A gázhálózati cég egyébként a harmadik komoly szerzeménye az alapítása óta többször nevet és szervezeti kereteket váltó állami holdingnak. A csoportot még a rezsidémon elleni küzdelem jegyében a Főgáz megvásárlásával kezdték el építeni 2013 végén. A német RWE fővárosi gázszolgáltatóban meglévő szűk 50 százalékos részesedéséért 41 milliárdot fizettek*Az a tranzakció 2014-ben zárult., majd megvették a Főgáz maradékát is a fővárostól.

Ezután viszonylag hosszú csend következett, legalábbis ami a felvásárlásokat illeti, mivel közben azért terjeszkedett a holding. A rezsicsökkentéssel kivéreztetett gázos cégek ugyanis sorra adták vissza szolgáltatói engedélyüket, ügyfeleiket pedig az állam vette át, aminek eredményeként 2016 végén már minden háztartást a Főgáz szolgált ki.

 

Megvett cég Időpont Vételár Eladó
Főgáz 2014 41 milliárd RWE
EDF Démász 2017 121 milliárd EDF
Égáz-Dégáz 2018 64 milliárd Engie

 

A lakossági gázpiac bekebelezése után – de még az Égáz-Dégáz-üzlet előtt, amely mindmáig az utolsó jelentős magyar állami vásárlás – pedig a villamosenergia-szektorban is megindult a terjeszkedés. Igaz, itt már jóval többe került és kevésbé is volt eredményes. A magyar érdekeltségétől már nagyon szabadulni vágyó francia EDF-től 121 milliárdért vették meg a Démászt ügyfelestül, vezetékestül. A vevői bázist azonban azóta sem bővült érdemben.

Ennek a tranzakciónak volt azonban egy másik következménye is, ami szintén épp a napokban kapott új jelentőséget. A hatalmas vételárat ugyanis az NKM nem tudta előteremteni, így a forrást részben a másik állami energiamamut, az MVM biztosította számukra, amely ezzel a közműholding 50 százalékát is megszerezte.

Márpedig részben ez lehet az alapja a két cég tervezett összevonásának, amiről először a Magyar Hang, majd a Népszava is írt a közelmúltban. Az összeolvadásról szóló pletykákat pedig az érintett cégek egy személyi hírrel erősítették csütörtökön. Ekkor derült ki, hogy az MVM-et a jövőben az a Kóbor György irányíthatja elnök-vezérigazgatóként, aki eddig a Nemzeti Közműveknél töltött be hasonló pozíciót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Égáz-Dégáz Engie nemzeti közműholding nkm Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.