Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. november 9. 18:39 Közélet

Alig 13 milliárdról indult, már a 20-at közelíti a fehérvári stadion

Megszámolni is nehéz, hányadszor emelkednek előre nem látható munkák miatt a Videoton focicsapat tulajdonosa, a Fehérvár FC által épített a fehérvári stadion, illetve az arénaépítéshez kapcsolódó egyéb beruházások költségei.

Ezúttal egy olyan projekt lett drágább, amit a stadionfejlesztésről szóló szerződésben eredetileg nem is rögzítettek, pedig eléggé adta magát, hogy szükség lesz rá. Ez nem más, mint a környezetrendezés, amit ugyan részben elválasztottak a sportlétesítmény építésétől, de azért jelentős részben ehhez köthető.

A sóstói környezetvédelmi terület rehabilitációjára eredetileg bruttó 720 millió forintot szántak, ezt fejelték most meg újabb közel 24 millióval. Az indoklás szerint a szerződésmódosításra azért volt szükség, mert egy tóból a tervezetnél több iszapot kellett kikotorni, egy bürü (patakon átvezető általában fából készült, gyalogos) híd összeomlott, és a vizsgálatok szerint másik kettő is közel állt hozzá.

Bár a mostani 24 milliós összeg nem nagy, különösen a teljes beruházáshoz viszonyítva, ha azonban figyelembe vesszük, hogy az első bejelentés óta mennyit emelkedtek a stadion költségei, ennél két nagyságrenddel nagyobb összeget kapunk. Pedig már az eredeti szerződéses ár is jóval magasabb volt, mint amennyit eredetileg az arénára szánt a kormányzat.

A kabinet ugyanis előzetesen mindössze 12,8 milliárd forintot különített el a beruházásra, ám – a Magyar Narancs korábbi beszámolója szerint – ennél a legalacsonyabb ajánlat is közel 50 százalékkal magasabb volt. Bár az önkormányzatnak némi egyeztetés és az elvárások finomítása után ebből sikerült alkudni, a végső ár így is bruttó 16 milliárd forint lett, így a kormánynak az országvédelmi alap terhére kellett további 3,3 milliárd forintot átcsoportosítania a projektre.

A kivitelezést egyébként egy olyan konzorcium nyerte el, amelyben a stadiont használó, fehérvári labdarúgócsapatot támogató Strabag több céggel is képviselteti magát.

Ez a 16 milliárd volt tehát a kiinduló pont, amikor egy éve aláírták a felek a szerződést. A szerződést azóta összesen hatszor módosították, minden esetben felfelé tolva az árat. A legnagyobb mértékű drágulást augusztus közepén jelentették be: akkor az derült ki, hogy a stadion alig több mint 10 éve, jelentős állami támogatással felhúzott főépülete (amit eredetileg meg akartak tartani) statikailag nem biztonságos, ezért újra kell építeni. Ez a változtatás 900 millió forintba került, és a tervezett átadást is fél évvel el kellett halasztani miatta.

Mivel a sok módosítás miatt elég nehéz volt átlátni, hogy mennyi is az annyi, a szerződést valamivel több, mint egy hónapja ismét egységes szerkezetbe foglalták. Ebben a tavalyi 16 milliárdos árral szemben már 18,6 milliárd fölötti összeg szerepel.

Ebben pedig ugye még nincsenek benne az egyéb kiegészítő beruházások, mint például a sóstói környezetvédelmi terület már említett rehabilitációja, ahol szintén nem sikerült elsőre eltalálni a költségeket. Ahogy egyébként az ehhez, illetve a stadionépítéshez kapcsolódó közúti beruházások esetében sem. Az utóbbiakra kiírt külön közbeszerzést szintén a Strabag nyerte el, még áprilisban. Akkor az dőlt el, hogy mások mellett egy 113 méter hosszú Stadion sétány, illetve a 68 méter hosszú Sóstó köz is épülhet az aréna környékén, valamint kialakítanak egy 1750 négyzetméteres parkolót és felújítják a környező utcákat. Mindezt bruttó 373 millióért. Azóta azonban kiderült, hogy némi talajmunka és a „fagyvédő javító réteg építése” kimaradt az eredeti megállapodásból, így ezt augusztus végén még 3 millióért hozzácsapták a projekthez.

Röviden összefoglalva tehát: adott egy stadion, amire eredetileg 12,8 milliárdot szánt az állam, és most tart 19,7-nél. Az átadásig még közel nyolc hónap van hátra, így egy cseppet sem lenne meglepő, ha végül kettessel fog kezdődni a végösszeg.

(MTI Fotó: Bodnár Boglárka)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Sóstói stadion Strabag Székesfehérvár Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Pálos Máté
2023. november 27. 13:43 Közélet

Egyetlen személy dönthetne a kutatóhálózatok sorsáról

A Magyar Kutatási Hálózat átszervezése tovább ronthatja a magyar kutatói autonómiát és kutatási szabadságot.

Stubnya Bence
2023. november 27. 04:34 Közélet, Vállalat

Kell-e félteni a magyar dolgozókat a vendégmunkásoktól?

Az ellenzék szerint káros a vendégmunkásokat hazai jelenléte, a kormány szerint a magyar munkahelyeket védik. De mi történik eközben a munkahelyeken?

Bod Péter Ákos
2023. november 26. 17:20 Adat, Közélet

Mekkora gond a magyar államadósság?

Magyarország a térségünk legnagyobb arányú és legköltségesebb államadósságával kerül bele az egyébként is sok turbulenciával járó gazdaságszerkezeti és geopolitikai átmenetbe.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. november 28. 09:28 Adat

Kocsmaarmageddon van Magyarországon, de a kantinoknak jól megy

Több mint ezer vendéglátóhely szűnt meg 2023 első felében Magyarországon. A leggyorsabban továbbra is a italüzletek száma csökken.

Pálos Máté
2023. november 27. 19:16 Adat

Annyira keveset költünk egészségügyre, hogy az EU sereghajtói közé kerültünk

A GDP-arányos adat leginkább azt mutatja meg, hogy a döntéshozók mennyire tekintik fontos területnek az egészségügyet.

Gergely Péter
2023. november 27. 16:41 Pénz

Kinek éri meg megvárni a csok plusz bevezetését?

Bár nőhet a lakáshitelek iránti kereslet, arra senki sem számít, hogy a csok pluszra jogosultak drasztikusan megmozgatnák a hitelpiacot.