Továbbra is kaotikusak a nemzetközi légi közlekedés feltételei, az utasoknak jellemzően maguknak kell összeszedniük minden információt azzal kapcsolatban, hogy milyen feltételekkel szállhatnak fel egy repülőre, és hagyhatják el a repteret a célállomáson. Ám még ha ezt meg is teszik, nincs rá garancia, hogy a szabályokat a hatóságok, illetékesek is ugyanúgy értelmezik. Megtapasztalhatták ezt nemrég például a Wizz Air London-Pozsony járatának magyar utasai.
Jelenleg leginkább a beutazási tilalmak, a negatív tesztek és a kötelező karanténidőszak hármasának egymásra ható rendszerében kell eligazodni, az oltási programok előrehaladásával azonban valószínűnek tűnik, hogy az így megszerzett védettség is befolyásolja majd az előírásokat. A szabályokat nem a légi közlekedés szereplői hozzák, ők annyit tudnak tenni, hogy próbálják a helyzetet átláthatóbbá tenni az utasok számára.
Ezt szolgálják azok a mobilalkalmazások, amelyeket a közeljövőben kezdenek használni egyes légitársaságok. Ezek egyrészt a fenti információkkal igyekeznek szolgálni, másrészt tárolják a negatív tesztekkel és az oltásokkal kapcsolatos információkat, hogy minél gördülékenyebb legyen a repülőtéri ügymenet.
Ahogy a német sajtó írja, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) Travel Pass névre keresztelt alkalmazását egyaránt a közeljövőben veszi használatba az Egyesült Arab Emírségek két legnagyobb légitársasága, az Emirates és az Etihad. Az előbbi tegnap jelentette be, hogy dubaji bázis repülőterén a felszálló utasok áprilistól mutathatják be ezen keresztül a negatív teszteredményüket. Az Etihad már az első negyedévben használatba venné Abu Dzabiban az alkalmazást, de első körben csak néhány kiválasztott járat esetében.
Az IATA hangsúlyozza, hogy az adatok feletti rendelkezés teljes mértékben az utasok kezében maradna. Ez az uniós adatvédelmi szabályok miatt különösen fontos, ám a Lufthansa egyelőre ezzel együtt is csak tanulmányozza, hogyan lehetne alkalmazni egyes utascsoportoknál az applikációt. Az egyebek mellett a British Airwayst és az Iberiát tömörítő IAG-csoportnál pedig még csak pilóták tesztelték az alkalmazást.
Nem is biztos, hogy a Travel Pass lesz a befutó, a Commonpass névre hallgató alkalmazásnál például azt a célt tűzték ki, hogy a teljes utazási értékláncra terjedjen ki, azaz fogadják el például a szálláshelyeken is. A sokkal több szereplő miatt ez a feladat nyilván nehezebb, de így nem csak a légi utasok vehetnék egy ilyen alkalmazásnak hasznát, különösen akkor, ha éttermeket és szórakozóhelyeket is bevonnának a rendszerbe.
Élet
Fontos