Amerikában még mindig heves vitát vált ki, hogy tanítsák-e az evolúciót a közoktatásban vagy sem. Egy tanulmány megvizsgálta, milyen hatással van a gyerekekre, ha megkapják a tudományos ismereteket – az eredmény magáért beszélt.
Önmagában persze nehéz megvizsgálni az evolúció oktatásának hatását, mivel az, hogy tanítják-e az iskolában, általában nagyban függ attól is, hogy egy államban milyen az általános hozzáállás az evolúció kérdéséhez. Azonban ez a hozzáállás hosszútávon nem nagyon változik, mégis egyes államokban bevezetik vagy éppen korlátozzák az evolúciós elmélet oktatását. Ezt a törést használja ki a szerző, így hasonló kultúrán belül tudja mérni, hogy milyen hatása van egy félig-meddig kívülről jövő sokknak.
Első megállapítása a szerzőnek, hogy akik tanulnak az evolúcióról, azok jobban szerepelnek az országos standardizált teszteken. Bár ez az eredmény nem meglepő, mivel ennek a tesztnek része néhány az evolúcióval kapcsolatos kérdés is, így könnyen jobban teljesítenek azok a diákok, akik az iskolában hallottak már erről a témáról.
Az egyik fontos kérdés viszont az, hogy akik iskolás korukban tanulnak az evolúcióról, vajon hosszútávon is inkább hisznek-e a tudományos tényeknek. Szerencsére van egy országos szintű kérdőíves felmérés, ahol többek között az evolúcióhoz való viszonyáról is kérdezik az amerikai lakosságot. Ezt összekötve azzal, hogy melyik államba jártak középiskolában meg lehet vizsgálni, hogy volt-e hatása a korai evolúció oktatásnak a felnőttkori nézetekre.
A szerző eredményei szerint valóban inkább hisznek az evolúcióban azok, akik fiatal korukban tanulnak róla. Ami viszont még érdekesebb, hogy az, hogy tanultak-e az evolúcióról vagy sem,
semmilyen hatással nincs arra, hogy vallásosak-e vagy milyen politikai nézeteket vallanak.
Így jól megfér egymás mellett az evolúciós elmélet elfogadása és a vallási hit is.
Egy másik fontos eredménye a tanulmánynak, hogy
azok a fiatalok, akik tanulnak az evolúcióról nagyobb eséllyel választanak tudományos pályát.
Mivel az ilyen szakmákban általában jobbak a fizetések, ez már egyéni szinten is egy pozitív hatás. Ugyanakkor társadalmi szinten is növeli az innováció mértékét, minél többeket foglalkoztatnak a tudományos ágazatok, így mindenkinek megéri az evolúció oktatása.
Összességében a tanulmány lényege, hogy az iskolai tananyag hosszútávon is hatással van a tanulók nézeteire és jövőjére. A teljes tananyag tekintetében egy szűk szelet megváltoztatása már jelentős változásokat hozhat a diákok életében. Ebből kiindulva az átfogóbb, mélyebb természettudományos oktatás bizonyosan még nagyobb hatást érhet el és vonzóbbá teheti sok gyereknek a tudományos pályát.
Élet
Fontos